ادبیات

لطایف الطوایف؛ سریالی که بعد 30 سال هنوز توقیف است!

ایرج طهماسب نزدیک به 40 سال است که در تلویزیون و سینما، برای مخاطب کودک و بزرگسال، فیلم ها و برنامه های تلویزیون متعددی را ساخته و در بسیاری دیگر حضور داشته است. هم بچه ها و هم بزرگسالان هرکدام به واسطه برخی آثار وی، مخاطبش بوده اند.

12 شهریور 1402

تعمیم یادروز حافظ به هفته فرهنگی و هنری

به گزارش خبرنگاران در شیراز،چهارمین نشست استانی ستاد هماهنگی گرامیداشت یادروز حافظ شیرازی با حضور حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و احمد پهلوانیان، مدیرکل سازمان صدا و سیمای مرکز استان فارس و نمایندگانی از استانداری فارس، اداره کل...

10 مرداد 1402

هوش مصنوعی خط میخی هخامنشیان را رمزگشایی می نماید!

رمزگشایی زبان ها و متون باستانی برای نسل ها چالشی برای باستان شناسان بوده است. اکنون، محققان از هوش مصنوعی برای ترجمه سریع متون و زبان های باستانی به انگلیسی - از جمله خط میخی باستانی و هیروگلیف مصری- استفاده می نمایند.

14 تیر 1402

ادبیات جنوب همیشه سرآمد کشور بوده است، فرصت شاعران جوانان برای سرایش شعر بومی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در اهواز، گاهی حواست نیست عنوان اولین مجموعه شعر الهام چگنی شـاعر خوزستانی است کـه به تازگی از انتشارات مهر ودل منتشر شده است.

23 خرداد 1402

باید که خاک درگه اهل هنر شوی!

خبرنگاران: امروز 20 خرداد، مصادف با 10 ژوئن روز دنیای صنایع دستی است ؛ روز نکوداشت دست هایی که با خلق زیبایی ،دنیا را با هنر خویش آراسته اند.

22 خرداد 1402

نصرالله ناصح پور در بیمارستان بستری شد

نصرالله ناصح پور ـ خواننده پیشکسوت موسیقی و عضو سابق هیات مدیره خانه موسیقی ـ به علت عارضه مغزی در بیمارستان بستری شد.

7 خرداد 1402

نمایشگاه کتاب ما با بولونیا ایتالیا قابل مقایسه نیست، ادبیات بزرگسال را رها کنید، حوزه کودک و نوجوان حساس تر است

مصطفی رحماندوست می گوید: حوزه کودک و نوجوان نسبت به بزرگسال حساس تر است. این حساسیت را در ادبیات بزرگسال نداریم یا اگر سراغ داشته باشیم، قابل جبران است. نمایشگاه کتاب ما با نمایشگاه کتاب بولونیا ایتالیا قابل مقایسه نیست.

17 اردیبهشت 1402

تجهیزات چرخه صنعت چاپ باید به دست توانمند جوانان خلاق ایران تولید شود

به گزارش خبرنگاران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ ظهر امروز چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه همزمان با هفته کارگر و در آستانه برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران در حاشیه بازدید از چاپخانه کیمیای نقش الماس با اشاره به ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت...

14 اردیبهشت 1402

یک جفت چشم آبی در تالار آیینه

به گزارش خبرنگاران ، توماس هاردی رمان نویس و شاعر جنبش طبیعت گرایی اهل انگلستان بود که آثارش معمولا در جنبش طبیعت گرایی طبقه بندی می شوند؛ اما در چندین شعر وی رگه هایی از ادبیات عصر روشنگری و رمانتیسیسم دیده می گردد.

13 اسفند 1401

خالق تابلوی نقاشی دختری با گوشواره مروارید همچنان یک هنرمند مرموز به جای مانده است

ایسنا/ براساس خبرهای بدست آمده، خالق تابلوی نقاشی دختری با گوشواره مروارید همچنان یک هنرمند مرموز به جای مانده است.

20 بهمن 1401

جستجو در کوه فوجی یاما کوه مقدس ژاپن

کوه فوجی - یا فوجی سان در ژاپن - بالاترین رشته کوه های آتشفشانی فوجی در مرکز ژاپن است و بلندترین و زیباترین کوه کشور است. تقریبا در گذشته، شکل متقارن آن به مدت طولانی در شعر و نقاشی ، به ویژه در اشعار قرن هشتم از Yamabe Akahito و مجموعه حکاکی روی چوب، چشم انداز...

10 بهمن 1401

بخشی از تاریخ معاصر ایران در گورستانی متفاوت؛ داماد خیّر شاه، فروغ فرخزاد، ملک الشعرای بهار و... اینجا آرمیده اند

کافی است چند دقیقه ای زیر سایه درختان این گورستان متفاوت میان سنگ قبر ها قدم بزنید تا نام های آشنای فرهنگ و ادب تاریخ معاصر ایران که روی سنگ قبر ها حک شده است توجه تان را به خود جلب کند. اینجا گورستان ظهیرالدوله است؛ جایی که گویی بخشی از تاریخ معاصر ایران...

3 بهمن 1401

خانه تاریخی احسان کاشان

خانه احسان، نخستین خانه­ تاریخی کاشان است که با تغییر کاربری، به مجموعه فرهنگی اقامتی (اقامتگاه بومی) تبدیل شده و در لیست آثار ملی ایران به شماره 12325 به ثبت رسیده است.

3 دی 1401

تفال به حافظ امروز چهارشنبه 25 آبان ماه 1401

فال گرفتن از آثار ادبی، از باور های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می بردند بهره ای از کلام حق دارند رجوع می شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما به جای مانده است.

25 آبان 1401

برپایی نمایشگاه کلک مشتاقان در الیگودرز

نمایشگاه کلک مشتاقان 3 با حضور هنرمندان پیشکسوت و تعدادی از مسوولان و هنرمندان خوشنویسی در نگار خانه آیینه مجتمع فرهنگی هنری سیمرغ افتتاح شد.

22 مهر 1401

خانه های خلاق سینما بستری برای شکل گیری زنجیره فراوری هنر، صنعت سینما است

پس از درخشش انیمیشن پسر دلفینی در ایران، روسیه و کشورهای مشترک المنافع، یک بار دیگر اهمیت خلاقیت و نوآوری در هنر- صنعت سینمای ایران برجسته شد.

29 شهریور 1401

حالا چرا شهریار با موسیقی گاسپاریان ممزوج شد ، شنیدن شعری که با آن خاطره داریم

موسیقی گفتار حالا چرا سروده محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار و موسیقی متن ژیوان گاسپاریان شنیدنی شد.

13 شهریور 1401

چهار وسیله جادویی برای نویسندگان نوجوان

تهران (پانا) - نرگس میرفیضی در نشست حلقه مهر که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شد، چهار وسیله جادویی نوشتن را برای نویسندگان نوجوان تشریح کرد.

11 شهریور 1401

بهترین کشور دنیا بر اساس آخرین گزارش ها

بر اساس آخرین گزارشات و تحقیقات سال 2020 به بهترین کشور دنیا و سپس به رتبه های دوم و سوم این لیست در این پست از بلاگ خبرنگاران نگاهی میندازیم. این رتبه بندی ها برای افرادی که در پی رضایت صد در صدی از سفر به یک کشور هستند بسیار حائز اهمیت میباشد و در واقع افرادی...

15 مرداد 1401

جایزه کتاب سال فارس در نقطه سرانجام

خبرنگاران/فارس آئین پایانی دومین جایزه کتاب سال استان فارس با حضور مسئولان، فرهنگوران، نویسندگان و برگزیدگان این جشنواره، در شیراز برگزار و از برگزیدگان قدردانی و تجلیل شد.

12 خرداد 1401
تعداد: (50)