خانه تاریخی احسان کاشان

به گزارش وبلاگ همصحبت، خانه احسان، نخستین خانه­ تاریخی کاشان است که با تغییر کاربری، به مجموعه فرهنگی اقامتی (اقامتگاه بومی) تبدیل شده و در لیست آثار ملی ایران به شماره 12325 به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی احسان کاشان

مالک خانه، حاج میرزا آقا احسان از تجار نیکوکار کاشان بوده است. آب انبار و حمامی نیز در محله (درب باغ) ساخته شده و به نام وی خوانده می­ گردد. این خانه در اسفندماه هزار و سیصد و هشتاد، به وسیله جناب آقای مهندس محمد مروج حسینی خریداری شده و برای کاربری فرهنگی به کانون اندیشه جوان ـ سپهری (N.G.O) اهداء شده است. بازسازی، احیاء و تغییر کاربری خانه تاریخی احسان، نمونه­ ای از مشارکت­ های فرهنگی این سازمان مردم­ نهاد و غیردولتی به شمار می آید.

مجموعه فرهنگی اقامتی احسان با داشتن اقامتگاه سنتی و مدرن، موزه و گالری، تالار فیلم و تئاتر و اجتماعات، کتابخانه، اینترنت وایرلس کارگاه سفال و صنایع دستی، دوچرخه سواری در بافت تاریخی، ارائه غذاهای بومی و گیاهی، برگزاری تورهای گردشگری، امتیازهای فراوانی برای رونق توریسم فرهنگی پدید آورده است.

  • اقامت

مجموعه اقامتی، آمادگی پذیرش پنجاه نفر را دارد. تعدادی ازاتاق­ ها مجهز به تخت و تعدادی نیز به شکل بومی چیده­ مان شده تا میهمانان گرامی بتوانند زمانی را با خاطره ­ی زیستی ایرانیان به سر برند. اتاق­ ها مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی بوده و بیشترشان دارای سرویس بهداشتی و حمام می ­باشند. با این همه، معماری ارزشمند و زیبای خانه برای ­مان مهم بوده و بر آن بوده ­ایم تا نمونه صحیحی از تغییرکاربری به دست دهیم.

  • کتابخانه و موزه

بخش فرهنگی خانه احسان، شامل موزه و گالری زنده ­یاد منوچهر شیبانی، تالار اجتماعات و فیلم و نمایش، کارگاه سفال و کتابخانه کودک و نوجوان می­ باشد.

موزه منوچهر شیبانی در اردیبهشت 84، همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، به عنوان نخستین موزه غیردولتی کاشان گشایش یافته است. منوچهر شیبانی از پیشگامان هنرمدرن ایران است. درشعر، نثر، درام، مقاله، فیلم و خاتمه در نقاشی­ هایش دریچه ­ای به معیارهای نوگگردده است. تابلوهای نقاشی رنگ و روغن، آبرنگ، طرح­ های قلم، وسائل شخصی و کتابخانه ایشان از سوی همسرش، سرکارخانم پری شیبانی(صبحی) به مجموعه اهدا شده است.

  • تالار اجتماعات

تالار فیلم و نمایش (اجتماعات) به همراه امکانات جانبی چون اتاق نور و صدا و اتاق گریم در سرداب جنوبی جای گرفته و نمونه ارزشمندی ازتغییر کاربری را نشان می دهد. تالار، حداقل گنجایش پنجاه نفر را داشته و قابلیت اجرای تئاتر، پخش فیلم، تک نوازی موسیقی و برگزاری نشست های تخصصی را دارا می باشد. اتاق های گریم، لباس، نور و صدا از دیگر داشته های این تالار کوچک به شمار می­ آید. برگزاری نشست­ های هفتگی شعر و داستان خوانی در عصرهای پنجشنبه، برگزاری نشست­ های نقد کتاب و نیز اجرای نمایش ­های کارگاهی، کاربری پیوسته و موثری را برای این مکان به وجود آورده است.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ همصحبت

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "خانه تاریخی احسان کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تاریخی احسان کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید