گیاهان دارویی مورد استفاده در دندانپزشکی

به گزارش وبلاگ همصحبت، گیاهان لازم : یک قاشق مربا خوری آویشن شیرازی، یک قاشق مربا خوری مریم گلی و3 عدد برگ زیتون خشک و خرد شده را مخلوط و در یک لیوان آب جوش به مدت 3 دقیقه دم کرده و سپس صاف کنید. بعد از هر بار وعده غذایی، یا محلول آماده شده غرغره کرده و دهان و دندان راکاملا شستشو دهید وتا یک ساعت دهان را نشویید (بهتر است دم کرده های گیاهی به صورت تازه تهیه و استفاده

گیاهان دارویی مورد استفاده در دندانپزشکی

گیاهان دارویی مورد استفاده در دندانپزشکی

نویسنده: دکتر تورج زرگر متخصص گیاهان دارویی از آمریکا و هلند

هر دندان از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

1-تاج: قسمتی از دندان است که قابل رویت می باشد و سخت ترین بافت بدن انسان کهمینانامیده میشود، سطح خارجی آن را می پوشاند.

2-گردن: محل اتصال ریشه وتاج را گردن ودندان گویند.

3-ریشه:آن قسمت از دندان را که داخل استخوان فک قرار گرفته و به وسیله ی لثه پوشیده شده است و قابل رویت نیست را ریشه گویند. قسمت خارجی ریشه را ماده ای به نام سمان پوشانده است.

الف - جلوگیری از پوسیدگی دندان به وسیله داروهای گیاهی

گیاهان لازم : یک قاشق مربا خوری آویشن شیرازی، یک قاشق مربا خوری مریم گلی و3 عدد برگ زیتون خشک و خرد شده را مخلوط و در یک لیوان آب جوش به مدت 3 دقیقه دم کرده و سپس صاف کنید. بعد از هر بار وعده غذایی، یا محلول آماده شده غرغره کرده و دهان و دندان راکاملا شستشو دهید وتا یک ساعت دهان را نشویید (بهتر است دم کرده های گیاهی به صورت تازه تهیه و استفاده شوند). برگ زیتون دارای ماده موثره اوله یوری پین، اسید الونولیک و الی نولیت کلسیم می باشد. این مواد اثر میکروب کشی بسیار قوی از خود نشان می دهند و سمی هم نیستند.

گیاه آویشن هم دارای مواد ضد عفونی کننده تیمول و کارواکرولمی باشد که محیط دهان را کاملا ضدعفونی می کند. این مواد ضد قارچ، ضد میکروب و ضد ویروس می باشند.

گیاه مریم گلی یا sage از ضد عفونی کننده های بسیار قوی می باشد.ماده تویون و پیکروسالوین موجود در گیاه، مسئول این اعمال هستند. البته اسید های فنولیک موجود دراین گیاهان هم از ضد عفونی کننده های بسیار قوی می باشند.

ب-فرمول گیاهی جهت تسکین درد دندان

گیاهان لازم:

یک قاشق چایخوری دارچین، یک سوم قاشق چایخوری فلفل سیاه و 2عدد میخک پودر شده را مخلوط و در یک فنجان آب جوش 5 دقیقه دم کرده وصاف کنید.سپس روزی 3تا 4 بار غرغره کنید. در نتیجه درد دندان تسکین می یابد (در فرصت مناسب به دندانپزشک خود مراجعه فرمایید).

اوژنول(eugenol) ماده اصلی تشکیل دهنده اسانس میخک ودارچین است که در دندانپزشکی یک ماده ضد درد، آرام کننده، ضد باکتری، ضد ویروس وضد قارچ بوده و برای پانسمان دندان به کار می رود.

ج- فرمول گیاهی جهت از بین بردن بوی بد دهان

نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل، یک قاشق مربا خوری گل بابونه خرد شده و3عدد هل کوبیده شده را مخلوط و در یک فنجان آب جوش 5 دقیقه دم کنید و پس از صاف کردن، روزی سه بار غر غره کنید و تا یک ساعت دهان را نشویید.

د- فرمول گیاهی جهت کمک به درمان برفک وآفت دهان

4 عدد برگ زیتون خرد شده ، یک قاشق چایخوری پودر ریشه ی شیرین بیان و یک قاشق چایخوری پودر والرین یا ریشه ی خشک شده سنبل الطیب را مخلوط و در یک فنجان آب جوش 5دقیقه دم کرده پس از صاف کردن روزی 3 بار غر غره کنید و تا یک ساعت دهان را نشویید.

ه- فرمول گیاهی جهت جلوگیری از بیماری های لثه (بیماری های پریودنتال)

یک قاشق چایخوری گل سرخ خرد شده، یک قاشق مربا خوری برگ گزنه ویک قاشق چایخوری گل انار خرد شده را مخلوط و در یک فنجان آب جوش 5 دقیقه دم کرده و پس از صاف کردن روزی 3 بار غر غره کنید وتا یک ساعت دهان را نشویید وچیزی میل نکنید. فرمول فوق از خونریزی لثه جلوگیری کرده ، از افتادگی و تحلیل لثه ها جلوگیری می کند.

فهرست دیگر گیاهانی که جهت درمان ورم لثه ها کاربرد دارد عبارتند از:

برگ ریحان، گل ختمی، روغن زیتون، زرشک، سماق، گیاه شاه تره،

ریشه ی شیرین بیان ، جویدن برگ سبز ترب، پوست خارجی پسته، برگ خشک تمشک، برگ خشک به لیمو، میوه به، انجیر خشک با شیر و....

منبع: هنر آشپزی شماره79

منبع: راسخون

به "گیاهان دارویی مورد استفاده در دندانپزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهان دارویی مورد استفاده در دندانپزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید