خوشمزه های ترکی

به گزارش وبلاگ همصحبت، خوراکی های ترکیه

اگر به هر یک از شهرهای ترکیه سفر کردید نگرانی از بابت غذا و نوشیدنی نداشته باشید. آنقدر غذاهای این سرزمین لذیذ و مطابق با ذایقه ایرانی است که قطعا با دفترچه ای از دستور غذاهای ترکی از سفر بازمی گشت. حتی غذاهای سنتی آنها نیز برای طبع ایرانی لذت بخش است. در این مطلب سعی داریم به تعدادی از غذاهای سنتی ترکی و مواد تشکیل دهنده آنها اشاره کنیم. از صبحانه های مرسوم در ترکیه می توان به خوردن نان تازه با پنیر شور و میوه های تازه اشاره نمود. گاهی در صبحانه های کامل و رسمی، تخم مرغ هم مصرف می گردد. وعده های ناهار و شام نیز در این کشور شامل انواع غذاهای بسیار لذیذ است. با خبرنگاران همراه باشید تا از این خوشمزه ها بیشتر بدانید.

خوشمزه های ترکی

قهوه ترک

شاید به جرات بتوان گفت که قهوه ترک از محبوب ترین و پرهوادارترین نوشیدنی ها در میان مردم ترکیه است. دانه های قهوه همراه با شکر در آب جوشانده شده و وقتی دانه ها ته نشین می شوند، قهوه را به صورت داغ سرو می نمایند. قهوه ترک از طعم و مزه بسیار مطبوعی برخوردار است و ترک ها از نوشیدنش لذت می برند. درست کردن و سرو این قهوه در بیشتر رستوران ها و هتل های این کشور انجام می گردد و البته در دکه ها و غرفه های خیابانی نیز می توان قهوه ترک را پیدا کرد. به ویژه در زمان خستگی، این نوشیدنی معجزه نموده و تمام خستگی فرد را از میان می برد.

غذا های ترک

از آنجایی که ترکیه یک کشور اسلامی به شمار میرود، آداب و رسوم غذایی مردمش نیز مطابق با قوانین اسلامی است. نان جزو ثابت سفره های ترکیه ای است. طوری که اگر غذایشان برنج هم باشد در کنارش از نان استفاده می نمایند. وعده غذایی ترکیه ای ها مثل خیلی از کشورهای دیگر شامل صبحانه، ناهار و شام می گردد. صبحانه ترکیه ای ها که اقتباسی از غربی هاست شامل نان تست همراه با کره، عسل، مربا، پنیرفتا و زیتون می گردد. هم چنین قهوه و چای نیز به عنوان نوشیدنی صبحانه سرو می گردد. یکی دیگر از نوشیدنی های محبوب آنها شیر گرم همراه با عسل است. وعده ناهار در بعضی از خانواده های ترک حجیم است و بعضی دیگر وعده شام را سنگین برگزار می نمایند. وقتی هوا در ترکیه کمی سرد می گردد مردم به خوردن شام گرایش پیدا می نمایند و در واقع در این فصل سرد، وعده اصلی شان شام است. راستی ترکیه ای ها بیشتر از مارگارین در تهیه ناهار و شام شان استفاده می نمایند. آنها به خوردن سالاد نیز به عنوان پیش غذا نیز علاقه خاصی دارند. از محبوب ترین غذاهای خوشمزه ترکیه ای که تقریبا به یک غذای بین المللی معروف است، کوکوی ترکی می باشد

کباب سنتی اسکندر ترکیه

از محبوب ترین غذاهای خوشمزه ترکیه ای که تقریبا به عنوان غذای بین المللی مطرح است کباب سنتی اسکندر نام دارد که در بیشتر میهمانی ها و مجالس شان آن را در بشقاب های بزرگ به همراه سبزیجات سرو می نمایند و زیر آن یک ورق نان پهن می نمایند. این غذا نوع خاصی از کباب است که به صورت دونر کباب ترکی آماده شده و با سس و نان پیده (از بربری هم می گردد استفاده کرد) در کنار ماست سرو می گردد. گوشت (قرمز) مورد استفاده نه باید زیادی چرب و نه زیادی خشک باشد. کبابی است مخصوص که در شهر بورسا (Bursa) در ترکیه تهیه می گردد. برای نخستین بار در سال 1867 میلادی به وسیله اسکندر از شهر آنتاکیا (Antakya) به بورسا آورده شد و تا به امروز به صورت غذای مخصوص این شهر طبخ می گردد. البته در بیشتر شهرهای ترکیه می توانید کباب اسکندر را در منوی رستوران ها ببینید اما آنچه در بورسا درست می گردد طعمش متفاوت و لذیذتری دارد.

دسر ترکیه ای

بورک (Borek) یکی از معروف ترین میان وعده های مردم ترکیه است که از یک خمیر نان یا شیرینی (معروف به خمیر یوفکا) و مواد مورد علاقه تهیه می گردد. بسته به زمانی که می خواهید بورک درست کنید، مواد مورد علاقه تان را در این خمیر می پیچانید و در روغن سرخ نموده یا در فر می پزید. مثلا مردم ترکیه عادت دارند برای صبحانه یا عصرانه در خمیر یوفکا پنیر و سبزیجات و زیتون منطقه اژه (سواحل دریای اژه) پیچیده یا برای نهار در آن گوجه، کالباس، سبزیجات، زیتون، پنیر، فلفل دلمه ای و… بگذارند. بعلاوه اسفناج، گوشت چرخ نموده گوساله، گوشت مرغ، قارچ، تخم مرغ و… نیز از مواد غذایی هستند که برای تهیه بورک استفاده می گردد. بورک غذایی بسیار مقوی و در عین حال ساده ای است که بسته به سلیقه و زمان تان می توانید آن را برای مهمانی های شبانه و خودمانی تهیه کنید.

سالاد پیاز ترکیه ای

این سالاد، بسیار خوشمزه بوده و برای کنار کباب ها و برنج ایده آل می باشد. این سالاد که اغلب در کنار پلوی مولانا Mevlana Pilvai نوعی پلوی مخلوط ترکیه ای متشکل از برنج، شاه بلوط، گوشت بره، نخود و پیاز و هویج و کشمش و دانه کاج است؛ سرو می گردد، در ترکیه هوادار زیادی دارد. با وجودی که من به هیچ عنوان پیاز خام دوست ندارم ولی عاشق این سالاد در کنار انواع کباب ها هستم. این سالاد را به عنوان دورچین بعضی غذاهای گوشتی (گوشت قرمز و گوشت مرغ) نیز می توان قرار داد. از آنجایی که این سالاد کمی تند است، اغلب همزمان با غذا میل می گردد، نه قبل یا بعد از غذا.

منبع: الی گشت

به "خوشمزه های ترکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشمزه های ترکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید