تمرین لباس خیس موشک آرتمیس 1 ناسا آخر خرداد انجام خواهد شد

به گزارش وبلاگ همصحبت، ناسا میخواهد آزمایش حیاتی سوخت رسانی سیستم پرتاب فضایی مأموریت آرتمیس 1 را که با نام تمرین لباس خیس شناخته می گردد، 29 خرداد انجام دهد.

تمرین لباس خیس موشک آرتمیس 1 ناسا آخر خرداد انجام خواهد شد

سامانه پرتاب فضایی (SLS) اولین مأموریت خود را در برنامه آرتمیس 1 (Artemis 1) انجام خواهد داد که طی آن یک کپسول بدون خدمه اوریون (Orion) را به سفری در مدار ماه می فرستد. ناسا اعلام نموده است که نام علاقه مندان هم می تواند در این سفر همراه فضاپیما فرستاده گردد.

اما پیش از اینکه آرتمیس 1 بتواند از زمین بلند گردد، SLS و اوریون که دو جزء آن را تشکیل می دهند، باید مجموعه ای از آزمایش های مهم پیش از پرتاب را که به عنوان تمرین لباس خیس شناخته می گردد، پشت سر بگذارند.

مقامات ناسا اعلام کردند که قصد دارند آرتمیس 1 را در حوالی نیمه شب 6 ژوئن (16 خرداد) از ساختمان بزرگ وسیله نقلیه (VAB) در مرکز فضایی کندی ناسا (KSC) در فلوریدا خارج نمایند تا به سکوی 39B برسانند.

در عین حال، این اولین اجرای تمرین لباس خیس آرتمیس 1 نخواهد بود. اولین گام ناسا در این زمینه در 1 آوریل، حدود دو هفته پس از خروج موشک ماه از VAB شروع شد. این بار هم پس از طی جدول زمانی مشابهی تمرین لباس خیس تقریبا 48 ساعته را از 19 ژوئن شروع خواهند کرد.

در هنگام تمرین لباس خیس ماه گذشته، چندین مشکل فنی از جمله گیر کردن دریچه و نشت هیدروژن در یکی از خطوط انتقالی که سامانه پرتاب فضایی را به برج پرتاب متحرک آن متصل می نماید، روی داد. تیم آرتمیس 1 سه بار کوشش کرد تا SLS را سوخت رسانی کند، اما در نهایت پیروز به انجام این کار نشد و با توقف تمرین لباس خیس، در نهایت مجموعه آرتمیس 1 25 آوریل برای تعمیر به ساختمان مونتاژ بازگشت.

به گفته مقامات ناسا اکنون اصلاحات متعددی روی این مجموعه صورت گرفته است. برای نمونه، برای نشت هیدروژن، معین شد که پیچ های اتصال به طور ناخواسته شُل شده اند که باعث ضعف آب بندی آن ها شده است.

جان بلوینز (John Blevins) مهندس ارشد برنامه SLS در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در آلاباما گفت: این آب بندی ها با گذشت زمان مستهلک می شوند. ما قبلا آن ها را محکم نموده بودیم، … اما بازرسی گشتاور آن ها را در بازه های زمانی انجام نداده بودیم و اکنون متوجه شدیم که دچار استهلاک شده اند.

بلوینز با ابراز اطمینان نسبت به انجام تعمیرات، اظهار داشت که اعضای تیم آرتمیس 1 اقداماتی را برای جلوگیری از نشتی انجام داده اند.

اکنون یک شیر آنالیز جریان هلیوم و سخت افزار مربوطه در مرحله بالایی SLS که مرحله پیشرانش برودتی موقت (ICPS) نامیده می گردد، جایگزین شده است. بعلاوه تغییراتی در قطعات ICPS صورت گرفته است که در قطع سریع اتصال میان SLS و برج پرتاب سیار، هنگام برخاستن آن نقش دارند. به گفته ناسا آشکارسازهای نشتی اضافی هم به اجزای سیستمی که مسئول مدیریت هیدروژن مایع هستند، اضافه شده اند.

کلیف لانهام (Cliff Lanham) مدیر ارشد عملیات پرتابگر در برنامه سیستم های زمینی اکتشافی (KSC) هم بعضی از کارهای صورت گرفته در آرتمیس 1 را که در پی بازگشت زودهنگام SLS به VAB صورت گرفت، تشریح کرد.

برای نمونه تیم ها تا حدی محموله هایی را در داخل کپسول اوریون نصب نموده بودند و صفحات به جای مانده سیستم زمینی را با صفحات پرواز جایگزین نموده اند تا ابزار دقیق پرتابگر را پوشش دهند. به گفته لانهام، این تنظیم صورت گرفته، باعث محافظت بهتر پرتابگر در برابر هوای گرم، مرطوب و اغلب بارانی فلوریدا، به ویژه در ماه های تابستان می گردد.

در حالی که سامانه پرتاب فضایی تحت تعمیرونگهداری در ساختمان مونتاژ بوده است، به روزرسانی های گوناگونی هم در سکوی 39B انجام شد. بخشی از تمرین لباس مرطوب SLS به سوخت رسانی و تخلیه سوخت موشک برای شبیه سازی مراحل منتهی به پرتاب واقعی احتیاج دارد. در سکوی پرتاب از نیتروژن گازی برای پاکسازی حفره های موشک و خشک کردن محل اتصال آن استفاده می گردد و بر این اساس سکوی 39B طی چند هفته گذشته توانست ظرفیت خود را افزایش دهد.

تام ویت مایر (Tom Whitmeyer) معاون سیستم های اکتشافی عمومی ناسا، گفت: چون این موشک بسیار بزرگ است، ما به اندازه متناسبی از تجهیزات احتیاج داریم… قابلیت های زیادی روی پرتابگر وجود دارد که به نیتروژن گازی احتیاج دارد.

اکنون این ظرفیت افزایش یافته به SLS امکان می دهد تا در سکوی پرتاب تحت آنالیز های گسترده تری قرار بگیرد، از جمله آزمایش 32 ساعته سیستم نیتروژن که برای شبیه سازی مصرف سوخت موشک در هنگام پرتاب و بعلاوه سیستم های زمینی و اویونیک آن انجام خواهد شد. ویتمایر گفت: خود پرتابگر یک وسیله نقلیه بسیار مستقیم است، اما هر زمان که وارد عملیات بارگیری با مواد برودتی می شوید، باید گام به گام پیش بروید.

اگر این بار تمرین لباس خیس به خوبی پیش برود، تیم آرتمیس 1 می تواند آمادگی برای پرتاب واقعی را شروع کند. مقامات ناسا گفته اند که قصد دارند آرتمیس 1 را در ماه آگوست (مرداد) سال جاری به فضا پرتاب نمایند، اگرچه تا زمانی که تمرین لباس خیس کامل نگردد و تمام داده ها تجزیه وتحلیل نشده باشند، تاریخ هدف رسمی معین نخواهد شد.

عکس کاور: سامانه پرتاب فضایی بر سکوی پرتاب در تمرین لباس خیس 1

Credit: NASA/Ben Smegelsky

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "تمرین لباس خیس موشک آرتمیس 1 ناسا آخر خرداد انجام خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرین لباس خیس موشک آرتمیس 1 ناسا آخر خرداد انجام خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید