گرما زدگی نوزادان

به گزارش وبلاگ همصحبت، گرمازدگی اختلال خطرناکی است که هنگامیکه شخص درمعرض گرمای بیش از حد قرارگیرد به او دست می دهد و در جریان آن درجه حرارت بدن بالا می رود و بدن توانایی خود را درکاهش آن از دست می دهد. نوزادان و خردسالان خیلی نسبت به گرمازدگی حساس هستند. اگر نوزاد شما بیش از حد در هوای خیلی گرم قرارگیرد ممکن است

گرما زدگی نوزادان

گرما زدگی نوزادان

من شنیده ام که اگر نوزاد زیاد گرمش بگردد ممکن است دچار گرمازدگی گردد. این چه حالتی است؟

گرمازدگی اختلال خطرناکی است که هنگامیکه شخص درمعرض گرمای بیش از حد قرارگیرد به او دست می دهد و در جریان آن درجه حرارت بدن بالا می رود و بدن توانایی خود را درکاهش آن از دست می دهد. نوزادان و خردسالان خیلی نسبت به گرمازدگی حساس هستند. اگر نوزاد شما بیش از حد در هوای خیلی گرم قرارگیرد ممکن است دچار گرمازدگی گردد بخصوص اگر آب بدن را ازدست بدهد و یا لباسهای گرمی به او پوشانده گردد. سوارکردن او در اتومبیل خیلی گرم و یا قراردادن او در اتومبیل پارک شده - کاری که هرگز نباید انجام دهید - هم او را در معرض خطر قرار می دهد. (در حقیقت از آنجایی که درجه حرارت اتومبیل بسرعت می تواند بالارود و خیلی از دمای بیرون گرمتر گردد، گرمازدگی در عرض چند دقیقه رخ می دهد).

چطور می توانم بفهمم که نوزاد من دچارگرمازدگی شده است؟

نوزاد شما ممکن است در ابتدا علائم افزایش درجه حرارت را نشان دهد که علائم خفیف تری است. ممکن است متوجه شوید که بیش از حد تشنه یا خسته است و یا پوستش سرد و مرطوب است. اگر کودک درسنی باشد که قادر به حرف زدن باشد ممکن است از انقباض ساق پا یا شکم شکایت داشته باشد، اگر افزایش درجه حرارت بدن به گرمازدگی بیانجامد ممکن است هریک از علائم زیر دیده گردد:

درجه حرارت 4/39 درجه حرارت سانتیگراد یا بیشتر بدون تعریق خشکی ، قرمزی و داغی پوست

نبض سریع

بیقراری

گیجی

سردرد (که ممکن است اورا تحریک پذیر سازد)

استفراغ

تنفس سریع با دامنه کوتاه

خستگی (عدم پاسخگویی نسبت به صدا زدن نامش یا قلقلک پوست)

عدم هوشیاری

ممکن است علائم کاهش آب بدن هم دیده گردد.

اگر مشکوک به گرما زدگی شوم باید چه کنم؟

باید هرچه سریعتر درجه حرارت بدن کودک را پایین آورید. زمان اهمیت زیادی دارد - کودکی که دچار گرمازدگی شده است ممکن است براحتی به کما برود.

ابتدا با اورژانس تماس بگیرید. سپس لباسهای کودک را از تنش خارج کنید و او را در یک محل خنک بخوابانید. (اگر خارج از منزل در زیر آفتاب قرار دارید یک محل سایه بیابید ویا او را به یک محل خنک منتقل سازید. درمدتی که منتظر آمبولانس هستید بدن او را با اسفنج یا پارچه نرمی که به آب سرد آغشته نموده اید ماساژ داده او را جلوی پنکه بگذارید (می توانید از یک پنکه برقی بهره ببرید و یا او را باد بزنید). با او صحبت کنید و سعی کنید او را آرام سازید. به او چیزی ننوشانید و علیرغم آنکه ممکن است وسوسه شوید که به او استامینوفن بدهید باید بدانید که استامینوفن افزایش درجه حرارت بدن در اثر گرمازدگی را رفع نمی کند.

اگر کودک شما تنها علائم افزایش درجه حرارت بدن را دارد ولی دچار گرما زدگی نشده است او را به داخل منزل و درصورت امکان به اتاقی ببرید که کولر داشته باشد. میزان زیادی شیر به او بخورانید و اگر 4 ماه یا بیشتر دارد کمی آب هم به او بدهید. می توانید از حمام سرد هم بهره ببرید. درتمام طول روز او را داخل منزل نگاه دارید. اگر بنظر نمی رسد که علائمش سریعا بر طرف گردد به بخش اورژانس یا پزشک مراجعه کنید.

چگونه می توانم از گرمازدگی نوزاد پیشگیری کنم؟

بخاطر داشته باشید که درجه حرارت بدن ممکن است سریعا بالا رود بخصوص اگر نوزاد شما به هوای داغ عادت نداشته باشد (مثلا دراوائل تابستان). به نوزاد لباسهای سبک و آزاد بپوشانید. سعی کنید وقتی او را از منزل خارج می کنید درسایه نگهدارید و وقتی او را سوار اتومبیل می کنید دقت کنید که هوای داخل اتومبیل خنک باشد. در روزهای فوق العاده گرم بیشتر از حد معمول به او مایعات بدهید و وقتی دمای هوا شدیدا بالاست حتی الامکان او را از منزل خارج نسازید.منبع:www.ninisite.com

منبع: راسخون

به "گرما زدگی نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرما زدگی نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید