کتاب های نفیس ایران شناسی معرف تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران هستند، گردشگری صنعتی نوین و سودمند

به گزارش وبلاگ همصحبت، خبرنگاران- نگار جمشیدنژاد: ایران به عنوان کشوری با دیرینگی تاریخی و دارا بودن شمار متعدد آثار برجای مانده از دوره های گوناگون دارای توانمندی های بالایی در حوزه گردشگری است که البته تا به امروز از این توانمندی آن گونه که باید بهره گیری نشده است.

کتاب های نفیس ایران شناسی معرف تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران هستند، گردشگری صنعتی نوین و سودمند

یکی از راه های شناساندن تاریخ و فرهنگ این کهن سرزمین به ایرانیان و دنیایان چاپ کتاب هایی در حوزه ایران شناسی و جهانگردی است. باید اعتراف کرد بسکمک از کتاب های نامدار ایران شناسی از طریق شرق شناسان غربی تالیف شده است و مولفان داخلی سهم کمتری در این حوزه داشته اند. در دو دهه گذشته تلاش هایی برای تالیف کتاب های ایران شناسی و جهانگردی از سوی نویسندگان و ناشران داخلی اجرا شده است ولی متاسفانه در سال های گذشته به دلیل گرانی کاغذ و هزینه نهایی چاپ از شمار کتاب های تالیفی و حتی تجدید چاپ کاسته شده و در صورت ادامه این شرایط و حمایت نشدن نویسندگان و ناشران چشم انداز روشنی در این حوزه پیش رو نیست.

از آنجا که جهانگردی به عنوان صنعتی نوین و سودمند در جای جای دنیا رو به پیشرفت است، بایسته است که در ایران با توانمندی های بالا در این حوزه برنامه ریزی های کوتاه و بلندمدت صورت بگیرد تا از قافله دنیای این صنعت جا نمانیم. یکی از آغازین ترین و موثرترین کارها در این زمینه چاپ کتاب های درخور در این حوزه است. کتاب هایی که معرف تاریخ، فرهنگ و زیبای هایی طبیعی کشور باشد. از آنجا که جذابیت تصویری در این گونه کتاب ها از جایگاه بالایی برخوردار است چاپ کتاب های نفیس می تواند در شناساندن جاذبه و جذب جهانگرد نقش برجسته ای ایفا کند ولی نمی توان نادیده گرفت این گونه کتاب ها به دلیل بالا بودن قیمت به آسانی نمی تواند در دسترس همگان قرار گیرد و بخش بزرگی از جامعه از خرید آن ناتوان هستند. پس لازم است با حمایت نهادهای مربوطه بازار کتاب ایران شناسی و جهانگردی نیاز قشرهای گوناگون را در نظر داشته باشد و تامین این نیاز بکوشد.

در این راستا با یکی از ناشران کتاب های نفیس گفت و گویی داشته ایم که در ادامه آمده است.

ناصر میرباقری، مدیر انتشارات گویا که چاپ کتاب های نفیس ایران شناسی و جهانگردی را در کارنامه خود دارد در گفت و گو با ایبنا گفت: در دوسال گذشته در حوزه جهانگردی و ایران شناسی کتابی از سوی این انتشارات تالیف و چاپ نشده است و از کتاب های سال های پیش چند نمونه تجدید چاپ داشته ایم. در سال های گذشته انتشارات گویا بیش از 50 عنوان کتاب درباره ایران و معرفی استان های ایران در قطع رحلی و خشتی به چاپ رسانده است.

در سال 1399 و 1400 کتاب های ایران گهواره تمدن و تهران تجدید چاپ شد ولی به دلیل مسائل مالی که این سال ها گریبان حوزه نشر را گرفته است در زمینه ایران شناسی و جهانگردی کتاب چاپ اول نداشته ایم. کتاب های چاپ انتشارات گویا به ویژه در این حوزه نفیس هستند و قیمت نهایی چاپ آن اندازه بالا رفته است که کمتر کسی قدرت خرید چنین کتاب هایی را دارد.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد کتاب های نشر گویا در این حوزه چاپ نفیس است گفت: چاپ کتاب های نفیس در این حوزه به معرفی بیش تر ایران در داخل و خارج از کشور کمک می کند. افزون بر ایرانیان که این کتاب ها را به عنوان پیشکش، هدیه می دهند و جهانگردان خارجی از خرید این گونه کتاب ها استقبال می کنند. در واقع کتاب های نفیس ایران شناسی به نوعی معرف تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران هستند. اما با وجود مسائل مالی و گران شدن کاغذ مخصوصا کاغذ گلاسه، اکنون گذشته از کتاب های چاپ اول برای تجدید چاپ هم به مشکل برخورده ایم و تیراژها به شدت پایین آمده است. تا زمانی هم که مشکل کاغذ حل نشود شرایط به همین گونه ادامه خواهد داشت و ممکن است حتی توان تجدید چاپ با تیراژ پایین را هم نداشته باشیم.

میرباقری اضافه نمود: ویژگی کتاب های نفیس حوزه جهانگردی و ایران شناسی بیش تر در رنگ و تصاویر است. از سویی نوع و طراحی جلد و صحافی در جذابیت و ماندگاری کتاب تاثیر دارد، اگر بخواهیم در قطع و نوع کاغذ صرفه جویی کنیم از کیفیت تصاویر و کتاب کاسته می شود.

به گفته مدیر انتشارات گویا کتاب ایران گهواره تمدن با نزدیک به 800 عکس از افشین بختیار از آثار تاریخی ایران که به چاپ نهم رسیده است، کتاب ایران دنیای در یک مرز با عکس هایی از گروهی از عکاسان و کتاب ایران، انسان، طبیعت، زندگی که چاپ پانزدهم رسیده است، از پرفروش ترین کتاب های حوزه ایران شناسی و جهانگردی در این چند سال بوده است.

میرباقری درباره آینده چاپ کتاب های هنری و نفیس گفت: از آنجا که سرمایه گذاری در این بخش به دلیل بالا رفتن هزینه های چاپ روزبه روز دشوارتر می شود، ممکن است در سال های آینده هیچ انتشاراتی نتواند کتاب های نفیس چاپ کند و این نگران کننده است.

او همچنین اضافه نمود: برای معرفی بیشتر ایران و جذب جهانگردان خارجی بهتر است با حمایت نهادها و رایزنی های فرهنگی کتاب های حوزه ایران شناسی و جهانگردی به زبان های مهم دنیا ترجمه شوند. ولی متاسقانه این گونه کتاب ها جز به چند زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و... به دیگر زبان ها ترجمه نشده است.

میرباقری با اشاره به اینکه نویسندگان خارجی کتاب های ایران شناسی در معرفی ایران از زبان یک غیر ایرانی نقش مهم و به سزایی دارند گفت: ما در این حوزه کارشناس و مولف ایرانی هم کم نداریم اما با توجه به چشم انداز نه چندان روشن تالیف و نشر و عدم حمایت در این زمینه سرمایه گذاری لازم صورت نمی گیرد.

فهرست برخی کتاب های تالیفی و تجدید چاپ شده ایران شناسی و جهانگردی نشر گویا در سال های گذشته:

- ایران گهواره تمدن (انگلیسی، فارسی)، عکاس: افشین بختیار، در 552 صفحه

- ایران دنیای در یک مرز (انگلیسی، فارسی)، آثار گروهی عکاسان، در 268 صفحه

- ایران، انسان، طبیعت، زندگی (انگلیسی، فارسی)، عکاس افشین بختیار، در224 صفحه

- تخت جمشید یادگار هخامنشیان (انگلیسی، فارسی)، عکاس: امیر یگانه، 242 صفحه

- تهران (انگلیسی، فارسی)، عکاس: مجید ناگهی، در 312 صفحه

- طهران قدیم (انگلیسی، فارسی)، عکاس: داریوش تهامی، در 180 صفحه

- بر فراز ایران با باد بهاری (فارسی، انگلیسی) همراه با فیلم دی وی دی، نوشته فرزین رضاییان، در 230 صفحه

- هفت رخ فرخ ایران (فارسی، انگلیسی) همراه با فیلم دی وی دی، نوشته فرزین رضاییان، در 227 صفحه

- شکوه پاسارگاد (فارسی، انگلیسی) همراه با فیلم دی وی دی، نوشته فرزین رضاییان، در 143 صفحه

- شکوه سپاهان (فارسی، انگلیسی) همراه با فیلم دی وی دی، نوشته فرزین رضاییان، در 204 صفحه

- دنیا نوروز (فارسی، انگلیسی) همراه با فیلم دی وی دی، نوشته فرزین رضاییان، در 248 صفحه

- شکوه تخت جمشید (فارسی، انگلیسی) همراه با فیلم دی وی دی، نوشته فرزین رضاییان، در 72 صفحه

- قالین (دو جلدی)، نوشته دکتر سید طاهر صباحی، در 1044 صفحه

- قالی ایران (فارسی، انگلیسی)، نوشته دکتر سید طاهر صباحی، در 416 صفحه

- پنج قرن قالی باقی کرمان (فارسی، انگلیسی)، نوشته دکتر سید طاهر صباحی، در 476 صفحه

- قشقایی، مروری بر دست بافته های عشایر قشقایی (فارسی، انگلیسی)، نوشته دکتر سید طاهر صباحی، در 376 صفحه

- گلستان زمرد سبز (انگلیسی، فارسی)، عکاس: بنیامین خدادادی، در 144 صفحه

- ایران، نگین گوهرین (انگلیسی، فارسی)، جمعی از عکاسان، در 156 صفحه

- اصفهان، نگین دنیا (انگلیسی، فارسی)، جمعی از عکاسان، در 156 صفحه

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب های نفیس ایران شناسی معرف تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران هستند، گردشگری صنعتی نوین و سودمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب های نفیس ایران شناسی معرف تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران هستند، گردشگری صنعتی نوین و سودمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید