راه چاره های هندی برای مقابله با آلودگی هوا

به گزارش وبلاگ همصحبت، تنها در سال 2017، یک میلیون هندی به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند. دهلی نو، پایتخت هند، آلوده ترین شهر این کشور است که بالغ بر 20 میلیون جمعیت دارد.

راه چاره های هندی برای مقابله با آلودگی هوا

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ همصحبت، هند یکی از آلوده ترین کشورهای دنیا است و به گفته موسسه سوییسی آی کیو ایرIQAir) 15) شهر از 20 شهر آلوده دنیا در کشور هندوستان واقع شده است. تنها در سال 2017، یک میلیون هندی به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند. دهلی نو، پایتخت هند، آلوده ترین شهر این کشور است که بالغ بر 20 میلیون جمعیت دارد. دود، گرد و غبار و ذرات کشنده، از ماه اکتبر تا فوریه، یعنی پاییز و زمستان این شهر را در محاصره خود دارند.

مقام های هند برای مقابله با آلودگی شدیدی که گریبانگیر هوای پایتخت شده، رفت وآمد خودروهای شخصی را به طور یک روز در میان ممنوع اعلام نموده اند؛ مدارس تعطیل و در پایتخت شرایط اضطراری اعلام شده است. در میان تدابیر دولتی بی نتیجه، شرکت ها هم از هوای آلوده، ماهی خود را می گیرند. هر سال، محصولات متعددی از جمله ماسک، دستگاه های تصفیه هوا و حتی کیسه های اکسیژن در هندوستان به فروش می رود که میلیون ها دلار برای فراورینمایندگان سودآوری دارد.

شرکت های آرایشی و بهداشتی نیز محصولاتی را به فروش می رسانند که طبق ادعای تبلیغاتی شان، از پوست انسان در مقابل انواع آلودگی مانند ذرات ریز خاک، آلودگی شیمیایی و... محافظت می نماید. اما ماجرا به اینجا ختم نمی گردد؛ کسب وکارهای جدیدی هم در هند به راه افتاده اند تا به بهانه رساندن اکسیژن به ریه های مردم دودزده، جیب شان را خالی نمایند. در این گزارش با چند کسب وکار و تدابیر عجیب و غریب هندی ها آشنا می شویم.

کافه های اکسیژنی: ساکنان دهلی نو که در حسرت استنشاق اکسیژن هستند، می توانند به اُکسی پیور بروند. این کافه در ازای دریافت 7 دلار (90 هزار تومان) به مشتریان خود اجازه می دهد 15 دقیقه اکسیژن خالص 99 درصدی تنفس نمایند که با رایحه های متعددی ارائه می گردد: دارچین، نعناع، پوتار، اسطوخودوس، پرتقال و اُکالیپتوس. البته این کافه برای مردمی که به تخمین گلدمن ساکس، روزانه 5، 1 دلار درآمد دارند، بیش از اندازه لاکچری محسوب می گردد.

قوطی هوا: شرکت کانادایی ویتالیتی ایر، قوطی هوا را به مردم هند عرضه نموده که حاوی 10 لیتر هوای سالم است. قیمت این بطری ها حداقل 7، 7 دلار است (100 هزار تومان) است. اگر در نظر بگیریم که هر فرد بالغ در هر دقیقه 8 لیتر هوا تنفس می نماید، یک دقیقه تنفس هوای سالم، حداقل 80 هزار تومان آب می خورد!

گجت های تصفیه هوا: افرادی که مجبورند در روزهای آلوده در دهلی نو تردد نمایند، می توانند گجت هایی را مثل گردنبند به گردن بیندازند که هوا را برای شان به طور اختصاصی تصفیه می نماید. این گجت 50 گرمی، یون منفی فراوری می نماید و موجب می گردد هوای آلوده سمت شما نیاید. قیمت این گجت ها 140 دلار است (حدود یک میلیون و 800 هزار تومان) و به نسبت 2 روش بالا مقرون به صرفه تر محسوب می گردد. فقط معلوم نیست حقیقتا چقدر موثر است!

قلم و اتوماتیک با جوهر هوای آلوده: یک شرکت هندی جوهر و رنگ هایی فراوری نموده که کاملا از آلودگی هوا تشکیل شده اند. فرآیند فراوری جوهر از اینجا شروع می گردد که ابتدا باید با استفاده از یک دستگاه استوانه ای، دوده کربن را از اگزوز خودرو یا محیط آلوده استخراج کرد. سپس این دوده تحت فرآیند تصفیه برای حذف فلزات سنگین و مواد سرطان زا قرار می گیرد. در نهایت، دوده کربن تصفیه شده با مواد دیگر برای تبدیل به یک رنگ یا جوهر ترکیب می گردد. بیش از 50 دستگاه در ادارات دولتی و شرکت های مهم هند نصب شده است. گفته می گردد این دستگاه ها قادرند 90 درصد از مواد مضر در هوا را جذب نمایند. برای شرکت که چندان بد نمی گردد، از هوای آلوده اتوماتیک می سازد!

اسلحه ضددود: دولت هند اخیرا اسلحه هایی شبیه توپ را به کار گرفته که سوار بر کامیون و متصل به تانکرهای آب هستند. این اسلحه، آب را با فشار و سرعت به هوا پرتاب می نماید و مثلا قرار است هوا را بشوید؛ مثل یک سشوار غول پیکر که هوا را به اطراف می راند. این آبپاش غول پیکر، در هر دقیقه 100 لیتر آب را تا ارتفاع 50 متری به هوا می فرستد و گفته می گردد 95 درصد از ذرات معلق را پاکسازی می نماید. منتقدان می گویند این اقدام، راهکاری موقت و کوچک برای مقابله با بحرانی است که سال هاست گریبانگیر دهلی شده است.

باران مصنوعی: باروری ابرها برای فراوری باران یکی از شیوه های دیگری است که برای حل معضل آلودگی هوا به کار گرفته می گردد. این طرح در هند بی نتیجه ماند چون تکنولوژی کافی برای باروری ابرها یا هواپیماهای مناسب برای انجام آن وجود ندارد. کسی چه می داند؛ شاید در آینده نه چندان دور، کسب وکاری راه بیفتد که به هر خانوار هندی وعده بدهد در ازای دریافت چند صد دلار، یک ابر کوچک برای خانه شان فراوری کند!

تصفیه هوای شهری: ده ها دستگاه تصفیه هوای غول پیکر در مراکز پرتردد شهر دهلی نو نصب شده تا آلودگی این مناطق را کاهش دهد. مجلس هند درصدد است مثل چین، برج های تصفیه هوا احداث کند. این ساختمان در واقع یک سیستم تصفیه بزرگ خورشیدی است که هوای کثیف را به وسیله گلخانه هایی که در مرکزش واقع شده است، به سمت خود کشیده و پس از پالایش، آن را به محیط زیست بازمی گرداند. به گفته دانشمندان، این دستگاه ها مثل چسب زخم عمل می نمایند، چون قادر نیستند ذرات معلق را که به وسیله تنفس وارد ریه انسان می شوند جذب نمایند.

شاخص آلودگی هوای تهران طی هفته های گذشته به حدی بالا رفت که موجب شد پایتخت، رتبه دومین شهر دنیا به لحاظ آلودگی را به خود اختصاص دهد. دولت که خواب است، اگر دیر بجنبیم دیر یا زود ما هم مثل مردم دهلی نو باید همه درآمدمان را برای تنفس چند ثانیه اکسیژن هزینه کنیم و چشم به راه بطری های هوای سالم کانادایی باشیم، البته اگر تحریم اجازه بدهد.

منبع:وطن امروز

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "راه چاره های هندی برای مقابله با آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره های هندی برای مقابله با آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید