دبی دومین مقصد سفر ایرانیان است

به گزارش وبلاگ همصحبت، امارات متحده عربی، به خصوص دبی یکی از مهم ترین مقاصد خارجی گردشگری ایرانیان است و آمارها نشان از رشد 23 درصدی سفر ایرانی ها از ماه های ژانویه تا ژوئیه سال 2017 میلادی به این شهر را دارد.

دبی دومین مقصد سفر ایرانیان است

آمارها نشان می دهد که ایرانی ها نسبت به سال گذشته، رغبت بیشتری نسبت به سفر به دبی داشته اند. از ماه ژانویه تا ژوئیه، حدود 317 هزار ایرانی به دبی رفته اند که این رقم حاکی از رشد 23 درصدی سفرها به این شهر است. گردشگران اهل هند، عربستان، بریتانیا، عمان، چین، پاکستان و آمریکا، به ترتیب بیشترین تعداد را در سفر به دبی به اختصاص داده اند و ایران بعد از آن ها در رتبه هشتم قرار گرفته است.

چرا گردشگران تمایل زیادی برای سفر به دبی دارند؟

تصمیم گیری برای انتخاب مقصد سفر و داخلی یا خارجی بودن آن نیز مانند سایر کالاها و خدمات از عوامل مختلفی تاثیر می پذیرد که یکی از مهم ترین آنها قیمت است. قیمت سفر داخلی تابعی از واحد پول آن کشور است اما قیمت سفر خارجی تابعی از ارزهای خارجی به ویژه دلار است. برهمین اساس، هر عاملی که منجر به کاهش ارزش پول کشور مقصد نسبت به پول کشور مبدا گردد، بر افزایش تقاضای سفر به آن کشور تاثیرگذار است چون خدمات و هزینه های سفر به آن کشور را نسبت به قبل مقرون به صرفه تر می نماید.

در بعضی موارد این تغییرات در نرخ برابری ارز به علت نوسانات در متغیرهای اقتصاد کلان یک کشور یا بحران های سیاسی که بر اقتصاد اثر می گذارد، روی می دهد. اما این تمام ماجرا نیست. در بعضی کشورها، به جای آنکه تغییرات نرخ برابری ارز علتی حقیقی و بیرونی داشته باشد، از سوی مقامات پولی یک کشور در یک مقدار تقریبا ثابت نگه داشته می گردد. این نگرش در ایران سال ها اجرا و نتایج آن نیز تا به امروز مشاهده شده است. در این موضوع اگر تنها بخواهیم بر بخش سفر و گردشگری تمرکز کنیم، این موضوع موجب مقرون به صرفه شدن مصنوعی سفرهای خارجی و تشویق غیرمستقیم به این سفرها شده است.

از سوی دیگر، به علت این نرخ مصنوعی، هر یک از مسافران ایرانی مقادیری دلار با قیمت غیرواقعی از ایران خارج و این مقادیر را در کشورهای دیگر صرف می نمایند. این موضوع به معنی آن است که مابه التفاوت نرخ واقعی و مصنوعی دلار در بازار ایران که نتایج دخالت دولت در این بازار است، به مثابه یک یارانه برای سفر ایرانیان عمل نموده و به کشورهای دیگر انتقال پیدا می نماید. این مساله با توجه به این که تعداد گردشگران خروجی ایران در سال 2015 بیش از 9 میلیون نفر بوده است، می تواند بازگونماینده مقادیر کلان ارزی باشد که به علت قیمت مصنوعی دلار از کشور خارج می گردد.

علاوه بر تمامی این مسائل، زیرساخت های گردشگری دبی بسیار مناسب بوده و قابل قیاس با مقاصد گردشگری داخلی نیست. بعلاوه دبی مرکزی تجاری است که ارتباطات بین المللی گسترده ای دارد و ایرانی ها نیز اغلب سفرهای کاری متعددی به این شهر دارند. علاوه بر این ها، بعضی از هموطنان ما نیز در کشورهای حاشیه خلیج فارس اقوامی دارند که این خود یکی از عوامل سفر ایرانی ها به دبی و امارات است.

آمارها نشان می دهد که ایرانی ها بیشترین سفر را در ایام نوروز به دبی داشته اند. سفرها از ژانویه تا آوریل افزایشی بوده اما با گرم تر شدن هوا، تعداد سفرها کاهش یافته است؛ این امر نشان می دهد که شرایط آب و هوایی نیز در سفر گردشگران به دبی بی تاثیر نیست.

منبع: کجارو / دنیای اقتصاد

به "دبی دومین مقصد سفر ایرانیان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبی دومین مقصد سفر ایرانیان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید