بهترین اجاق های برقی ایرانی؛ آشپزی روی شعله نامرئی

به گزارش وبلاگ همصحبت، خبرنگاران: 15 سال پیش وقتی پدرم از سفر اروپایی برگشت درباره اجاق گاز هایی حرف زد که بدون نیاز به گاز و بدون شعله آتش کار می کنند. به عنوان کسی که همیشه از آشپزخانه و آشپزی فراری بوده ام، خیلی حرفش را جدی نگرفتم تا چند سال بعد وقتی مجبور بودم برای ادامه تحصیل، زندگی دانشجویی در خوابگاه را انتخاب کنم.

بهترین اجاق های برقی ایرانی؛ آشپزی روی شعله نامرئی

زندگی در خوابگاه جذابیت های خاص خودش را دارد، اما اگر مثل من آدم شکمویی باشید، حتما دلخوری هایی هم پیش می آید که بیشتر به آشپزخانه اشتراکی مربوط می شود. همین که بوی غذا در فضا بپیچد، سروکله مهمانان ناخوانده پیدا می شود.

همه حتی آن هایی که خیلی با هم صمیمی نیستید می خواهند به غذای شما ناخنک بزنند. به پدرم زنگ زدم و او به من گفت چیزی که در سفر اروپایی دیده اجاق گاز القایی یا همان برقی بوده. این اجاق گاز ها انرژی برق را توسط یک صفحه به گرما تبدیل کرده و با انتقال آن به ظرف و قابلمه کمک می کنند آشپزی کنید. حتما می دانید در اروپا به اندازه ایران گاز طبیعی وجود ندارد و استفاده از برق صرفه اقتصادی بیشتری دارد؛ درست برعکس ایران.

با این حال از چند سال پیش چند مدل اجاق گاز القایی در بازار کشور دیده ام و تازگی ها متوجه شدم چند تولیدکننده داخلی هم نمونه هایی از آن ها را با برند ایرانی عرضه می کنند. با توجه به اینکه این اجاق ها شعله ندارند، می توانند گزینه هایی مناسب برای محیط های کوچک و اداری باشند.

اجاق القایی ارکید، مدل 16DE060

اجاق القایی ارکید Orchid مدل 16DE060 در نگاه اول به ترازو های قدیمی موجود در سوپرمارکت های دهه 60 و 70 شباهت دارد. دستگاهی است مجهز به یک صفحه شیشه ای بزرگ که می توان تابه و قابلمه های بزرگ با کفه مخصوص اجاق برقی را روی آن قرار داد. این ظرف ها را در بازار می فروشند و خاصیت جذب آهن ربا درکفی را دارند. سطح صاف و شیشه ای اجاق با نوشته ای بزرگ پوشیده شده است. خب این یکی از بی سلیقگی هایی است که معمولا تولیدکنندگان ایرانی مرتکب می شوند. خوشبختانه وقتی قابلمه را روی دستگاه می گذارید نوشته به طور کامل پوشیده می شود.

به خاطر شیشه ای بودن صفحه تمیز کردن آن کاری ساده است. از نظر فنی این اجاق برقی دارای سیستم تنظیم مقدار برق مصرفی است و می توان شدت حرارت را از 120 تا هزار و 600 وات تنظیم کرد. با این کار می توانید مصرف برق اجاق را کنترل کنید. محبوب ترین قابلیت، اما از نظر من دکمه عملکرد function است که کمک می کند برنامه پخت مورد نظرتان را از بین شش برنامه پیش فرض انتخاب کنید. مثلا برنامه Quick fry برای سرخ کردن سریع غذا هایی مانند مرغ توصیه می شود.

برنامه Decoction برای جوش آوردن مناسب است. با عملکرد Keep warm می توان غذا هایی که از قبل آماده کرده اید را گرم نگه دارید. برنامه Hot pot برای داغ کردن ظرف مناسب است و با برنامه Milk pot می توان شیر گرم کرد. چیزی که ممکن است دیوانه تان کند، برنامه Porridge است که در پخت حلیم کمکتان می کند. برخلاف قیافه نسبتا زشت، اجاق برقی ارکید می تواند هوشمندانه عمل کند. سیستم هشدار اتوماتیک این دستگاه وقتی متوجه شود ظرفی روی اجاق گذاشته اید که استاندارد لازم را ندارد، سروصدا راه می اندازد. بهترین ظرف و ظروف برای استفاده روی این اجاق قابلمه های آهنی هستند که می توان با کمک یک آهن ربا آن ها را آزمایش کرد.

قیمت:

630 هزار تومان

اجاق برقی جی پاس، مدل GIC33011UK

جی پاس اسم ترسناکی است؛ بعد از کلی جستجو متوجه شدم آن ها دوست دارند خودشان را برند تولیدکننده لوازم خانگی معرفی کنند که دفترشان در دوبی امارات است، اما محصولتشان در چین تولید می شود. از این چیز ها که بذریم می توانم اجاق برقی القایی GIC33011UK را به فیونا در انیمیشن شرک تشبیه کنم. یا مثلا سیندرلا بعد از ساعت 12 شب که جادو باطل شده و حالا قرار است همه چیز به حالت عادی برشود. اجاق برقی جی پاس زشت است، اما در مقایسه با محصول ارکید قطعا برنده خواهد بود.

درست مثل هر اجاق برقی دیگری این محصول به صفحه ای از جنس شیشه مقاوم مجهز است. به خاطر وجود میدان مغناطیسی قوی می توان روی اجاق گاز القایی جی پاس از ظروف آهنی، چدنی و استیل استفاده کرد. در کنار این قابلیت اجاق القایی جی پاس مجهز به نمایشگر و پنل لمسی دیجیتال است.

این دکمه ها می توانند شامل کلید های روشن و خاموش بودن پنل، روشن و خاموش کردن شعله، قفل عملکرد، تایمر 24 ساعته و کلید های کنترلی افزایش و کاهش شدت حرارت می شوند. وجود تایمر شاید به نظر خیلی مهم نباشد، اما من خیلی به دوستش دارم، چون مثلا کمک می کند چیزی را روی دستگاه بگذاریم و با تنظیم ساعت و دقیقه برنامه ریزی کنیم در فلان ساعت آماده شود.

به نظر شما این هیجان انگیز نیست؟ با توجه به اینکه حرارت در صفحه های القائی دو برابر سریع تر از اجاق های گازی گرم می شود به نظر می رسد آن ها وسایلی مناسب و نیرویی کمکی برای هر آشپز خانه ای به حساب می آیند. به خصوص الان که با توجه به آپارتمان نشینی بیشتر خانواده ها، گاهی اجاق گاز های معمولی نمی توانند در مهمانی های بزرگتر جوابگوی نیاز های خانم خانه باشند. در چنین مواقعی اگر کمی حوصله به خرج دهید می توانید پخت سس، آماده کردن پیازداغ یا جوش آوردن شیر و سرخ کردن گوشت را روی اجاق برقی انجام دهید. ضمن اینکه قیمت نمونه های ایرانی حدودا نصف نمونه های خارجی است.

قیمت:

750 هزار تومانمنبع: برترین ها

به "بهترین اجاق های برقی ایرانی؛ آشپزی روی شعله نامرئی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین اجاق های برقی ایرانی؛ آشپزی روی شعله نامرئی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید