ترکیب دوغ و گوشفیل ، از پیشینه تاریخی تا خواص آن برای بدن

به گزارش وبلاگ همصحبت، آیا تا به حال طعم دوغ و گوشفیل را با هم تجربه نموده اید؟ برای خیلی ها که فقط نام ترکیب دوغ و گوشفیل را شنیده اید، کنار هم قرار دادن یک نوشیدنی ترش با یک شیرینی که اتفاقا طعم شیرین آن غالب است، شاید عجیب و غریب به نظر برسد. اما مطمئن باشید ارزش امتحان کردن را دارد، در ضمن در گذشته به خاطر خواص دارویی این ترکیب، خوردن آن، توصیه می شده است. در این مقاله از در هر آنچه را که باید درباره تاریخچه و خاستگاه گوشفیل و اینکه چرا دوغ را با گوش فیل می خورند و فلسفه ترکیب دوغ و گوشفیل بدانید، به شما خواهیم گفت.

ترکیب دوغ و گوشفیل ، از پیشینه تاریخی تا خواص آن برای بدن

گوشفیل چیست؟

گوشفیل یا گوش فیل از شیرینی های خوشمزه و سنتی ایرانی است و پخت آن بیشتر در ماه رمضان رواج دارد. این شیرینی به همراه و در سفره های افطار سرو می شود. البته پخت این شیرینی در شهر اصفهان و اراک در همه فصول سال در خانه و کافه های شهر رایج است و معمولا به همراه دوغ این شیرینی خوشمزه و خانگی را سرو می نمایند. بافت شیرینی گوش فیل به علت استفاده از گلوکز و شهد بسیار ترد و پوک است و طعم و مزه جذابی دارد.

گوشفیل به لحاظ ظاهری، با شکل و شمایل و اشکال مختلفی در شیرینی فروشی ها به چشم می خورد. اما شکل اصلی و سنتی گوش فیل شبیه به یک برگ بزرگ است که به چشم ما شبیه گوش فیل است. دوغی هم که در کنار گوشفیل سرو می شود، محلی بوده و همراه نعناع و برگ گل سرخ تهیه می شود.

گوشفیل شیرینی کدام شهر است؟

نام گوشفیل با شهر اصفهان گره خورده است و ولی علاوه بر اصفهان، گوشفیل در اراک هم جزو شیرینی های اصیل و محبوب به شمار میرود. طرز تهیه شیرینی گوشفیل اراکی و شیرینی گوشفیل اصفهان شبیه بوده و حتی ظاهر این شیرینی هم در هر دو شهر، یکسان است. بعضی، اصل و خاستگاه شیرینی گوشفیل را شهر اراک می دانند و گفته می شود که گوشفیل اراکی، به زودی در لیست میراث فرهنگی ناملموس کشور هم به ثبت خواهد رسید.

تاریخچه نام گذاری شیرینی گوشفیل

گوشفیل، گوش فیل یا گوشفیلی را هم در اراک و اصفهان، معمولا همین به نام می شناسند. همان طور که گفتیم، نام این شیرینی از شباهتی که به گوش فیل دارد، گرفته شده است. در بعضی شیرینی فروشی ها به آن شیرینی برگ بید هم گفته می شود و قنادی ها، این شیرینی را با نام شیرینی برگ بید هم می شناسند. اما گفته می شود که درباره نام گذاری شیرینی گوشفیل روایتی وجود دارد که به عصر ناصری برمی شود.

نقل است که ناصرالدین شاه و همراهانش در شب اول ماه رمضان وارد شهر اراک می شوند. شاه کنار سفره غذا، شیرینی بیضی شکلی می بیند که قسمتی از آن کشیده تر از سمت مقابل به نظر می رسد. به اطرافیان می گوید که این شیرینی به گوش فیل شباهت دارد. سپس تصویری از گوش فیل را که در هندوستان دیده بود، روی کاغذ می کشد و از قناد می خواهد فردا به این شکل شیرینی را آماده کند. قناد هم این کار را انجام می دهد و از آن پس، شیرینی گوشفیل با ظاهری مشابه گوشِ فیل، در کنار دیگر شیرینی های سنتی تهیه می شود.

دوغ و گوشفیل خوشمزه را کجا بخوریم؟

شیرینی گوشفیل را می توانید در همه فصل های سال، به ویژه در ماه مبارک رمضان، در کنار زولبیا و بامیه، تهیه و سرو کنید. علاوه بر این، در منوی رستوران ها و کافه های اصفهان و اراک هم، ترکیب دوغ و گوشفیل با دوغ محلی اصفهان و اراک به چشم می خورد. حتی اگر در تهران، به کافه های اصفهانی بروید، می توانید از خوردن ترکیب دوغ و گوشفیل در مرکز، با همان کیفیت اصلی و طعم اصیل اصفهانی و اراکی، لذت ببرید.

شاید بد نباشد بدانید که اوج محبوبیت دوغ و گوشفیل در فصل تابستان است و این ترکیب، به عنوان میان وعده مصرف می شود. البته که می توانید به عنوان دسر و بعد از شام یا غذای اصلی هم، دوغ و گوشفیل را نوش جان کنید. اما برای اینکه بدانید پیشنهاد می کنیم روی لینک مطلب کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: خواص دوغ برای سلامتی بدن و مضرات احتمالی آن

خواص گوشفیل با دوغ

شاید برایتان سوال باشد که برای اولین به فکر چه کسی رسیده که با شیرینی گوشفیل می توان دوغ خورد؟ احتمالا برایتان جالب باشد بدانید که علاوه بر گوشفیل، باقلوای مخصوص اصفهان را هم با دوغ سرو می نمایند که ترکیبی بسیار خوش طعم و لذیذ است. اما چیزی که باعث معروف شدن گوشفیل شده، خوردن این شیرینی خوشمزه با دوغ محلی است.

گفته می شود ریشه تاریخی خوردن گوشفیل با دوغ، به زمان شاه عباس برمی شود. بعضی افراد بر این باور هستند که این ترکیب، خاصیت درمانی دارد. در این میان، دانشمندان بزرگی مثل ابوعلی سینا و شیخ بهایی درباره خوردن ترکیب دوغ و گوشفیل بر این عقیده بودند که طعم شور دوغ و مزه شیرین گوشفیل، باعث تنظیم فشارخون در بدن می شود و در حقیقت به شکل سرم قندی و نمکی عمل می نماید.

در اصل ترکیب گوشفیل و دوغ، ترکیب طبع سرد دوغ در مقابل طبع گرم گوشفیل است تا شیرینی آن، دل را نزند. مخصوصا برای کسانی که مزاج آنها سرد است و با خوردن غذاهای دارای طبع سرد، دچار افت فشارخون می شوند، ترکیب دوغ و گوشفیل بسیار مناسب است.

در واقع درباره خواص و فواید دوغ و گوشفیل می توان گفت که دو طعم شوری و شیرینی در این ترکیب، در کنار هم باعث می شود تا فشار خون فرد تنظیم شده و به حالت نرمال خود برشود. ناگفته نماند دوغی که به همراه گوشفیل نوشیده می شود باید مخلوط دوغ محلی و برگ گل سرخ و نعناع باشد. یعنی این دوغ، در حالت عادی باید با ترکیب شود و طبع آن تا حدودی متعادل شود.

روش تهیه گوش فیل با طعم اصیل

برای درست کردن گوش فیل به موادی مشابه همان موادی که در طرز تهیه زولبیا و بامیه استفاده می شود، احتیاج دارید. در این شیرینی خوشمزه، از آرد سفید، ماست، شیر، بیکینگ پودر، کره و روغن استفاده می شود.

برای طرز تهیه گوش فیل ساده ابتدا باید خمیر گوشفیل را درست کنید و بعد آن را به مدت حداقل 2 ساعت در دمای محیط استراحت دهید. سپس خمیر را برش بزنید و در روغن سرخ کنید تا شیرینی شما آماده شود. برای مشاهده و آموزش مراحل تهیه این شیرینی و دسر ماه رمضان و نکات پخت و نگهداری این گوشفیل و شربت بار آن، روی لینک مقاله کلیک کنید.

ضمناً می توانید برای تهیه مواد اولیه گوشفیل مثل ،، ، ،، و به وسیله فروشگاه های زنجیره ای به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید. برای سرو کردن دوغ و گوشفیل در خانه می توانید از جمله دوغ سنتی و را هم از روش های بالا بخرید.

سوالات متداول

چرا گوش فیل را با دوغ می خورند؟

خوردن دوغ با گوشفیل باعث تعادل بخشیدن به طبع بسیار گرم شیرینی گوشفیل برای افراد با مزاج گرم و متعادل شدن طبع سرد دوغ برای افراد با طبع سرد می شود. در کل این ترکیب مثل سرم قندی نمکی، باعث تنظیم فشار خون می شود و به همین علت مفید است. ضمناً دوغی که در کنار گوشفیل سرو می شود، با مصلح های آن ترکیب می شود تا فشار را نیندازد و باعث سرگیجه، سردرد و حالت تهوع نشود.

به جز دوغ، گوشفیل با چه نوشیدنی دیگر خورده می شود؟

کسانی که چندان اهل ریسک نیستند، گوشفیل را با یک فنجان چای گرم و تازه دم هم می توانند میل نمایند. این ترکیب هم جذابیت های خاص خودش را دارد و مخصوصا در کافه ها، همراه با گوشفیل، چای هم سرو می شود.

پیشینه سرو دوغ و گوشفیل به کدام دوره تاریخی می رسد؟

در عصر صفویه و دوره شاه عباس برای نخستین بار ترکیب دوغ و گوشفیل سرو شد.

منبع: افق کوروش

به "ترکیب دوغ و گوشفیل ، از پیشینه تاریخی تا خواص آن برای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیب دوغ و گوشفیل ، از پیشینه تاریخی تا خواص آن برای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید