افزایش نور لامپ های LED باعث افزایش آسیب به سلامت انسان و حیوانات شده است

به گزارش وبلاگ همصحبت، مطالعه دانشگاه اکستر ادعا می نماید که تحقیقات قبلی در خصوص اثرات آلودگی نوری با نور آبی دست کم گرفته شده است.

افزایش نور لامپ های LED باعث افزایش آسیب به سلامت انسان و حیوانات شده است

بر اساس یک مطالعه، میزان تابش نور آبی از منابع مصنوعی در حال افزایش است که ممکن است پیامدهای منفی برای سلامت انسان و محیط وسیع تر داشته باشد.

محققان دانشگاه اکستر تغییری را در نوع فناوری های روشنایی که کشورهای اروپایی در شب برای روشن کردن خیابان ها و ساختمان ها استفاده می نمایند، شناسایی نموده اند. با استفاده از تصاویر ثبت شده به وسیله ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)، آنها دریافتند که انتشارات نارنجی رنگ از نورهای سدیم قدیمی به سرعت با انتشارات سفید رنگ فراوری شده به وسیله LED ها جایگزین شده است.

در حالی که روشنایی LED صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه کمتری برای اجرا دارد، محققان می گویند افزایش تابش نور آبی مرتبط با آن باعث تأثیر زیستی قابل توجهی در سراسر قاره شده است.

مهمترین پیامدهای نور آبی برای سلامتی، توانایی آن در سرکوب فراوری ملاتونین است، هورمونی که الگوهای خواب را در انسان و سایر موجودات تنظیم می نماید. مطالعات علمی متعدد هشدار داده اند که قرار گرفتن در معرض نور آبی مصنوعی می تواند عادات خواب افراد را بدتر کند، که به نوبه خود می تواند منجر به انواع بیماری های مزمن در طول زمان گردد.

افزایش تابش نور آبی در اروپا بعلاوه باعث کاهش دید ستارگان در آسمان شب شده است، که این مطالعه می گوید ممکن است بر حس طبیعت افراد تاثیر بگذارد. نور آبی بعلاوه می تواند الگوهای رفتاری حیوانات از جمله خفاش ها و پروانه ها را تغییر دهد، زیرا می تواند حرکات آنها را به سمت یا دور از منابع نور تغییر دهد.

بریتانیا از جمله کشورهایی است که در این مطالعه به علت استفاده زیاد از LED در شب، در مرکز توجه قرار گرفته. 51 درصد از چراغ های خیابانی در بریتانیا در سال 2019 به وسیله LED تامین می شد.

ایتالیا، رومانی، ایرلند و اسپانیا نیز در رتبه های بعدی هستند. این تاثیرات در کشورهایی مانند اتریش و آلمان که هنوز هم با استفاده از سیستم های روشنایی قدیمی تر و لامپ های فلورسنت، روشنایی شبانه خود را تامین می نمایند، در خطر کمتری هستند.

این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است .

دیوید اسمیت، از مؤسسه خیریه حفاظت از محیط زیست Buglife، می گوید: آلودگی نوری می تواند به طور چشمگیری بر روی بی مهرگان تأثیر بگذارد.

اسمیت از دولت بریتانیا خواست تا اهداف ملی را برای کاهش سطح آلودگی نوری معرفی کند و گفت که میزان گیری در این کشور ناهماهنگ و ناهماهنگ است.

ما باید نورپردازی با کیفیت بهتر که با دنیای طبیعی ما هماهنگ است تمرکز کنیم. کیفیت بهتر و سطوح پایین تر روشنایی به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های اقتصادی یاری می نماید و در عین حال محیط زیست ما را برای بی مهرگان ایمن تر می نماید.

بعضی از شوراها در انگلستان در حال حاضر در کوشش برای کاهش تأثیر روشنایی LED هستند. بعضی شهرداری ها در ساعات شب چراغ ها را کم نور می نمایند و پهنای باند لامپ های LED خود را تغییر می دهند تا نور آبی مضر کمتری فراوری نمایند و از لامپ های گرم تری استفاده می نماید که نور آبی کمتری را ساطع می نمایند.

منبع: گاردین

منبع: یک پزشک

به "افزایش نور لامپ های LED باعث افزایش آسیب به سلامت انسان و حیوانات شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نور لامپ های LED باعث افزایش آسیب به سلامت انسان و حیوانات شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید