150 محوطه تاریخی در خرامه استان فارس کشف شد

به گزارش وبلاگ همصحبت، در فصل اول آنالیز باستان شناختی شهرستان خرامه در استان فارس 150 محوطه از دوره ایلام تازه تا قرون متأخر اسلامی شناسایی شد. این خبر در بخش کشف 150 محوطه تاریخی در فارس می باشد.

150 محوطه تاریخی در خرامه استان فارس کشف شد

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرشاد میری سرپرست آنالیز باستان شناختی شهرستان خرامه در استان فارس گفت: مساحت عمده شهرستان خرامه شامل دو دشت کربال و خرامه است و این ناحیه از منظر تقسیم بندی جغرافیای طبیعی در محدوده انتهایی حوضه رود کر قرار می گیرد.

وی گفت: هدف از انجام این آنالیز، تهیه نقشه باستان شناختی منطقه و برآورد پتانسیل سکونتگاهی آن طی ادوار مختلف بود که در نتیجه آن 150 محوطه از دوره ایلام نو تا قرون متأخر اسلامی شناسایی شد.

میری اضافه نمود: این محوطه ها به گروه هایی از جمله تپه، چارتاقی، کاروانسرا، بند، قنات، قبرستان، آسیاب، حمام و قلعه تقسیم می شوند و از این میان یک محوطه به دوره ایلام نو و 6 محوطه به دوره هخامنشی تعلق دارند و مابقی محوطه ها دارای شواهدی استقراری از دوره ساسانی و اسلامی هستند.

سرپرست آنالیز باستان شناختی شهرستان خرامه مطرح نمود: افزایش بی شمار سکونتگاه های دوره ساسانی و اسلامی نسبت به ادوار ما قبل خود به احتمال زیاد در ارتباط با سیستم های آبیاری کشاورزی از جمله ایجاد بندهای مختلف بر روی رودخانه کر است.

مجوز آنالیز باستان شناختی شهرستان خرامه به وسیله ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

منبع: همگردی

به "150 محوطه تاریخی در خرامه استان فارس کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "150 محوطه تاریخی در خرامه استان فارس کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید