12 پژوهشگر ایرانی از تأثیرگذارترین های دنیا در پیشرفت علوم

به گزارش وبلاگ همصحبت، نمای 2019؛ صندلی علم، فناوری و نوآوری ایران در دنیا تألیف بهروز رسولی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، در هفت فصل صندلی پژوهشگران، صندلی نشریه های علمی، صندلی موسسه ها در نظام های فراگیر رتبه بندی، صندلی موسسه ها در نظام های موضوعی رتبه بندی، صندلی موسسه ها در نظام های رتبه بندی وبگاه ها، صندلی ایران در نمایه نامه های استنادی و صندلی ایران در رتبه بندی های علم، فناوری و نوآوری را تحلیل و مورد آنالیز قرار می دهد.

12 پژوهشگر ایرانی از تأثیرگذارترین های دنیا در پیشرفت علوم

12 پژوهشگر ایرانی در بین برترین ها

بر پایه گزارش سال 2019 میلادی موسسه کلاریویت آنالیتیکس درباره پژوهشگران پراستناد دنیا، 12 پژوهشگر وابسته به موسسه های ایرانی از تأثیرگذارترین ها در پیشرفت علوم شناسایی شده اند. موسسه کلاریویت آنالیتیکس در سال 2019 نام بیش از شش هزار پژوهشگر را در 21 زمینه علمی در سیاهه پژوهشگران پراستناد جای داده است. این پژوهشگران نماینده بیش از 1200 موسسه از بیش از 60 کشور دنیا هستند. پیرامون چهار هزار پژوهشگر در زمینه های علمی ویژه و بیش از دو هزار پژوهشگر در میان رشته دسته بندی شده اند.

نوشیروانی بابل، برترین دانشگاه ایران در سال 2019

موسسه آموزش عالی تایمز، در ویرایش 2020 خود که در سال 2019 منتشر شده، نام 40 موسسه ایرانی را در سیاهه موسسه های برتر دنیا منتشر نموده است. بر پایه این گزارش، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، در صندلی نخست ملی و 351-400 دنیای است. در ویرایش 2020 نظام رتبه بندی تایمز، روی هم رفته 1396 موسسه از کشورهای گوناگون ارزیابی و رتبه بندی شده اند. رتبه بندی دنیای آموزش عالی تایمز، موسسه های پیشرو دنیا را در پنج حوزه آموزش، چشم انداز دنیای، پژوهش، استنادها و درآمدهای صنعتی، بر پایه 13 سنجه کمی ارزیابی می نماید.

صندلی شانزدهم ایران در رتبه بندی علمی کشورهای دنیا

آزمایشگاه سکیمگو از مراکز علم سنجی دنیا است که بر پایه شاخص های گوناگون به ارزیابی توان علمی کشورها می پردازد. سنجه هایی چون شمار انتشارات، شمار انتشارات استنادپذیر، شمار استنادها، شمار خوداستنادی ها، سرانه استناد به هر اثر و شاخص اچ ازجمله سنجه های سکیمگو برای رتبه بندی کشورها هستند. بر پایه گزارش این موسسه در سال 2019 میلادی که در آن داده های سال 2018 میلادی تحلیل شده اند، ایران در صندلی 16 دنیا از نظر شمار انتشارات علمی است. در این نظام رتبه بندی، ایران صندلی نخست (بر پایه شمار انتشارات) را میان کشورهای منطقه دارد.

نخستین چاپ کتاب نمای 2019؛ صندلی علم، فناوری و نوآوری ایران در دنیا در 143 صفحه با شمارگان 200 نسخه از سوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "12 پژوهشگر ایرانی از تأثیرگذارترین های دنیا در پیشرفت علوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 پژوهشگر ایرانی از تأثیرگذارترین های دنیا در پیشرفت علوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید