کامپوزیت دندان چیست؟ تفاوت کامپوزیت و لامینیت

به گزارش وبلاگ همصحبت، خبرگزاری خبرنگاران- کامپوزیت دندان چیست ؟ مراحل قبل از انجام کامپوزیت دندان. کامپوزیت دندان چگونه انجام میگردد ؟ معرفی انواع کامپوزیت. مزایا و معایب کامپوزیت دندان. چگونه ازکامپوزیت دندان مراقبت کنیم؟ تفاوت کامپوزیت دندان و لامینیت دندان. آیا در کامپوزیت ، دندان ها تراشیده شده و به آن ها آسیب میرسد ؟ طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است ؟ نکاتی در خصوص انتخاب کامپوزیت دندان. و… سایر مقالات پربازدید: (بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان) و (ارتودنسی دندان چیست؟انواع ارتودنسی دندان) و (عصب کشی دندان چه زمانی باید انجام گردد؟)

کامپوزیت دندان چیست؟ تفاوت کامپوزیت و لامینیت

کامپوزیت دندان :

امروزه دنیای زیبایی آنقدر گسترده است که نمیتوان مانند گذشته چهارچوب معینی برای آن تعریف کرد چرا که سلایق و تعریف از زیبایی کاملا متفاوت شده است اما هنوز هم نکته برجسته ای دارد و آن آراستگی و پاکیزگی است. یک صورت زیبا برای تثبیت خود به لبخندی زیبا احتیاجمند است گاهی فرد دارای چهره ای زیبا با اعضایی خوش فرم بوده اما در پی پنهان کردن لبخند خود است عوامل گوناگونی از جمله : کشیدن سیگار ، ژنتیک ، آب ناسالم ، حوادث و … باعث آسیب به دندان ها میگردد که همین دلایل لبخندی نازیبا را در پی خواهند داشت و متعاقبا کاهش اعتماد به نفس فرد !

قطعا همه در پی داشتن دندان هایی سفید ، ردیف و متناسب هستند برای داشتن چنین لبخندی راه های گوناگونی وجود دارد که یکی از برترین و برجسته ترین تکنیک ها کامپوزیت دندان است میتوان گفت در این تکنیک پیوند شیمیایی با دندان برقرار میگردد این روش امروزه هواداران بسیاری دارد چرا که در مقایسه با دیگر روش های درمانی زیبایی دندان بسیار سریعتر و کم هزینه تر است.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت به طیف گسترده ای از درمان های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی اطلاق میگردد. چیزی که ما آن را تحت عنوان کامپوزیت دندان میشناسیم در واقع به نام رزین کامپوزیت است که به طریق مختلف در دندانپزشکی مورد استفاده قرار میگیرد میتوان گفت کامپوزیت تکنیکی است که در آن از مواد رنگ دندان استفاده میگردد که جنس آن ها از پلیمر میباشد بدین ترتیب که با استفاده از تکنیک کامپوزیت دندان یک سری از مسائل دندانی را میتوان برطرف کرد از جمله :

1. برخی بد شکلی ها

2. بلند و بزرگ کردن دندان های کوچک

3. اصلاح کجی جزئی دندان ها

4. اصلاح سطح و لبه های دندان

5. تعویض پرشدگی های قدیمی دندان و یا پر کردن دندان هایی که به تازگی دچار پوسیدگی شده اند.

6. فاصله های بین دندانی : گاهی بین دندان ها فاصله هایی وجود دارد که ظاهری ناخوشایند دارند با کامپوزیت دندان میتوان فاصله بین دندان ها را بست.

7. شکستگی های دندانی : ترمیم لب پر شدگی و ترک های جزئی دندان ها؛ در برخی موارد ممکن است بر اثر حادثه ای دندانی شکسته شده و ترتیب دندان ها را بر هم بزند.

8. یک سری از انواع بهم ریختگی های دندان ها : بدفرمی و نامرتب بودن دندان در برخی موارد با کامپوزیت دندان قابل حل است میتوان گفت مسائلی در شرایط کم تا میانه را میتوان با کامپوزیت دندان برطرف نمود اما گاهی نیز به درمان های فراتر مانند ارتودنسی احتیاج است.

9. برخی از انواع بد رنگی های دندان : سفید کردن دندان خصوصا در مواردی که تغییر رنگ های دندانی با بلیچینگ برطرف نمیشوند و با شیوه های دیگر قابل حل نیستند این بد رنگی ها را میتوان با کامپوزیت پنهان کرد.

مواردی که از آن ها یاد شد مسائلی دندانی هستند که با تکنیک کامپوزیت دندان قابل حل میباشند.

مراحل قبل از انجام کامپوزیت دندان :

قطعا برای هر تصمیمی در خصوص زیبایی احتیاج به مشاوره و آگاهی میباشد کامپوزیت نیز از این قاعده مستثنی نیست قبل از انتخاب و انجام این تکنیک ابتدا فرد باید بداند که آیا کاندیدای مناسبی برای انجام این روش است و یا خیر بعلاوه فرد باید از ماندگاری این روش ، هزینه ها ، تعداد جلسات درمان ، نتایجی که حاصل میگردد و … اطلاعاتی داشته باشد که این اطلاعات در جلسه ای تحت عنوان جلسه مشاوره با دندانپزشک انجام خواهد شد.

که در این جلسه دندانپزشک با معاینات لازم علاوه بر پاسخگویی به سوالات فرد این اطمینان را نیز کسب میکند که آیا فرد به غیر از مسائل دندانی از حیث سلامت لثه مسئله ای نداشته باشد در ابتدا فرد تحت معاینه کامل دهانی قرار خواهد گرفت و اگر پوسیدگی و یا التهابی مشاهده گردد باید قبل از آغاز کار برطرف شوند سپس برای کامپوزیت دندان اقدام گردد بعلاوه در این جلسه خواسته های فرد مورد آنالیز قرار گرفته و توقعات وی از کامپوزیت دندان تعیین می گردد.

کامپوزیت دندان چگونه انجام میگردد ؟

مرحله اول : پس از برطرف مسائل دندان و لثه ، برداشتن پوسیدگی ها و برطرف التهابات نوبت به انجام کامپوزیت میرسد با آنالیز دندانپزشک اگر احتیاج به تراشیدن دندان باشد ابتدا بی حسی تزریق میگردد و اگر احتیاجی به اینکار نباشد و بنا باشد کامپوزیت بدون تراش دندان انجام گردد دیگر احتیاجی به تزریق بی حسی نخواهد بود.

- برای رنگ کامپوزیت از نظر خود فرد استفاده میگردد اگر فرد تمایل داشته باشد سفیدی دندان وی بیشتر از حد باشد از کامپوزیت های سفید رنگ استفاده میگردد.

مرحله دوم : در این مرحله باید دندان ها از هر جرم و میکروبی پاک شوند پس دندان هایی که قرار است تحت درمان قرار بگیرند ابتدا با آنالیز بطور کامل تمیز شده و به وسیله سدی از دیگر دندان ها جدا میشوند.

مرحله سوم : در این مرحله کمی ژل اسیدی به دندان ها زده میگردد تا سطح دندان ها زبر گردد این عمل باعث میگردد مواد ترمیمی بهتر بر روی دندان قرار گیرد یا اصطلاحا بچسبد.

مرحله چهارم : سپس کامپوزیت که ماده خمیری شکلی است به وسیله قلم مخصوص روی دندان ها قرار میگیرد.

مرحله پنجم : پس از انجام این اعمال مواد کامپوزیت بصورت لایه لایه به روی سطح دندان ها قرار میگیرند و به وسیله نورهای مخصوصی که از دستگاه مخصوص دندانپزشکی ساطع میگردد بر روی دندان محکم میشوند سپس نوبت به فرم دهی دندان ها میرسد فرم دهی مهمترین مرحله کامپوزیت است چرا که نتیجه نهایی به طور مستقیم به نتیجه این کار وابسته است دندانپزشک عمل کامپوزیت دندان را تا جایی ادامه میدهد که به سطح و فرم دلخواه برسد.

مرحله ششم : در این مرحله سفت کردن کامپوزیت انجام میگردد که دندان ها در معرض تابش نور لیزر قرار میگیرند.

مرحله آخر : حال باید صیقل دادن و پولیش انجام گردد این عمل باعث شفافیت دندان ها میگردد دقت در این مرحله نیز در نتیجه عمل بسیار اثر گذار خواهد بود در این مرحله شما میتوانید نظرتان را در خصوص نتیجه کامپوزیت دندان اعلام کنید در مرحله پولیش تا حدودی میتوان زاویه ها را اصلاح کرد پس اگر در زوایای دندان مشکل جزیی مشاهده کردید میتوانید از متخصص بخواهید آن را برطرف کند.

-پس از انجام کامپوزیت و اتمام مراحل آن دندانپزشک کامپوزیت را ارزیابی میکند تا مطمئن گردد دندان های کامپوزیت شده کارایی دندان های طبیعی را دارند و یا خیر بدین ترتیب که کاغذ کربنی در اختیار بیمار قرار داده میگردد و از وی خواسته میگردد دندان های خود را به آرامی به حالت گاز زدن روی کاغذ قرار دهد و دندانپزشک شرایط را آنالیز میکند اگر در این مرحله نقصی دیده گردد با تراز کردن دندان ها متخصص آن را برطرف نموده و کامپوزیت دندان شما به سرانجام میرسد.

کامپوزیت ها انواع مختلفی دارند در اینجا به انواع آن ها اشاره میکنیم :

کامپوزیت درشت دانه :

این نوع کامپوزیت را با نامی تحت عنوان ماکروفیل می خوانند که البته امروزه تقریبا کاربردی ندارد چرا که کار با آن ها به نسبت سخت تر است این نوع از کامپوزیت نسبت به دیگر انواع، دوام و مقاومت بیشتری دارد چرا که ذرات آن نسبت به بقیه درشت تر بوده و البته زیبایی آن کمتر و صیقل دهی سخت تری دارد.

میکروفیل ها :

این نوع از کامپوزیت دندان ریز دانه است این نوع از کامپوزیت نسبت به ماکروفیل ها مزایا و البته معایبی دارد. هر چند این مدل خاصیت صیقل پذیری بهتری دارد اما به نسبت دارای مقاومت بسیار کمتری بود این نوع از کامپوزیت دندان امروزه در بازار وجود دارد.

انواع هیبرید ، میکروهیبرید و نانوهیبرید :

میتوان گفت این نوع نمونه اصلاح شده از دو نوع قبل هستند و معایب آن ها را ندارند این کامپوزیت ها هم خاصیت صیقل پذیری مناسب و هم مقاومت مناسبی دارند.

نانوکامپوزیت :

نانوکامپوزیت ها از نمونه های تازه کامپوزیت محسوب میشوند که دارای مقاومتی بسیار بالا میباشند بعلاوه خاصیت پالیش پذیری بالایی داشته و در برابر ساییدگی مقاوم ترند.

مزایای کامپوزیت دندان :

در این شیوه کوشش میگردد بدون تراش دندان ها تصحیح شوند و در موارد لازم دندان ها به اندازه بسیار کمی تراشیده میشوند.

قابلیت تطبیق با سایز دندان ها

در این شیوه سعی میگردد ظاهر دندان ها بسیار طبیعی به نظر برسد.

تایم درمان بسیار کوتاه است.

این شیوه برگشت پذیر بوده و در صورت پریدگی یا شکستگی به راحتی قابل ترمیم نیز میباشد.

رنگ ، فرم و چرخش دندان ها را اصلاح می نماید.

در این شیوه دندان ها به دما حساس نمیشوند.

پس از اتمام میتوان بنا به نظر فرد تغییر ایجاد کرد.

قیمت مناسب نسبت به دیگر تکنیک های زیبایی دندان

کامپوزیت دندان روشی کم تهاجم ، تازه ، سریع و پر بازده برای زیبایی دندان ها می باشد.

مراقبت از کامپوزیت دندان :

  • هر بار که غذا میخورید دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید و یا دست کم دو بار در روز حتما مسواک زده گردد.
  • حتما روزی یک یا دو بار نخ دندان بکشید.
  • دفعات خوردن میان وعده را کاهش دهید چرا که پس از هر بار که چیزی میخورید محیط دهان اسیدی شده و باکتری ها با فعالیت خود مینای دندان را ضعیف تر میکنند.
  • عادات بد مانند : جویدن ناخن ، جویدن یخ ، جویدن ته مداد و … را کنار بگذارید چرا که این اعمال باعث لب پر شدن و یا شکستن دندان ها و کامپوزیت ها میشوند ، اگر عادت به دندان قروچه دارید بهتر است کامپوزیت دندان انجام ندهید.
  • در صورتیکه حساسیت دندان و یا دندان درد دارید حتما برای آنالیز دلیل آن به دندانپزشک مراجعه کنید تا پیش از اینکه دیر گردد کارهای لازم بر روی دندان انجام گردد.
  • هر 6 ماه یک بار و یا حداقل سالی یک بار برای معاینه دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

تفاوت کامپوزیت دندان و لامینیت دندان :

این موضوع سوال بسیاری از افرادیست که در پی شناخت تکنیک های زیبایی دندانپزشکی هستند در این بخش به آنالیز کامل آن ها خواهیم پرداخت : کامپوزیت دندان و لامینیت هر دو روش هایی هستند که یک هدف را دنبال میکنند و آن هم زیبایی بخشیدن به فرم دندان ها و درخشان کردن رنگ آن هاست اما تفاوت های اساسی نیز با هم دارند.

برای خواندن ادامه مقاله و مشاهده خدمات و نمونه کارها، به سایت کلینیک دکتر پاکدل مراجعه نمایید. مشاوره رایگان: 09124271335، 02122018323،02122024362

آدرس پیج اینستاگرم کلینیک دکتر پاکدل: drpakdelclinic

منبع: خبرگزاری آریا

به "کامپوزیت دندان چیست؟ تفاوت کامپوزیت و لامینیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامپوزیت دندان چیست؟ تفاوت کامپوزیت و لامینیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید