دانشگاه شیراز باید تعیین دانشگاه های منطقه باشد

به گزارش وبلاگ همصحبت، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: دانشگاه شیراز باید تعیین دانشگاه های منطقه باشد و به کار های آن ها جهت بدهد و به نوعی نقش ستادی خود را در این عرصه به خوبی ایفا نماید.

دانشگاه شیراز باید تعیین دانشگاه های منطقه باشد

به گزارش گروه استان های وبلاگ همصحبت، نشست هم اندیشی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت همراه در سفر یک روزه به شیراز، با حضوراساتید و دانشجویان دانشگاه برگزار گردید.

در این نشست که با حضور عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت عتف، محمدعلی اسلامی، مدیرکل فرهنگی-اجتماعی وزارت عتف و محمدمهدی ذوالفقارزاده، مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی و هیأت رئیسه و جمعی از مدیران فرهنگی دانشگاه شیراز ترتیب یافت، اساتید و دانشجویان به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود پرداختند.

دانشگاه شیراز باید تعیین دانشگاه های منطقه باشد

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت عتف در جلسه هم اندیشی با استادان دانشگاه شیراز اظهار کرد: دانشگاه شیراز باید تعیین دانشگاه های منطقه باشد و به کار های آن ها جهت بدهد و به نوعی نقش ستادی خود را در این عرصه به خوبی ایفا نماید.

وی اضافه کرد: از دانشگاه شیراز با توجه به پیشینه، ظرفیت و توانمندی و ایده های درخشانی که دارد انتظار داریم تعیین، هادی و راهبر سایر دانشگاه های منطقه باشد و به کار های آن ها جهت بدهد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: باید از ظرفیت کنشگران مؤثر در لایه های مختلف مقوله پیچیده فرهنگ استفاده کنیم و از ثمرات کار های دانشجویان و استادان در این عرصه بهره ببریم.

دانشجویان پیشران اصلی از سرگیری آموزش حضوری هستند

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ملاقات با دانشجویان فعال و نمایندگان تشکل های مختلف دانشجویی دانشگاه شیراز نیز پس از شنیدن دیدگاه ها و نظرات آن ها اظهار کرد: دانشجویان باید مطالبه گری مثبت و هدفمند داشته باشند.

وی اعلام کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد و به صورت کور مطالب مطرح گردد هم دانشجو خسته می گردد و هم مسئول مربوطه از پیگیری مطالبات دوری می نماید.

کلانتری با بیان اینکه نوع نگاه ما باید به زیست دانشجویی تغییر کند، گفت: رکن اصلی دانشگاه دانشجو و این یک مفهوم بلامنازع است.

وی با تاکید بر اینکه پیشران اصلی تحول در نظام جمهوری اسلامی ایران دانشجو است، گفت: این امر در بیانیه گام دوم رهبری نیز ذکر شده و نگاه ما به جریانات دانشجویی نگاه فرصت محور است به این معنا نیست که جریان دانشجویی دچار اشتباه نمی گردد، اما دانشگاه جایی است که دانشجو باید خطا و اشتباه کند و در ادامه وارد جامعه گردد.

معاون فرهنگی وزیر علوم اضافه کرد: هزینه ای که در دانشگاه برای اشتباه دانشجو داده می گردد، به مراتب کمتر از هزینه ای است که دانشجو بعد از ورود به جامعه می دهد، بنابراین باید فرصت کنشگری را در دانشگاه به دانشجو داد.

کلانتری با بیان اینکه وظیفه اصلی ما مهیاکردن فضایی است که دانشجویان بتوانند کنشگری داشته باشند و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی انجام دهند، توضیح داد: ما باید این کنشگری را تسهیل کنیم و اشتباهات دانشجو را بپذیریم البته دانشجویان نیز باید کنشگری خود را در مقیاس استان و شهر خود نبینند بلکه فراتر از سطح ملی به کنشگری خود نگاه نمایند.

وی با بیان اینکه از جریان دانشجویی انتظار می رود که نگاهی کلان تر به فعالیت ها داشته باشد و این یک ضعف جریان های دانشجویی است، توضیح داد: از رویکرد تمدنی به فعالیت های دانشجویی فاصله گرفتیم؛ دانشجو باید متن کنشگری خود را در قالب یک تمدن ببیند.

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه در این مقیاس و رویکرد کار بزرگ و افق دید گسترده می گردد، گفت: در این راستا بدون مشکل نخواهیم بود، اما مسائل نیز کوچک تر جلوه می نمایند، چون آرمان بزرگ تر است البته به معنای نادیده گرفتن واقعیات نیست، بلکه ایده آل ها حفظ می گردد.

کلانتری با بیان اینکه جمعیت دانشجویی مدیران اثرگذار آینده هستند، گفت: نیروی اصلی و عامل اصلی شادابی دانشگاه ها دانشجویان و جریان های دانشجویی است که می توانند فضا را دگرگون نمایند، چون امید و نشاط به وسیله همین گروه ها و جریان ها ایجاد می گردد.

دانشگاه شیراز در زمینه مسأله محوری باید ورود نمایند

وی با بیان اینکه مجموعه های دانشگاه شیراز در زمینه مسأله محوری باید ورود نمایند در پاسخ به دانشجویان درباره عدم ارتباط با بدنه جامعه و صنعت اضافه کرد: باید جریان های دانشجویی کار ها را مسأله محور پیش ببرند؛ به این ترتیب که هریک از این جریان ها و انجمن ها مسائل حوزه خود را احصا نمایند و متناسب با آن معاونت فرهنگی دانشگاه کوشش کند تا دانشجویان با مسئولان استانی در ارتباط باشند.

معاون فرهنگی وزیر علوم مطرح کرد: فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان تأثیری در بازار کار ندارد، گفت: این موضوع کامل درست است و دغدغه ما در وزارت است که این نوع فعالیت ها را برای تأثیر فعالیت ها در بازار کار ضریب داد به گونه ای که حواشی ایجاد نکند.

ایشان با بیان اینکه معتقدیم دانشجویانی که وارد فعالیت فرهنگی و اجتماعی می گردد، ویژگی هایی دارند که می توان از آن در دیگر عرصه های اجتماعی استفاده کرد، اضافه کرد: فارغ از اینکه بخشنامه ای در این زمینه صادر گردد یا نگردد این دانشجویان پیروز تر هستند.

کلانتری درباره بودجه و محدودیت های هزینه ای فعالیت های دانشجویی نیز گفت: در صدد هستیم که بودجه فرهنگی دانشگاه ها یا ردیف مشخصی پیدا کند یا درصد ویژه ای از بودجه دانشگاه ها به فرهنگ اختصاص پیدا کند و این موضوع را با قاطعیت پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به اینکه بودجه ای که به دانشگاه ها اختصاص داده بودند متناسب با رشد و فعالیت های دانشگاه ها نبود، اضافه کرد: در بودجه نو سعی شده این موضوع جبران گردد و حسابرسی و حساب کشی می کنیم تا بودجه فرهنگی در زمینه فرهنگ هزینه گردد.

در ملاقات معاون فرهنگی وزارت عتف با اساتید دانشگاه مسائل مختلفی درحوزه اهمیت برنامه های فرهنگی و مسائل موجود در این راستا مطرح شد که از آن جمله می توان به بازنگری به سرفصل های دروس عمومی دانشجویان و استفاده بهینه تر از آن در حوزه فرهنگی، ارائه مدل پازل فرهنگی و لحاظ امتیازات فعالیت های فرهنگی در ارتقاء رتبه و فرایند جذب اعضای هیئت علمی اشاره نمود.

بعلاوه در این نشست نمایندگان تشکل های مختلف دانشجویی نیز مسائل مختلفی در زمینه بازنگری در آیین نامه نشریات دانشجویی، کانون ها و تشکل های فرهنگی؛ حمایت از فعالیت های کارآفرینانه در انجمن های علمی و استفاده از ظرفیت انجمن های علمی در راستای حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه نسل نو؛ اعطای فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت به دانشجویان برتر انجمن های علمی؛ تخصیص مدت زمان نظام وظیفه برای همکاری با دانشگاه؛ توسعه و هموارسازی زمینه همکاری انجمن های علمی با بخش های مختلف دولتی و خصوصی؛ خارج شدن جشنواره حرکت از حالت صرفا رقابتی و علمی شدن آن؛ حضور یک نماینده از انجمن های علمی در شورای فرهنگی دانشکده و سامان دادن شرایط فعلی اتحادیه ها در جهت ایجاد ارتباط کارآمد انجمن های دانشگاه ها؛ قائل شدن امتیاز حضور و فعالیت در گروه های دانشجویی اعم از انجمن ها، تشکل ها و کانون ها برای تسهیل در پذیرش مقاطع تحصیلات تکمیلی و لحاظ کردن امتیاز برگزاری فعالیت های فرهنگی در آیین نامه های دانشجویی و افزایش بودجه برنامه های فرهنگی را مطرح کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دانشگاه شیراز باید تعیین دانشگاه های منطقه باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه شیراز باید تعیین دانشگاه های منطقه باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید