چگونگی تزریق همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا

به گزارش وبلاگ همصحبت، خبرنگاران/خوزستان یک متخصص ویروس شناسی در مورد امکان همزمانی دریافت دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا توضیحاتی ارائه داد.

چگونگی تزریق همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا

دکتر آذرخش آذران در گفت وگو با وبلاگ همصحبت، با اشاره به گروه هایی که در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند، اظهار کرد: دریافت واکسن آنفلوآنزا برای تمام افراد بالای شش ماه توصیه می گردد اما کادر درمان، افراد بالای 65 سال، زنان باردار و افراد دارای بیماری زمینه ای یا نقص ایمنی در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند.

وی در خصوص امکان همزمانی دریافت دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا اضافه کرد: می توان واکسن کرونا و سایر واکسن ها را بدون در نظر گرفتن فاصله زمانی یعنی به صورت همزمان تزریق کرد.

آذران ادامه داد: در صورتی که قرار است دو واکسن همزمان تزریق شوند، توصیه می گردد تزریقات در یک نقطه از بدن انجام نگردد و محل تزریق دو واکسن کمی با فاصله مثلا دو سانتیمتر آن طرف تر یا در بازوی دیگر انجام گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در صورتی که بعضی افراد به فاصله زمانی تزریق دو واکسن بسیار حساس باشند، می توانند بین تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا دو هفته فاصله زمانی را رعایت نمایند.

وی در خصوص عوارض تزریق همزمان دو واکسن، اعلام کرد: همزمانی دریافت دو واکسن ممکن است عوارض پس از تزریق واکسن ها را افزایش یابد. در صورت تزریق همزمان این دو واکسن، احساس بدتری در بدن ایجاد می گردد بنابراین با توجه به احتمال بروز عوارض جانبی هر دو واکسن، در صورت تزریق همزمان ممکن است عوارض شدیدتر شوند.

آذران در خصوص زمان مناسب تزریق واکسن آنفلوآنزا، اسم کرد: برترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریورماه تا اوایل مهرماه است. زمانی که فصل رو به سرما می رود ویروس گردش می نماید بنابراین با توجه به اینکه ایمنی بلافاصله پس از دریافت واکسن ایجاد نمی گردد و آنتی بادی پس از دو هفته در بدن ایجاد خواهد شد، باید واکسن در بازه زمانی یادشده تزریق گردد.

آیا فصل سخت آنفلوآنزا را پیش رو خواهیم داشت؟

وی اعلام کرد: سال گذشته پیش بینی شده بود که فصل آنفلوآنزا سخت باشد و پاییزی سیاه داشته باشیم اما در حقیقت در خصوص ویروس ها نمی توان پیش بینی های زیادی داشت.

وی اضافه کرد: سال گذشته در پی استفاده بیشتر مردم از ماسک، موارد ابتلا به ویروس آنفلوآنزا در جهان بسیار کاهش یافت. سال جاری هم اگر به خوبی از ماسک استفاده و واکسیناسیون انجام گردد، شاید اوضاع سخت نباشد.

واکسن آنفلوآنزا از ابتلا به کرونا جلوگیری می نماید؟

این متخصص ویروس شناسی گفت: قبل از شروع واکسیناسیون جمعی علیه کووید - 19، مقالاتی در خصوص تاثیرگذاری واکسن آنفلوآنزا در پیشگیری از ابتلا به کرونا منتشر شده بود اما داده ای بیش از این، در این خصوص نداریم و این موضوع چندان ثابت نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چگونگی تزریق همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی تزریق همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید