چگونه رنگ تسک بار ویندوز را تغییر دهیم؟

به گزارش وبلاگ همصحبت، تسک بار (Taskbar) یا نوار وظیفه یکی از مهم ترین بخش های ویندوز است که به کاربران یاری می نماید به وسیله بخش start برنامه های مختلف را پیدا و سپس راه اندازی نمایند. مشاهده نرم افزار های در حال انجام، مشاهده زمان، تاریخ و تنظیمات زبان بخش دیگری از قابلیت های تسک بار است. بسیاری از افراد تمایل دارند تنظیمات این بخش را تغییر دهند و شخصی سازی نمایند. در حالت عادی ویندوز 10 تنظیمات خاصی برای شخصی سازی در نظر نگرفته است اما به یاری نرم افزارهایی مثل Rainbow Taskbar و NiceTaskbar می توان رنگ تسک بار و بعضی ویژگی های دیگر آن را تغییر داد. هر دو نرم افزار به کاربران یاری می نمایند با تنظیمات رنگی انعطاف پذیرتر، جلوه های بصری منحصر به فردی ایجاد نمایند. در این مقاله به تغییر رنگ تسک بار و ایجاد افکتی مجذوب کننده به یاری دو نرم افزار ذکر شده می پردازیم.

چگونه رنگ تسک بار ویندوز را تغییر دهیم؟

تغییر رنگ تسک بار به یاری Rainbow Taskbar

Rainbow Taskbar نرم افزاری است که به شما یاری می نماید رنگ تسک بار خود را عوض کنید و آن را به صورت گرادینت (Gradient) یا رنگ های دیگر بجز رنگ پیش فرض درآورید. بعلاوه می توانید با این نرم افزار، لبه های منحنی (Curved edge)، تصاویر، متن و شکل های مختلف را به تسک بار اضافه کنید.

اگر تمایل دارید روی تسک بار خود یک افکت رنگین کمانی قرار دهید مسیر زیر را دنبال کنید:

  • مرحله 1: از این اپلیکیشن Rainbow Taskbar را نصب کنید.
  • مرحله 2: در محل نصب برنامه روی گزینه rnbtsk-x64.exe کلیک کنید تا اپلیکیشن اجرا گردد.
  • مرحله 3: روی آیکون Rainbow Taskbar کلیک راست کنید و سپس راهی Presets > Rainbow شوید.

با انتخاب پیش فرض Rainbow یک افکت رنگین کمانی زیبا روی تسک بار ایجاد می گردد که شامل گرادینت های فرق دارد. یکی از ویژگی های این افکت پویا ( Dynamic) بودن آن است. این موضوع بدان معناست که این افکت رنگین کمانی، هر یک میلی ثانیه تغییر می نماید و شامل هشت رنگ مختلف است که به آرامی در هم محو می شوند. بعلاوه دارای یک افکت شفافیت (Transparency) جزئی (در حدود 80 درصد) است. این شفافیت باعث می گردد تا دسکتاپ در زیر آن قابل مشاهده باشد. برای تماشا تنظیمات ، روی آیکون اپلیکیشن راست کلیک کنید و گزینه Open را انتخاب کنید.

تغییر رنگ تسک بار به یک گرادینت ثابت در اپلیکیشن Rainbow Taskbar

شما می توانید تنظیمات رنگ مورد نظر خود را برای تغییرات گرادینت اعمال کنید. برای مثال فرض کنید قرار است گرادینتی اعمال کنید که از طیف رنگ زرد آغاز و به قرمز ختم گردد و حالت داینامیک نیز نداشته باشد، برای انجام این کار مسیر زیر را دنبال کنید:

  • مرحله1: ابتدا گزینه Rainbow preset را انتخاب کنید و پنجره Rainbow Taskbar را باز کنید.
  • مرحله 2: تمام تنظیمات از پیش معین شده Rainbow را انتخاب کنید و روی Remove کلیک کنید تا همه آنها حذف شوند.
  • مرحله 3: روی دکمه Add کلیک کنید.
  • مرحله 4: گزینه Transparency/Style را انتخاب کنید تا تنظیمات مربوط به شفافیت را تغییر دهید.
  • مرحله 5: در منو Change ابتدا روی Transparency style و سپس روی گزینه Transparent کلیک کنید.
  • مرحله 6: برای انتخاب رنگ راهی بخش Add شوید، در ادامه از منو گزینه Gradient را انتخاب کنید.
  • مرحله 7: برای انتخاب رنگ از کادر سمت چپ برای انتخاب رنگ اول (در اینجا رنگ زرد) و از کادر سمت راست برای انتخاب رنگ دوم (در این نمونه رنگ قرمز) بهره ببرید.
  • مرحله 8: برای انتخاب مجدد Transparency/Style دکمه Add را فشار دهید.
  • مرحله 9: Underlay Opacity را در منوی کشویی Change انتخاب کنید و اسلایدر (Slider) را روی حدود 66 درصد تنظیم کنید. کشیدن اسلاید بار به سمت چپ، تسک بار را شفاف تر می نماید.
  • مرحله 10: روی دکمه To preset کلیک کنید و پس از انتخاب نام برای تنظیمات نو روی گزینه OK کلیک کنید در ادامه روی Apply سپس Save بزنید تا تنظیمات نو انتخاب گردد.

اکنون یک افکت تسک بار شفاف با رنگ های گرادینت زرد و قرمز ایجاد نموده اید، مانند آنچه که در زیر نشان داده شده است.

تسک بار در سمت چپ زرد و در سمت راست قرمز است. برخلاف تنظیمات پیش فرض در اپلیکیشن Rainbow، این یک گرادیان ثابت است که تغییر نمی نماید. تنظیمات نو در بخش Presets ذخیره شده و شما می توانید در هر زمان پس از کلیک راست روی آیکون Rainbow Taskbar و انتخاب Presets آن را انتخاب یا با تنظیمات دیگر جایگزین کنید.

تغییر رنگ تسک بار به یک گرادینت متغیر در اپلیکیشن Rainbow Taskbar

برای ایجاد یک افکت داینامیک در تسک بار باید در ابتدا مشابه کاری که در حین انتخاب رنگ زرد و قرمز انجام دادید، چندین رنگ مختلف انتخاب کنید. در ادامه روی بخش Fading solid یا Fading gradient کلیک کنید. حال نوبت به معین زمان برای تغییر رنگ رسیده است. اسلایدر معین زمان را به سمت راست یا چپ بکشید تا مدت توقف روی هر رنگ نمایش داده گردد.

برای مثال، انتخاب عدد 1000 میلی ثانیه، باعث می گردد تا گرادینت روی هر رنگ به مدت 1 ثانیه توقف داشته باشد و سپس با رنگ بعد تعویض گردد.

روش دیگر معین زمان به صورت تصادفی است. با انتخاب گزینه های Fading solid و Randomize می توانید تسک بار را طوری تنظیم کنید که هر چند ثانیه به طور تصادفی تغییر رنگ دهد. تنظیم Hold time روی چیزی حدود 2000 میلی ثانیه باعث می گردد تا رنگ تسک بار به طور تصادفی هر دو ثانیه تغییر کند.

یکی دیگر از قابلیت های نرم افزار Rainbow Taskbar، امکان ایجاد تغییر در حاشیه ها (Border radius) و ایجاد حاشیه گردتر است. برای انجام این کار، روی Add > Border radius کلیک کنید و اسلایدر را به سمت راست حرکت دهید تا منحنی بیشتر گردد. حرکت به سمت چپ به شما زوایای تیزتر در لبه ها می دهد.

برای اینکه پس از روشن کردن سیستم، تسک بار گرادینت نو دیده گردد، باید روی بخش Settings کلیک کنید و سپس گزینه Run at system startup را انتخاب و در ادامه ذخیره کنید. انواع تغییرات مختلف را می توان به یاری این اپلیکیشن روی تسک بار اعمال کرد. برای آشنایی بیشتر با این موارد روی این لینک کلیک کنید.

نحوه اعمال افکت روی تسک بار با Nice Taskbar

Nice Taskbar یک اپ شخصی سازی نوار تسک بار است که عملکرد ساده تری نسبت به اپلیکیشن Rainbow Taskbar دارد.

با استفاده از این اپ می توانید پنج نوع افکت مختلف برای تسک بار اعمال کنید؛ علاوه بر این، تغییراتی مثل افزودن ثانیه به نشانگر زمان یا تغییر شکل تسک بار نیز ممکن است.

استفاده از Nice Taskbar برای تغییر رنگ تسک بار

برای استفاده از Nice Taskbar مسیر زیر را دنبال کنید:

  • مرحله1 : ابتدا اپ Nice Taskbar را در مایکروسافت استور سرچ و به وسیله این لینک نصب کنید.
  • مرحله 2: روی آیکون برنامه دو بار کلیک کنید تا باز گردد سپس از بین گزینه های موجود یکی را انتخاب کنید. افکت مات ( Opaque ) که باعث ایجاد جلوه رنگ ثابت و غیرشفاف می گردد. افکت های شفاف ( Clear ) و تار ( Blur ) مجذوب کننده ترین موارد هستند. انتخاب Clear ، تصویر شفاف با وضوح کم ایجاد می نماید و با انتخاب Blur علاوه بر شفافیت، تصویر واضح تر دیده می گردد. در نهایت کلیک روی Fluent باعث به وجود آمدن بالاترین مقدار شفافیت روی تسک بار می گردد. با تغییر مکان اسلایدر می توان مقدار شفافیت و مات بودن را تغییر داد.
  • مرحله 3: برای معین رنگ نوار وظیفه برای افکت روی Color کلیک کنید. و سپس گزینه Start on system startup را روشن کنید.

استفاده از in Taskbar برای تغییر محل آیکون ها در تسک بار

تنظیمات دکمه های مرکز Nice Taskbar آیکون های متمرکز را به نوار وظیفه ویندوز 10 اضافه می نماید. برای انتقال آیکون ها به مرکز نوار وظیفه، گزینه Center buttons را روشن کنید.

یکی از ویژگی های Nice Taskbar توانایی قرار دادن آیکون ها در وسط تسک بار است. برای انجام این کار کافی است گزینه Center buttons را فعال کنید. البته آیکون هایی مثل منو استارت در جای خود باقی خواهند ماند.

استفاده از تنظیمات Clock show seconds، باعث می گردد تا به بخش زمان در تسک بار نمایش ثانیه نیز اضافه گردد. پس از انتخاب تنظیمات یک بار سیستم خود را مجدد راه اندازی کنید تا همه تغییرات را مشاهده کنید.

سخن پایانی

استفاده از اپلیکیشن های Rainbow و NiceTaskbar تاثیر زیادی در شخصی سازی تسک بار و تغییر رنگ آن دارد. آیا شما تا به امروز از این اپلیکیشن ها برای تغییر رنگ تسک بار استفاده نموده اید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در خصوص این اپلیکیشن ها را در بخش ها کامنت ها با ما و سایر کاربران وبلاگ همصحبت به اشتراک بگذارید.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه رنگ تسک بار ویندوز را تغییر دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه رنگ تسک بار ویندوز را تغییر دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید