آشنایی با مفهوم سوگ و نظریه ها و موضوعات پیرامونی آن

به گزارش وبلاگ همصحبت، پیمان مایلی مترجم کتاب روان­شناسی سوگ در گفت وگو با خبرنگاران درباره این اثر شرح داد: کتاب روان­شناسی سوگ نوشته ریچارد گراس در سال 2018 و در انتشارات راتلج به چاپ رسیده است. این کتاب با نگاهی جامع به مقوله سوگ از دیدگاه روان­شناختی در نوع خود منحصر به فرد است. این کتاب، خواننده را از ابتدا با مفاهیم پایه ­ای سوگ و ماهیت آن آشنا نموده و طی فصل­ های آن، به این پدیده جهان­شمول از دیدگاه های مختلف می پردازد. کتاب روان­شناسی سوگ در عین رعایت اختصار، توانسته به خوبی مفهوم سوگ و نظریه ها و موضوعات پیرامونی آن را تشریح کند و مطالب ارزنده ­ای را به خواننده ارائه می دهد.

آشنایی با مفهوم سوگ و نظریه ها و موضوعات پیرامونی آن

او ادامه داد: این کتاب به ­گونه ­ای تألیف و ترجمه شده است که هم عموم افراد جامعه و هم متخصصان سلامت روان از جمله روان­شناسان، روان­پزشکان و مشاوران می توانند از مطالب آن بهره ­مند شوند. سوگ پدیده­ ای است که هر شخصی ممکن است در بخشی از زندگی خود با از دست دادن یک فرد عزیز، آن را تجربه کند. در واقع، سوگ علاوه بر اینکه می تواند یک پدیده فراگیر باشد، درمانگران در محیط­ های تخصصی بالینی و مشاوره ­ای نیز ممکن است به­ طور فراوان با افراد سوگوار روبرو شوند. بعلاوه طبق نظراتی که مترجمان از اساتید روان شناسی بالینی دریافت کردند، ترجمه این اثر می تواند بعضی باورهای نادرست درباره مفهوم سوگ و سوگواری را اصلاح نموده و نیز با نقد و آنالیز نظریه های علمی مرتبط، به خلأهایی که در این زمینه در میان متخصصان سلامت روان وجود دارد می پردازد و در مجموع، ترجمه آن را مفید و راهگشا توصیف کردند.

او ادامه اضافه کرد: این کتاب به خوانندگان یاری می نماید تا طیف وسیعی از آنچه با از دست دادن یک فرد عزیز در خود و دیگران اتفاق می افتد را بهتر درک نمایند. این موارد شامل واکنش­ های هیجانی، رفتاری و شناختی است که فرد سوگوار از خود نشان می دهد، فرآیندی که از ابتدای سوگواری شروع شده و در طول مسیر آن دچار تغییر و تحول می گردد. بعلاوه به آیین­ه ای سوگواری در فرهنگ های مختلف پرداخته است که می توان به اشتراک ­ها و تفاوت­ های موجود در آن­ها پی برد.

به گفته مایلی، این کتاب با نگاهی علمی به مسئله سوگ، به انواع سوگ آسیب شناسانه که کمتر مورد توجه قرار گرفته­ اند و ممکن است برای افراد سوگوار رخ دهند، می پردازد. علاوه بر این، علیرغم تلخ و دردناک بودن این تجربه، به بعضی جنبه های مثبت احتمالی که سوگ می تواند داشته باشد، اشاره می نماید.

این مترجم با بیان اینکه سوگ موضوعی فراگیر و انکارناپذیر است گفت: با توجه به وجود بعضی انگاره های غیر علمی و تحریف­ شده در این زمینه، احتیاج به ارتقای دانش عمومی درباره یافته ها و حقایق علمی در این موضوع احساس می گردد. از سوی دیگر، در مجامع علمی و دانشگاهی نیز به این مقوله آن­طور که شایسته بوده توجه نشده است و احتیاج است که دانشجویان و متخصصان سلامت روان با متون علمی نو در این زمینه بیشتر آشنا شوند.

مایلی مطرح کرد: امیدواریم خوانندگان از مطالب مفید این کتاب بهره ­مند شوند و شاهد پیشرفت در افزایش دانش عمومی و تخصصی در زمینه سوگ باشیم. از تمامی صاحب نظران و متخصصان دعوت می کنیم نظرات و پیشنهادهای ارزشمند خود را برای ارتقای کیفیت ترجمه این کتاب با مترجمان در میان بگذارند.

کتاب روان­شناسی سوگ نوشته ریچارد گراس به ترجمه پیمان مایلی و شهاب یوسفی از سوی انتشارات ارجمند روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "آشنایی با مفهوم سوگ و نظریه ها و موضوعات پیرامونی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مفهوم سوگ و نظریه ها و موضوعات پیرامونی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید