چند نکته درباره نشست روحانی با مدیران رسانه ها

به گزارش وبلاگ همصحبت، نشست رئیس جمهور با رسانه ها به مناسبت هفته دولت، سال جاری به صورت متفاوتی برگزار گردید. نشستی که حرف و حدیث هایی را در فضای رسانه ای کشور ایجاد نموده است.

چند نکته درباره نشست روحانی با مدیران رسانه ها

به گزارش وبلاگ همصحبت، رسم است که هر سال و در هفته دولت، رئیس جمهور در یک نشست خبری با حضور وبلاگ همصحبت و عکاسان رسانه های مختلف، جوابگوی سوالات متفاوتی باشد. اما تیم رسانه ای رئیس جمهور این بار در آخرین هفته دولتی که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در آن حضور دارد و با توجه به شرایط کرونایی کشور، نشستی متفاوت را برگزار کردند. عصر سه شنبه 4 شهریور 99 حسن روحانی در یک نشست رسانه ای با حضور مدیران ارشد و سردبیران بعضی رسانه ها حاضر شد و حدود 140 دقیقه با آنان به بحث و گفت وگو پرداخت.

این نشست منتقدان و موافقانی داشته است، تا جایی که بعضی رسانه ها حتی به نشانه اعتراض از پوشش آن خودداری نموده اند. این نشست برخلاف سال های گذشته نه با حضور وبلاگ همصحبت و سوالات کوتاه و پاسخ های رئیس جمهور بلکه با حضور مدیران ارشد خبرگزاری های مرجع و روزنامه های اصلی کشور برگزار گردید. موضوعی که باعث شده بعضی سایت های خبری و روزنامه ها نسبت به دعوت نشدن مدیران شان به آن اعتراض نمایند و در همین زمینه مدیران پایگاه های خبری الف، اعتدال، انصاف نیوز، تابناک، پارسینه، جماران، سیتنا، شفقنا، فرارو، عصر ایران، عصر خبر و نامه نیوز در اعتراض به عدم دعوتشان در نشست خبری سه شنبه رئیس جمهور، به روحانی نامه دادند و در بخشی از آن نوشتند: ضمن ابراز تأسف به خاطر عدم اطلاع معاونت اطلاع رسانی از صندلی رفیع و بی بدیل پایگاه های خبری اینترنتی کشور، چاره ای ندیدیم جز آن که از پوشش خبری نشست دیروزتان امتناع ورزیم.

حتما محدودیت زمانی و مکانی و تعداد بالای سایت ها و روزنامه های کشور دلیلی بوده که همه مدیران رسانه ها در این نشست حضور نداشته اند. چرا که اگر قرار بود تمامی رسانه ها در این نشست حاضر باشند، رعایت پروتکل های بهداشتی امکان پذیر نبود. یکی از دلایلی که این نشست این بار بدون حضور وبلاگ همصحبت و متفاوت از شکل متداول و مرسوم آن برگزار گردید، همین رعایت پروتکل های بهداشتی بوده است.

از طرفی، زمان برگزاری چنین نشست هایی محدود است و معمولا بین 90 تا 120 دقیقه زمان برای آنها در نظر گرفته می گردد. حضور نمایندگان تمام رسانه ها در چنین زمان محدودی امکان پذیر نیست. حال آن که در همین نشست اخیر هم با وجود تعداد کمتر رسانه ها باز هم 20 دقیقه زمان اضافی به این نشست اختصاص داده شد.

با این وجود، به نظر می رسد نباید صندلی سایت های خبری را در کنار خبرگزاری های مرجع و روزنامه های اصلی کشور از نظر دور داشت و به تیم رسانه ای دولت پیشنهاد می گردد، حال که در سال آخر دولت به فکر تعامل بیشتر با رسانه ها هستند، بد نیست نشست دیگری هم با حضور سایر رسانه هایی که معتقدند صدای آنها شنیده نشده است، برگزار گردد.

تفاوت دیگر این نشست، آزادی عمل حاضران در جلسه بود. در نشست های خبری رئیس جمهور با وبلاگ همصحبت، طبق قاعده کلی، خبرنگار پشت تریبون قرار گرفته و در کمتر از یک دقیقه سوال خود را می پرسد و به همین دلیل است که امکان حضور رسانه های بیشتر و پرسیدن سوالات متنوع از رئیس جمهور وجود دارد. اما در نشست اخیر، با وجود تذکرهای مکرر رعایت وقت، مدیران رسانه ها علاوه بر سوال از رئیس جمهور، نقطه نظرات و تحلیل های خود را نیز مطرح می کردند.

شاید بهتر بود در این زمینه از ابتدا تکلیف مدیران رسانه ها معین می شد؛ چرا که همین دوگانگی باعث شد به دلیل اظهارات بیش از زمان مقرر بعضی مدیران رسانه ها، در همین نشست هم نوبت صحبت کردن به بعضی دیگر رسانه ها نرسد و باعث نقدهای گردد. اگر بنا به پرسش و پاسخ بود نباید مدیران رسانه ها به ارائه نظراتشان می پرداختند و اگر بنا به گفت وگو بود باید زمان بیشتری به این نشست اختصاص داده می شد.

هر چند از منظر دیگر می توان این نشست را که به صورت رو در رو بین رئیس جمهور و مدیران ارشد رسانه ها برگزار گردید، نقطه عطفی به حساب آورد که البته تیم رسانه ای دولت دیر به فکر آن افتاده است؛ چرا که می شد در طول این سال ها رئیس جمهور دست کم سالی یکی دو بار با مدیران رسانه های مختلف جلساتی شبیه این جلسه برگزار کند و به جای پرسش و پاسخ های معمول، نقطه نظرات، شبهات، نقدها و پیشنهادات آنان را بشنود و از طرفی در نشست های خبری با وبلاگ همصحبت به سوالات پاسخ دهد. اما به هر روی، همین که چنین نشستی با حضور مدیران رسانه ها برگزار گردیده و آنان توانسته اند رو در رو با رئیس جمهور سخن بگویند، می تواند اتفاق مبارکی باشد که البته باید ادامه پیدا کند. موضوعی که تا به حال سابقه چندانی در کشور نداشته و تنها در زمان دولت اصلاحات چنین نشستی به صورت محدودتر برگزار گردیده است.

امتیاز دیگر این نشست، شنیدن رو در روی مسائل کشور از زبان رسانه ها بود که خود می تواند کمکی باشد تا باری از دوش مردم برداشته گردد. هرچند رئیس جمهور در این نشست نشان داد که تقریبا از تمامی مسائل باخبر است، ولی همین که دلایل رفع نشدن بسیاری از مسائل به صورت مستقیم از سوی رئیس جمهور مطرح گردد، شاید بتواند نگرانی های بجایی را که مردم و رسانه ها از شرایط موجود دارند، کمتر کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چند نکته درباره نشست روحانی با مدیران رسانه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نکته درباره نشست روحانی با مدیران رسانه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید