چرا سرزمین قبل از تاریخ یک انیمیشن بچگانه بی نقص است؟

به گزارش وبلاگ همصحبت، سرزمین قبل از تاریخ (The Land Before Time) یک انیمیشن دایناسوری تمام عیار است، بیشتر از این جهت که هیچ انسانی در دنیا آن وجود ندارد. در دهه های اخیر فیلم های بزرگی همچون پارک ژوراسیک (1993) به دایناسورها پرداخته اند اما در این انیمیشن معصومیت و خلوصی به چشم می خورد که در آن آثار غایب است، شاید به این علت که وقتی پای انسان ها به میان می آید، همه چیز خراب می گردد، خون وخون ریزی اتفاق می افتد و موجودات و افراد متعددی جان خود را از دست می دهند. در یک فیلم بچگانه اما چنین اتفاق هایی به ندرت رخ می دهند.

چرا سرزمین قبل از تاریخ یک انیمیشن بچگانه بی نقص است؟

سرزمین قبل از تاریخ یک انیمیشن کلاسیک دلپذیر است که تا به امروز 13 دنباله برای آن ساخته شده است اما قسمت اول که سال 1988 به اکران عایدی، بی تردید برترین و سینمایی ترین نسخه به شمار میرود. اگر در دهه 90 میلادی بزرگ شده اید یا به آثار پیرامون دایناسورها علاقه دارید، احتمالا با سرزمین قبل از تاریخ آشنا هستید اما اگر به هر علتی فرصت تماشای این فیلم بچگانه را نداشته اید، شاید حالا برترین فرصت باشد تا نگاهی به آن بیندازید یا آن را برای فرزند خود به نمایش بگذارید.

انیمیشن سرزمین قبل از تاریخ میان عناصر اکشن و احساسی تعادل ایجاد می نماید

برای یک فیلم انیمیشنی که مخاطب هدف آن کودک است، سازندگان معمولا بهای بیشتری به سکانس های اکشن می دهند تا بتوانند توجه مخاطب موردنظر خود را جلب نمایند؛ این رویکرد در سرزمین قبل از تاریخ نیز به چشم می خورد اما به سبک آثار دیزنی، قلب و احساس هم فراموش نشده است. در جریان قصه، پاکوچولو (لیتل فوت) و دوستانش که در کوشش هستند تا نزد والدین خود بازگردند و به دره بزرگِ افسانه ای برسند، رویدادهای پرفرازونشیبی را تجربه می نمایند. آن ها که از سوی یک دایناسور بزرگ الجثه خشمگینِ تی رکس تحت تعقیب قرار دارند، چند بار تا آستانه مرگ پیش می روند اما در نهایت جان سالم به در می برند. این چرخه در قسمت های بعدی نیز تکرار می گردد، یعنی لحظاتی که یک دایناسور شرور می خواهد این دایناسورهای جوان را شکار کند و بدیهی است که آن ها هر بار بدون اینکه آسیب جدی ببینند فرار می نماید اما همچنان نگران آن ها هستید و امیدوارید به اهداف خود برسند.

اعضای گروه اما باید با چالش های دیگری هم دست و پنجه نرم نمایند زیرا مسیر بازگشت به خانواده در این سرزمینِ خطرناک آسان نیست و موانع گوناگونی در مقابل آ ن ها قرار می گیرد. برای مثال، در یکی از سکانس ها که شخصیت ها سرگرم تبادل نظر هستند تا مسیر را پیدا نمایند، یک آتش فشان که در همان حوالی قرار گرفته است فعال می گردد و مواد مذاب آن ها را محاصره می نماید. در همین حین، یکی از اعضا از باقی جدا می افتد تا شرایط سخت تر گردد اما پاکوچولو شرایط را مدیریت می نماید و به یاری دوستانش می شتابد. همین لحظات احساسی و دراماتیک فیلم است که به لحظات اکشن معنا می بخشد. این انیمیشن بعلاوه یک کلاس درس اخلاقی برای بچه ها است تا درباره اتحاد و دوستی نکات تازه ای یاد بگیرند.

آنالیز اندوه و سوگواری از نگاه یک کودک

هنگامی که مادر پاکوچولو از دنیا می رود، این اتفاق تراژدیک یادآور لحظاتی است که سیمبا پدرش موفاسا یا بامبی مادرش را از دست داد. سوگواری یک کودک برای عزیزانِ ازدست رفته اش همواره غم انگیز است و به تصویر کشیدن آن به شکل انیمیشنی هم از تاثیرگذاری اش کم نمی نماید. بسیاری از بچه ها شاید درک درستی از فقدان و رویارویی با غم نداشته باشند و تماشای انیمیشن هایی همچون سرزمین قبل از تاریخ می تواند در آن ها یک آمادگی نسبی ایجاد کند. هنگامی که مادر پاکوچولو می میرد، او به شدت احساسی می گردد و نمی تواند اشک هایش را پنهان کند. برای بچه ها اهمیت دارد که از اشک ریختن خجالت نکشند و درک نمایند که ابراز احساسات بسیار خوب است. وقتی پاکوچولو در نهایت خانواده اش را پیدا می نماید، انیمیشن به کودک آموزش می دهد که اندوه همیشگی نیست و روزهای خوب هم از راه می رسد.

ایده جستجو برای خانواده گمشده و آرمان شهر - که چندان هم نوآورانه نیست - در سرزمین قبل از تاریخ نقش پررنگی دارد. پاکوچولو پس از مرگ مادر، حس تنهایی شدیدی دارد و در بدترین شرایط ممکن قرار گرفته است. هوا دارد تاریک می گردد، باران می بارد و او احساس سرما می نماید؛ در عین حال، یکی از مهم ترین اعضای خانواده و عناصر حیاتی زندگی اش او را تنها گذاشته است تا سرخورده گردد. این شرایطِ بغرنج اما خیلی زود به حسِ امید و خوش بینی آغشته و پاکوچولو با گروهی از دوستان آشنا می گردد که از وی حمایت می نمایند و به او محبت می ورزند، همچون سِرا که در ابتدا کمی جدی و تلخ به نظر می رسد اما به تدریج خودِ واقعی اش را نشان می دهد، داکی که کوچک ترین عضو گروه است، پِتری که یک دایناسور جنگجو محسوب می گردد و البته اسپایک. یک حس امنیت و آرامش در این گروه به چشم می خورد که به پاکوچولو یاری می نماید تا قدرتِ ادامه دادن مسیر و بازگشت نزد پدرش را داشته باشد. با هر موقعیت چالش برانگیز، این دوستان یکدیگر را بهتر می شناسند و رفته رفته به یک خانواده تبدیل می شوند.

دایناسورهایی که همواره مجذوب کننده باقی خواهند ماند

علت فروش خوب فیلم های دایناسورمحور واضح است: آن ها همواره مجذوب کنندهیت فراوانی برای مخاطبان دارند. بی علت نیست که پارک ژوراسیک در دهه 90 میلادی به پرفروش ترین فیلم تاریخ تبدیل شد یا پارک های تفریحی متعددی برای این موجودات ساخته شده است. افزون بر این، ما دایناسورهای مختلفی داریم که هر کدام آن ها می توانند به قهرمان یا شخصیت منفی یک فیلم بلاک باستری باشند. ضمناً، اگر این دایناسورها راضی نماینده یا کافی نباشند، فیلم سازان همواره می توانند یک گونه تازه خلق نمایند، همچون کاری که سه گانه دنیای ژوراسیک انجام داد.

اما همان طور که بالاتر اشاره شد، سرزمین قبل از تاریخ در این میان جایگاه ویژه ای دارد زیرا منحصرا به دایناسورها پرداخته است و در فیلم هیچ انسانی به چشم نمی خورد، برای اینکه سازندگان می خواهند به مسیر متفاوتی بروند و نیازی به حضور انسان ها حس نمی گردد. چیزی که باعث می گردد سرزمین قبل از تاریخ منحصربه فرد باشد، این است که دنیاِ موردنظر خود را از چشمان یک کودک به نمایش می گذارد و سازندگان در پیاده سازی این ایده وسواس ویژه ای به خرج داده اند. شخصیت های کودک قصه به معنای واقعی کلمه همچون کودک رفتار می نمایند و با اینکه مخاطب هدف انیمیشن، کودک است اما بزرگسالان هم می توانند از تماشای این فیلم خاطره انگیز لذت ببرند.

منبع: MovieWeb

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا سرزمین قبل از تاریخ یک انیمیشن بچگانه بی نقص است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سرزمین قبل از تاریخ یک انیمیشن بچگانه بی نقص است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید