نقش مشارکت مردم در حفاظت از میراث فرهنگی

به گزارش وبلاگ همصحبت، ایلنا/ این خبر پیرامون نقش مشارکت مردم در حفاظت از میراث فرهنگی برای شما مخاطبان گرامی نوشته شده است.

نقش مشارکت مردم در حفاظت از میراث فرهنگی

فائق توحیدی (باستان شناس و پژوهشگر) که در نخستین مراسم نکوداشت مفاخر میراث فرهنگی ایران از او تجلیل شد، با اشاره به نقش مشارکت مردم در حفاظت از میراث فرهنگی گفت: مشارکت مردم و جلب حمایت آنان برای توجه به میراث فرهنگی نیازمند شفافیت اهداف دستگاه متولی در زمینه آموزش و آگاهی دادن مردم به ارزشهای مادی و معنوی است و نقش آن صرف نظر از هویت بخشی مردم این سرزمین در تکوین تمدنهای بشری و سازندگی بسترهای ارتقای سطح زندگی انسان در طول تاریخ خواهد بود. این مهم در آینده نقش تفاهمات و تعاملات و شناخت بیشتر بین مردمان دنیا می تواند بر عهده داشته باشد و تأثیر بسزایی هم در بهبود اقتصاد کشور بگذارد.

او ادامه داد: این امر در بسیاری از کشورها محقق شده و نتیجه بسیار مطلوبی به بار آورده است. بنابراین مشارکت مردم در زیرساختهای اجرای این اهداف ضروری خواهد بود. حتی میتوان گفت نقش رسانه ها در حد معرفی و آشنایی با ظرفیتهای میراث فرهنگی در ابعاد دانش عمومی و تخصصی با اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار کردن است تا واسط ارتباط پژوهش های اجرا شده و مردم باشند و در این رابطه هماهنگی و همکاری و راهنمایی را دستگاه متولی بر عهده خواهد داشت.

توحیدی جلب مشارکت مردم برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس و ملموس با استفاده از ابزارهای هنری و رسانه ای را مهم مطرح کرد و اضافه کرد: اولویت توجه دادن مردم به میراث را میتوان با اعمال برنامه های مرتبط با هر یک از موضوعات رسانه ای اعم از فیلم ها، تبلیغات، تصاویر، مکتوب صوت و...محقق کرد و عموم جامعه را با امکانات وزارت میراث فرهنگی آشنا ساخت. در مرحله بعدی ایجاد بازارچه ها و نمایشگاه تولیدات بومی صنایع دستی و تولیدات کلیه مشاغل مرتبط با میراث فرهنگی ویژه جغرافیای خاص منطقه ها می تواند جوابگوی بخشی از نیازهای آشناسازی مردم و جلب حمایت آنها از میراث فرهنگی باشد.

برای مثال، برگزاری دومین جشنواره ملی چند رسانه ای میراث فرهنگی در قزوین می تواند یکی از راههای معرفی جاذبه ها و میراث این استان باشد. در مجموع معرفی میراث استان قزوین در این جشنواره می تواند اولویت اصلی باشد و در این رابطه تشویق هنرمندان، سینماگران، نقاشان، استادان صنایع دستی، نویسندگان، صاحبان تألیفات، انتها نامه ها، عکاسان و NGO های فرهنگی استان در برنامه جای گیرد.

این باستان شناس درخصوص اهمیت توجه رسانه ها به میراث فرهنگی و موضوعات مرتبط با آن و برگزاری جشنواره های مرتبط با رسانه و میراث فرهنگی گفت: رسانه انواع مختلف دارد و هر کدام به نحوی به میراث می پردازند. اگر بتوانیم طوری برنامه ریزی کنیم که در ابتدا جشنواره های تخصصی برگزار شوند و در کنار آن مشارکت عمومی کلیه استانها را داشته باشیم، بهتر خواهد بود. اینگونه میتوان گفت یک موضوع تخصصی به صورت مردمی نیز برگزار شده است. به این وسیله هر دو مفهوم را میتوانیم داشته باشیم و هیچ منافاتی با هم نداشته باشند. بطور کلی هدف میتواند معرفی یک استان در این نوع جشنواره ها و شرکت فعال سایر استانها با تولیدات برگزیده یا کشوری کردن آن نیز باشد.

او اظهار داشت: شرکت مردم در جشنواره های میراث فرهنگی با ایجاد نمایشگاه های بومی، فروشگاه های صنایع دستی و آثار هنری در قالب نوعی بازارچه هماهنگ شده برای عرضه تولیدات غذایی می تواند یکی از راههای جلب مشارکت مردم و توجه بازدید کنندگان و تشویق آنان به حضور در مراسم با اهداف آشنائی با میراث فرهنگی کشور به وسیله اهدای بروشورها، نصب پلاکاردها و پوسترها و در کنار آنها معرفی هنرمندان استان با نصب تصاویر باشد.

این چهره ماندگار میراث فرهنگی یادآور شد: مردمی بودن جشنواره و تخصصی بودن بعضی مفاهیم در آثار هنری راه یافته به جشنواره ها منافاتی با هم ندارند. حتی میتوان به این بهانه استانهای همجوار را هم دخیل کرد.

منبع: همگردی

به "نقش مشارکت مردم در حفاظت از میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش مشارکت مردم در حفاظت از میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید