نقش محصولات چوبی در انتشار گازهای کربنی

به گزارش وبلاگ همصحبت، محصولات چوبی کمتر از یک درصد از انتشار جهانی کربن را کاهش می دهند

با توجه به تحقیقات تازه، محصولات جهانی چوب - تمام کاغذ، چوب، مبلمان و غیره - تنها مانع از یک درصد از انتشار جهانی کربن سالانه، با ممانعت از انتشار کربن در اشکال چوب، می گردد.

نقش محصولات چوبی در انتشار گازهای کربنی

الوار انباشته (تصویر آرشیوی)

اعتباری: © imfotograf / Adobe Stock

گزارش کامل

با توجه به تحقیقات نو، محصولات دنیای چوب - تمام کاغذ، چوب، مبلمان و غیره - تنها مانع از یک درصد از انتشار دنیای کربن سالانه، با ممانعت از انتشار کربن در اشکال چوب، می گردد.

تجزیه و تحلیلی در سراسر 180 کشور دریافت که محصولات دنیای چوب جبران نماینده 335 میلیون تن دی اکسید کربن در سال 2015 بوده اند، که 71 میلیون تن آن به این علت که زیر استاندارهای جاری سازمان ملل متحد بودند محاسبه نشده است. جداسازی کربنی محصولات چوبی می تواند تا سال 2030 بسته به سطح رشد مالی دنیای تا بیش از 100 میلیون تن افزایش یابد.

نتایج به دست آمده برای کشورها نخستین نگاه سازگار را فراهم می آورد که چگونه صنایع الوار آنها می تواند جبران نماینده انتشارهای کربنی آنها گردد آنچنان که ملت ها در جستجوی راه هایی برای کنترل تغییرات اقلیمی با کنترل شدید انتشار گازهای گلخانه ای هستند.

با این حال، تحقیقات نو بعلاوه نشان می دهد که چگونه محصولات چوب تنها برای بخش کوچکی از جبران های مورد احتیاج برای همه، به جز انتخابی از چند کشور دارای صنایع بسیار سنگین چوب، اقامه علت می نماید.

کرِیگ جانستون، استاد اقتصاد جنگل در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، و والکر رادلوف، استاد علوم محیطی جنگل و حیات وحش دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، یافته های خود را در مجموعه مقالات آموزشگاه ملی علوم منتشر کردند.

جانستون می گوید: کشورها در پی راهکارهای انتشار منفی خالص هستند. بنابراین این فقط در خصوص کم کردن انتشارهای ما نیست بلکه پیگیری راهکارهایی است که ممکن است پتانسیل ذخیره سازی داشته باشند و محصولات چوبی درو نموده یکی از این گزینه ها است. این خوب است، زیرا شما می توانید گزینه هایی را که رشد را تضعیف نمی نمایند دنبال کنید. سؤال این است، آیا می توانیم به مصرف محصولات چوبی ادامه دهیم و مزایای تغییرات آب و هوایی وابسته به آن مصرف را همراه داشته باشیم؟ سؤال این است، آیا می توانیم به مصرف محصولات چوبی ادامه دهیم و مزایای تغییرات آب و هوایی وابسته به آن مصرف را همراه داشته باشیم؟

برای پاسخ دادن به این سؤال، جانستون با رادلوف کار کردند تا یک تجزیه و تحلیل سازگار بین المللی از پتانسیل ذخیره کربن این محصولات را توسعه دهند که کشورها در حال حاضر باید تحت توافقنامه دنیای پاریس برای مشارکت در کاهش انتشار کربن، به کار گیرند.

آنها از داده های روی محصولات الواری و فراوری محصولات چوبی از سال 1961 تا 2015 از منبع سازمان غذا و کشاورزی U.N. استفاده کردند. محققان، جداسازی کربنی آینده در محصولات چوبی را با استفاده از پنج مدل گسترده رشد مالی و جمعیتی ممکن (دو عامل که بیشترین تاثیر را بر تقاضا برای این محصولات دارند) مدل سازی کردند.

اگر چه فراوری محصولات چوبی در سال 2015 کمتر از 1 درصد از انتشار دنیای کربن را جبران می نماید، این نسبت برای تعداد انگشت شماری از کشورها با صنایع الواری بزرگ بسیار بیشتر است. برای مثال، مجموعه محصولات چوبی سوئد، 9 درصد از انتشارات کربنی این کشور را در سال 2015 جبران می نماید که شرح علت است برای 72 درصد از انتشارات از منابع صنعتی در آن سال.

محققان دریافتند که اما برای بیشتر کشورهای دنیا، از جمله ایالات متحده آمریکا، محصولات چوبی به اندازه کسر بسیار کوچکتری از انتشارات کلی در سال 2015 کم شدند، و انتظار نمی رود این نسبت تا سال 2065 به اندازه قابل توجهی افزایش یابد.

دستورالعمل های کنونی سازمان ملل متحد تنها به کشورها اجازه می دهد که کربن ذخیره شده در محصولات چوبی فراوری شده از خرمن های الوار داخلی را محاسبه نمایند، نه الوارهایی که به طور محلی رشد داده می شوند و به صورت بین المللی حمل می شوند و نه محصولات فراوری شده از الوار وارداتی. این مقررات، شکافی بین اندازه واقعی کربن ذخیره شده در محصولات چوبی در دنیا و آنچه به طور رسمی محاسبه می گردد ایجاد می نماید.

در سال 2015، این شکاف به 71 میلیون تن دی اکسید کربن، معادل با انتشارات ناشی 15 میلیون خودرو، رسید. اگر این دستورالعمل ها بدون تغییر باقی بماند، تا سال 2065، 50 میلیون تن دی اکسید کربن دیگر ممکن است ناشی از این شکاف بدون محاسبه به جو زمین اضافه گردد. اما این کربن اضافی محاسبه نشده، به اندازه قابل توجهی نسبت جبران انتشارات دنیای به وسیله محصولات چوبی را افزایش نمی دهد.

جانستون و رادلوف بعلاوه دریافتند که سطح کربن ذخیره شده در محصولات چوبی بی نهایت نسبت به شرایط مالی حساس است. رشد آهسته یا منفی می تواند به اندازه قابل توجهی اندازه جبران کربن به وسیله این صنایع را کاهش دهد.

همانطور که محصولات چوبی فراوری می گردد، شما به این منبع کربن در کشور اضافه می کنید، اما این محصولات در نهایت فاسد می شوند. امروز انتشارات کربنی وجود دارد از مبلمان ها یا الوارهایی که 50 تا 75 سال پیش فراوری شدند. بنابراین اگر ما به نرخی فراوری نکنیم که حداقل آن انتشارات را جبران کند، آنگاه ما واقعاً شاهد خواهیم بود که منبع کربنی یک منبع خالص انتشارها خواهد شد.

به عنوان مثال، رکود بزرگ در سال های 2008 و 2009، محصولات چوبی آمریکا را از یک سینک خالص کربن به یک ناشر خالص تبدیل کرد. امروز انتشارات کربنیای وجود دارد از مبلمان ها یا الوارهایی که 50 تا 75 سال پیش فراوری شدند. جانستون و رادلوف یک اثر مشابه را یافتند که در آن چندین سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، میلیون ها تن دی اکسید کربن از محصولات چوبی منتشر شد.

تمام پنج طرح مطالعاتی برای رشد مالی آینده پیش بینی می نمایند که کربن بیشتری در محصولات چوبی اسیر خواهد شد، اما شوک های مالی پیش بینی نشده می تواند این فرایند را به طور موقت برای کشورهای خاصی معکوس کند.

مطالعه حاضر فرصتی برای ارزیابی تعهدات فعلی و یاری به کشورها برای پیش بینی انتشارهای آینده گازها ارائه می دهد. محققان می گویند که نتایج ممکن است بعلاوه اطلاع دهنده دور بعدی اهداف و مذاکرات مربوط به انتشار گازها باشد.

مترجم: علی رضایی میرقائد

منبع: دانشگاه ویسکانسین-مدیسون

منبع: راسخون

به "نقش محصولات چوبی در انتشار گازهای کربنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش محصولات چوبی در انتشار گازهای کربنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید