معرفی اُشنان و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ همصحبت، اشنان گونه های مختلفی دارد که در ایران به طور کلی به همه آنها شوره یا علف شوره می گویند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها اشاره شده است.

معرفی اُشنان و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

اشنان گونه های مختلفی دارد که در ایران به طور کلی به همه آنها شوره یا علف شوره می گویند. در اینجا به نام علمی و معینات مربوط به یک گونه از آنها اشاره شده است.

نام علمی:

Salsola aurantiaca Bge، نام فرانسه Soude و نام انگلیسی آن Saltwort می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، شوره، علف شوره، خرءالعصافیر، قاقله، حُرض و غاسول نامیده شده است. به علت اینکه از برگ های اشنان برای شستن لباس و پاک کردن لکه های استفاده می گردد، در برخی کتب آن را اشنان گازران یا غاسول نامیده اند.

تیره گیاه:

اسفناج Chenopodiaceae

نوع گیاه:

بوته

معینات ظاهری:

گیاهی است کم ارتفاع، نیمه چوبی و کرکدار با ساقه های سفید و برگ های آن متناوب، ریز، کمی گوشتی، بدون دمبرگ و سفید رنگ می باشند.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی کویری و معتدل خشک اغلب کشورها انتشار دارد. در ایران هم این گونه در شوره زارها و نواحی گرم و خشک برخی از استان ها بخصوص البرز، قم، اصفهان و فارس به صورت خودرو روییده می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن:

اکسالیک اسید و غیره در آن معین شده است.

بیشتر بخوانید:آشنایی با گیاه اشنان و خصوصیات آن

بخش مورد استفاده:

برگ

نحوه مصرف:

معمولاً برگ را به صورت دم نموده استفاده می نمایند. در حال حاضر به طور کلی از اشنان برای درمان بیماری ها استفاده نمی گردد و بیشتر در مصارف صنعتی کاربرد دارد.

خواص درمانی:

ادرارآور قوی، بازنماینده انسداد و گرفتگی های مجاری، خارج نماینده زردآب از بدن، صفرابر، ضد استسقاء و بازنماینده قاعدگی می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی اُشنان و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی اُشنان و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید