غروب تماشایی خورشید در مریخ

به گزارش وبلاگ همصحبت، خورشید ستاره بزرگ مرکز منظومه شمسی که در زمین طلوع و غروب زیبایی دارد وقتی در مریخ غروب می نماید چه رنگی به خود می گیرد؟

غروب تماشایی خورشید در مریخ

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ناسا، مریخ نورد وایکینگ1 در سال 1976 برای نخستین بار تصویر غروب خورشید را به زمین مخابره کرد. از آن پس مریخ نورد های بسیاری به سیاره سرخ رفته اند و بار ها تصویر غروب و طلوع خورشید را ضبط نموده آند.

این تصاویر به خوبی نشان داد که اگر روزی پای انسان به سیاره مریخ باز گردد احتمالا با چه صحنه هایی روبه رو خواهد شد. آن چه مشخص است بر خلاف غروب سرخ رنگ خورشید در زمین، در مریخ غروب خورشید آبی است.

از آنجا فاصله مریخ تا خورشید بسیار دورتر از فاصله زمین تا خورشید است، مقدار آن در آسمان تقریبا دو سوم مقدار چیزی است که در زمین دیده می گردد.

مریخ به علت وجود اکسید آهن در خاکش به سیاره سرخ مشهور شده است. سرخی متمایز این سیاره از زمین هم قابل مشاهده است. اما در سیاره سرخ غروب خورشید آبی است.

مارک لمون یکی از اعضای تیم علمی ماموریت مریخ نورد کنجکاوی، در شرح این پدیده گفت: تراکم غبار بسیار ریز در مریخ به مقدار ای است که نور آبی کمی موثرتر در آن جو مریخ نفوذ می نماید. همین نفوذ بهتر سبب می گردد که نور آبی در راستای خورشید باقی می ماند.

تصاویر غروب مریخ به دانشمندان یاری می نماید تا مشخص نمایند که غبار مریخ تا چه مقدار در جو امتداد می یابد و به آن ها اجازه می دهد در پی غبار یا ابر های یخی بگردند.

منبع: فرارو

به "غروب تماشایی خورشید در مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غروب تماشایی خورشید در مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید