سایپا و ایران خودرو بهره وری منفی 38درصدی دارند؟!

به گزارش وبلاگ همصحبت، خودروی چانگان را که خودرو ساز ساکن جاده قدیم 64 میلیون تومان قیمت گذاری نموده در چین 35 میلیون تومان و با آپشن های متنوع در کشورهای عربی 45 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

سایپا و ایران خودرو بهره وری منفی 38درصدی دارند؟!

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ همصحبت ، روزنامه جوان ستون یادداشت امروز خود نوشت :

دیوار تعرفه واردات خودرو از این جهت بالاست که از فراوری خودروی داخلی حمایت گردد و فراوریات داخلی و حتی مونتاژ شده بر فراوریات خودروهای خارجی و شرکت های مادر ترجیح داده شوند و از این رهگذر سهم ایجاد اشتغال در این صنعت بیشتر یا دست کم حفظ گردد و همچنین مانع خروج ارز شویم اما گویا رفیق بازی و بی توجهی به اصول مسلم مالی باعث شده این صنعت روز به روز اوضاع وخیم تری را در داخل تجربه کند و به جای اینکه فراوری بهبود یابد، هر روز این صنعت متورم تر شده و بار سنگینی را آویزان خود نموده و هدف فراوری خودروی ملی را دور تر می بیند، به نحوی که اکنون به جای فراوری داخلی به مونتاژ خودروهای چینی روی آورده ایم و به جای فراوری خودرو تنها هدفمان فراوری اشتغال برای سفارش شدگانی است که از مجلس و بدنه دولت به آن تحمیل می گردد، آن هم نه در خط فراوری که در رده های مدیریتی با حقوق های نجومی!

اما این کار تا کجا قرار است ادامه یابد؟ طی روزهای گذشته گزارشات زیادی مطرح شده مبنی بر دلیل چینی سازی جاده قدیم کرج که مهم ترین آن تنها و تنها سودهای زیاد مونتاژکاری خودروهای چینی برای سرپا نگه داشتن این صنعت است.

شنیده ها حاکی است بانک پارسیان که وابستگی های آن به این صنعت مشهود است خود نیز سربار خودرو سازان شده و بار این صنعت را هم سنگین تر نموده، بنابراین آنها تنها امیدوارند با مونتاژ خودرو های چینی امورات بحرانی خود را پشت سر بگذارند.

نگاهی به قیمت خودرو های چانگان c 35 یا دانگ فنگ 30H که در ماه های اخیر فروش آنها به ساعت هم نرسیده نشان می دهد اختلاف قیمت این خودرو ها با قیمت های خارجی بیش از 40 درصد است، آنچنان که خودروی چانگان که از سوی خودرو ساز ساکن جاده قدیم 64 میلیون تومان قیمت گذاری شده در چین 35 میلیون تومان و با آپشن های متنوع در کشورهای عربی 45 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

همچنین دانگ فنگ 30 نیز که ایران خودرو روی آن قیمت 43 میلیون تومانی گذاشته و لابد از امکانات آن هم زده و قابل قیاس با محصول عرضه شده با کشور مبدأ یا خارج نیست حدود 30 میلیون تومان قیمت واقعی دارد. به این ترتیب با سهم حدود 21 درصدی ساخت بر اساس توافق بین دو شرکت خودرو سازی چینی و خودروسازان داخلی ما می توان حدس زد سایپا با اسم فراوری و مونتاژ در حقیقت نه فقط هیچ کارایی و بهره وری ای نداشته بلکه استفاده از نیرو های انسانی شاغل در سایپا و امکانات موجود در آن هزینه ای بیش از 46 درصد قیمت واقعی خودرو در شرایط رقابتی را به مردم تحمیل نموده اند که اگر مجموعه عریض و طویل سایپا نبود قیمت خودروی چینی مذکور حدود 30 میلیون تومان ارزان تر به دست مصرف نماینده می رسید.

با محاسبه ای مشابه نیز سهم کارگران و مدیران و تمامی امکانات ایران خودرو در فراوری خودروی 30H بیشتر از منفی 30 درصد است در حالی که در تعریف فراوری معمولاً یک کالا با فعالیت های گوناگون منجر به ارزش افزوده می گردد که در اینجا چون بحث مونتاژ است منظور افزایش قیمت و تحمیل گرانی نیست، به عبارت بهتر در باز فراوری و مونتاژ بیشتر به دنبال کاهش هزینه های خودرو های مونتاژ شده در قیاس با خودروهای وارداتی هستیم تا در رقابت با کارخانه مادر، فراوریات مونتاژ شده را ترجیح بدهیم اما خودروسازان به دلیل تعرفه های بالا و روش های مدیریت و حجم بالای نیروی مازاد بیشتر به جای فراوری و صنعتداری با این روش ها بازرگانی می نمایند و پوسته ای ظاهری از فراوری را به نمایش می گذارند؛ روشی که با پیوستن ما به تجارت جهانی یا ادامه فرایند قیمت نفت به طور قطع به یقین امکانپذیر نخواهد بود.

منبع: تسنیم

به "سایپا و ایران خودرو بهره وری منفی 38درصدی دارند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایپا و ایران خودرو بهره وری منفی 38درصدی دارند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید