زعفران ایرانی شناسنامه دار می گردد

به گزارش وبلاگ همصحبت به نقل از موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، دکتر ابوالفضل پهلوانلو معاون پژوهشی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: ایران به عنوان فراوریکننده زعفران در سال 67 با 30 الی 40 تن فراوری سالانه، جایگاهی در رکودهای جهانی نداشت و کسی به این مقوله توجه نکرده بود. از همان سال ها محققان این موسسه با برگزاری همایش ها و نشست های ملی و بین المللی تمام توان خود را برای شناساندن ایران به عنوان بزرگترین فراوریکننده زعفران به جهان انجام داده اند.

زعفران ایرانی شناسنامه دار می گردد

وی اضافه نمود: این موسسه از سال 67 به طور جدی و رسمی مطالعات، تحقیقات و پژوهش های کاربردی خود را در مورد زعفران ایرانی و افزایش و ارتقای کمیت و کیفیت فراوری آن شروع کرد. با تداوم این فرایند و برگزاری چندین کارگاه علمی و همایش ملی و بین المللی از همان سال ها تا به امروز، شاهد هستیم که اهمیت زعفران ایران به عنوان یک کالای استراتژیک در داخل و خارج از کشور تثبیت شده است.

وی با بیان اینکه از سال 1367 تا به امروز بالغ بر 68 طرح پژوهشی کاربردی در این موسسه با موضوع ارتقای کمیت و کیفیت فراوری در مراحل کاشت، داشت، برداشت و فرآوری با روینمودهای ملی و بین المللی صورت گرفته است. همچنین در بحث کشاورزی و عملیات کاشت، داشت و برداشت تحقیقاتی صورت گرفته که ثمره آن ها فراوری دانش فنی هایی بوده که در حال حاضر نقش تاثیرگذاری در ترویج زعفران کاران ایرانی داشته است.

به گفته پهلوانلو، از سوی دیگر، تمرکز روی بهبود فرآوری و روش های استخراج مواد موثره زعفران در قالب برنامه های 30 ساله از اقدامات هدفمندی بوده است که به منظور ایجاد ارزش اضافه نموده از این محصول استراتژیک در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی صورت گرفته است.

معاون پژوهشی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: به طور کلی تمامی پژوهش هایی که در صنعت غذا انجام گرفته، جنبه فناورانه و کاربردی داشته و عملا تا زمانی که این طرح ها و پژوهش ها در بازار صنعت نمود پیدا ننمایند، طرح انتها نمی یابد و بسیاری از تحقیقات سالیان گذشته به عنوان دستور کار یا فرآیندی روزمره در صنعت زعفران کاربردی شده اند.

وی در مورد برنامه های آینده موسسه گفت: از آنجا که این مقوله در موسسه از حدود 30 سال قبل مورد توجه بوده است، با تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد ارزش اضافه نموده از زعفران، مصمم تر شدیم که با همراهی بخش خصوصی، گام های استوارتری در حوزه ایجاد ارزش اضافه نموده برداریم.

معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی در مورد کارگروه ویژه زعفران این موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: این کارگروه مسائل صنعت زعفران را رصد و شناسایی نموده و در اولین اقدام امسال با توسعه نرم افزاری که قابلیت پیش بینی تمامی سناریوهای پیش روی این صنعت را دارد می تواند اطلاعات ذی قیمتی را به بخش های بالادستی، تصمیم ساز و حاکمیتی مثل مجلس، دولت و وزارتخانه ها و سایر دست اندرکاران برای ایجاد زنجیره ارزش اضافه نموده ارائه دهد.

وی با اشاره به اهداف این کارگروه گفت: اولین هدف افزایش فراوری زعفران است که به وسیله افزایش همزمان راندمان فراوری در واحد سطح و همچنین سطح زیر کشت میسر است. ما معتقدیم با ارائه شیوه های دانشی توسعه یافته در این مجموعه می تواند عملکرد کشت زعفران را حداقل تا دو برابر در واحد سطح افزایش دهد.

معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی گفت: دومین هدف این کارگروه، صیانت از محصول ایرانی است و در زمینه ارتقای استانداردها و تدوین استانداردهای جدید اقدام می نماید تا مصرف نماینده از کیفیت زعفران ایرانی مطمئن باشد. در این راستا شناسنامه دار کردن زعفران از مواردی است که در حال پیگیری توسط موسسه است.

وی ادامه داد: هدف بعدی از تشکیل این کارگروه در موسسه ایجاد ارزش اضافه نموده از گیاه زعفران است و از این طریق به طور جدی پیگیر استفاده از مشتقات زعفران در فرآورده های آرایشی، بهداشتی، غذا وغذا داروها هستیم تا در نهایت ارزش اضافه نموده بیشتری ایجاد گردد.

به گفته پهلوانلو، ارتقاء بهره وری در صنعت زعفران یک موضوع بین رشته ای و بین دستگاهی است و هر یک از وزارتخانه های صمت، جهاد کشاورزی، امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، و وزارت کشور توضیح وظایف در این حوزه دارند تا این صنعت به عنوان یک سرمایه ملی صیانت و پاسداری نمایند.

وی ادامه داد: کیفیت و کمیت فراوری زعفران، نبود آموزش و آلودگی های اولیه و ثانویه از جمله این مسائل هستند که با توجه به تفاهم نامه ای که با وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسیده است، موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی این آمادگی را دارد که در بحث ارائه آموزش های لازم به کشاورزان اقدام و تمام تجربیاتی که در حوزه دانش فراوری زعفران کسب نموده را در اختیار کشاورزان ایرانی قرار دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "زعفران ایرانی شناسنامه دار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زعفران ایرانی شناسنامه دار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید