خبرنگاران تدوین نقشه ای برای میراث فرهنگی گیلان

به گزارش وبلاگ همصحبت، رشت - خبرنگاران - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: نقشه باستان شناسی گیلان و کتاب میراث صنعتی منبعی واضح برای میراث استان است که در دست تهیه، تدوین و تولید است.

خبرنگاران تدوین نقشه ای برای میراث فرهنگی گیلان

ولی جهانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ همصحبت افزود : گیلان با دارا بودن بالغ بر سه هزار اثر تاریخی که یک هزار و 173مورد آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است جزو استان های پیشرو در زمینه تهیه نقشه باستان شناسی است و تا کنون اطلس باستان شناسی شهرستان های آستارا، تالش، رضوانشهر، رودسر، املش و بخشی از شهرستان رودبار تهیه شده و مابقی نیز در دست اقدام هستند.

وی شرح داد: با تهیه این نقشه موقعیت مکانی و اطلاعات دقیق در مورد محوطه های باستانی، اماکن تاریخی، راه های قدیمی، تپه های باستانی مشخص و در نرم افزار مربوطه ثبت می شود و می توان خروجی این داده ها را به صورت نقشه یا عکس در اختیار گردشگران، دانشجویان، پژوهشگران، ارگان ها و سازمان های مختلف قرار داد.

وی گفت : همچنین کتاب میراث صنعتی گیلان یکی از مهمترین اقدامات اجرا شده در حوزه معاونت میراث فرهنگی این اداره بوده و اطلاعات حدود 70 اثر صنعتی استان را که از دوره قاجار تا پهلوی فعالیت داشتند، در بر می گیرد.

جهانی بیان کرد: سد تاریخی سپید رود، کارخانه قند و شکر رشت، کارخانه های چای سازی در شرق گیلان، پل های تاریخی و کارگاه های استحصال ماهیان خاویاری شیلات از جمله مهمترین میراث صنعتی گردآوری شده در کتاب مذکور است که در اردیبهشت ماه 99 رونمایی می شود.

30 اثر صنعتی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی در گیلان شناسایی و مستند سازی شد اما 12 مورد آنها آذرماه امسال در فهرست آثار ملی کشور جای گرفت.

آثار به جای مانده از فرآیند صنعتی شدن همه ابعاد میراث فرهنگی اعم از میراث منقول، غیر منقول و میراث معنوی را در بر می گیرد.

کارخانه شیر پاستوریزه رشت، کارخانه چای رودسر، مجموعه ساختمان های اداره شیلات بندرکیاشهر، کارخانه چای قوام السلطنه لاهیجان، کوره آجرپزی رشت، کارخانه دخانیات رشت، پل متحرک بندرانزلی، شیلات بندر انزلی، اداره نوغان بندرانزلی، سد سپیدرود، کارخانه چای هوخ تیف و کارخانه چای فومن از جمله میراث صنعتی به ثبت رسیده گیلان در فهرست آثار ملی ایران هستند.

گیلان پس از استان های قزوین، کرمانشاه و لرستان با دارا بودن یک هزار و 173 اثر ثبتی در فهرست آثار ملی، چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تدوین نقشه ای برای میراث فرهنگی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تدوین نقشه ای برای میراث فرهنگی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید