خبرنگاران بازدید خبری با نوای نی انبان در خانه مینایی

به گزارش وبلاگ همصحبت، تهران- خبرنگاران- در هفتمن روز از سال جدید، شهرداری تهران که در هفت نقطه از شهر مراسم جشن و شادمانی رویداد تهران-1400 را برپا می نماید، این بار خبرنگاران را به خانه مینایی دعوت کرد تا از داستان های خیابان ولیعصر بگوید و نوای نی انبان بوشهری ها را برایشان اجرا کند.

خبرنگاران بازدید خبری با نوای نی انبان در خانه مینایی

به گزارش وبلاگ همصحبت، در حالی که نزدیک به 50 خبرنگار و عکاس منتظر حرکت از مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تهران در خیابان بهشت بودند، کارناوال گل که پشت تراکتورهای قرمز رنگ شکل المان های نوروزی به خود گرفته بودند، مقابل آنان ایستاد.

ابتدا این حدس زده می شد که بناست همراه همین کارناوال راهی خانه مینایی و سپس دیگر نقاطی که شهرداری در حال اجرای رویداد تهران-1400 است بشویم و یک روزه همه مراسم ها و شادی ها را سیاحت کنیم و این جشن نوروزی تهران گردی حال اول سال وبلاگ همصحبت را طی چند ساعت خوب کند.

مقصد اول و آخر این تهران گردی، خانه مینایی بود، خانه ای که زمانی منزل رضا قصاب رئیس اتحادیه قصابان تهران بود و سپس فرهاد مینایی وکیل دادگستری آن را خرید، علت علاقه اش به این خانه نیز به گفته دکتر وحید قاسمی مدیر موزه خانه مینایی، علاقه آقای وکیل به مسجد این محل و مشرف بودن این منزل به آنجا بود.

قاسمی در ابتدای حضور وبلاگ همصحبت در خانه مینایی توضیحاتی در مورد این موزه داد، خانه ای که هنوز می شد در وسط حیاط آن حوضی با ماهی های قرمز و گلدان های شمعدانی دور آن را دید و از تماشای پنجره های با شیشه های رنگی و نمای آجرکاری با طرحی از پرنده ها لذت برد، درست آنگونه که در قصه ها می شد آن را تصور و خیال کرد.

خانه مینایی که اکنون به گفته قاسمی تبدیل به موزه داستان های خیابان 18 کیلومتر ولیعصر شده است، در هر فصل و هر اتاق موزه، قصه ای را از اشخاص حقیقی روایت می نماید، تصاویری را نشان می دهد که حکایت از تحولات گسترده پایتخت طی 50 سال گذشته دارد.

مدیر موزه مینایی علت ایجاد تنوع فصلی در داستان های این خانه را، ایجاد جاذبه همیشگی برای بازدیدنمایندگان و ترغیب آنان برای بازدید چند باره از این خانه خاطرنشان کرد و گفت: برای یک جاذبه باید داستان تعریف کرد، داستانی که برای بازدیدنماینده جذاب باشد، کاری که ما اینجا انجام می دهیم، تعریف قصه واقعی ساکنان حقیقی شهر است.

خانه مینایی با 2 طبقه و زیر بنایی نه چندان قابل توجه، هر بخش از اتاق هایی را نمایشگر روایتی از رویدادهای موثر و ماندگار پایتخت نموده بود، از راهروی تلفن های سخنگو بگیرید تا اتاقی که شکل گیری مجتمع بهجت آباد و ساعی را روایت می کرد.

در راهروی تلفن ها می شد، با برداشتن هر کدام از گوشی ها، داستان شکل گیری آن محله ای که نامم و تصویرش در اطراف تلفن نصب شده را شنید و لذت برد و در اتاق های دیگر که یکی با مستندات مختلف در مورد شکل گیری آپارتمان دولتی ساعی با خانه های 2 تا 5 خوابه سخن می گفت و در دیگری تصاویری از دکتر مافی روایت شده بود را تماشا کرد.

کارکنان شهرداری که میزبان وبلاگ همصحبت بودند، حیاط خانه مینایی را جایگاه چیدند تا ساعتی آنان را مهمان خیام خوانی با نوای نی انبان و لهجه بوشهری نمایند.

برنامه خاتمهی این بازدید چند ساعته، حضور سید محی الدین فاضلیان مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران و دبیر رویداد تهران-1400 در جمع خبرنگان و سخن گفتن از این رویداد و پاسخ گویی به وبلاگ همصحبت بود.

سوالات وبلاگ همصحبت اغلب حول محور حذف حاج فیروز پیغام آور نوروز از میان عروسک های رویداد تهران-1400 و حاشیه های ایجاد شده پیرامون این رویداد بود.

فاضلیان در ابتدا خاطرنشان کرد: نگاه ما به رویداد تهران-1400 فاصله دریافت از شهری بتنی و نزدیکی به شهری انسان محور است، نقطه ای برای تغییر و اتصال گذشته به آینده.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه بناست رویداد تهران-1400 تا خاتمه سال جاری جریان داشته باشد، ادامه داد: ما در تهران از جسم و کالبد شهر عبور نموده ایم و به جان شهر رسیده ایم، به همین منظور شعار جان تو، جان شهر را برای این رویداد انتخاب کردیم.

وی این موضوع را هم گفت که شهرداری تهران در کوشش است تا پایتخت را به شهری گفتمان محوری تبدیل کند تا مردم در مورد رویدادها و مسائل فرهنگی مختلف با یکدیگر به گفت و گو و بحث بنشینند، اتفاقی که به نظر شهرداری در ابتدا با حذف حاج فیروز سعی نموده است آن را رقم بزند.

فاضلیان اضافه نمود: همین که امروز این سوال مطرح شده که این شخصیت تاریخی و آئینی ریشه در کجا دارد و چرا در مراسم نوروزی ما حضور می یابد، خود می تواند به بحثی در میان متخصصان و کارشناسان تبدیل گردد تا با پشتوانه ای علمی و کارشناسی به مردم معرفی گردد.

وی زمان شروع رویدادهای تهران-1400 را 20 اسفند خاطرنشان کرد و از احتمال تداوم برنامه های نوروزی این رویداد تا 12 فروردین اطلاع داد.

در خاتمه این مراسم وبلاگ همصحبت در حالی ساختمان موزه خانه مینایی را از حیاط پشتی آن ترک می کردند که در کوچه سازهای سنتی با عروسک های ملبس به لباس های محلی نواحی مختلف کشور آنان را بدرقه می ساختند.

نوازندگان و هنرمندانی از بلوچستان، مازندران، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، لرستان، کردستان، آذربایجان، شیراز، خراسان، کرمان و گیلان این روزها میهمان پایتخت هستند تا چهره شهر را به نوایشان بیارایند. باغ فردوس، فضای باز برج میلاد، خانه مینایی، خانه ساعی، تئاتر شهر و راه آهن در طول این رویداد میزبان موسیقی اقوام خواهند بود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بازدید خبری با نوای نی انبان در خانه مینایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازدید خبری با نوای نی انبان در خانه مینایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید