تصویر تماشایی استقبال شمیرانی ها از دنیا پهلوان تختی را ببینید

به گزارش وبلاگ همصحبت، دنیا پهلوان تختی سال ها ساکن خیابان مقصودبیک محله شمیران بود و در حافظه مشترک اهالی قدیمی شمیران، خاطره اولین قهرمانی تختی در المپیک 1956 ملبورن (سال 1334 شمسی) ثبت شده است.

تصویر تماشایی استقبال شمیرانی ها از دنیا پهلوان تختی را ببینید

وبلاگ همصحبت - پریسا نوری: روزی که دنیا پهلوان تختی به همراه امامعلی حبیبی نخستین مدال های طلای تاریخ ورزش ایران را در بازی های المپیک کسب کردند؛ در بازگشت تختی از ملبورن اهالی شمیران به استقبال دنیا پهلوان رفتند و سرپل تجریش را طاق نصرتی زیبا که با فرش تزیین شده بود، بستند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

تختی در سال 46 در گفت وگو با روزنامه کیهان ورزشی درباره این قهرمانی گفته بود: دایم گمان می بردم آنهایی قادرند قهرمان دنیا شوند که قبلاً قمر مصنوعی پرتاب نموده اند!! من تا این حد قهرمان دنیا شدن را مشکل می پنداشتم. به خیال من آرزو کردن مقام قهرمانی دنیا و رسیدن به آن مثل این بود که کسی ادعا کند من می خواهم قمر به کره ماه بفرستم! اما در ملبورن جای من و مدال من با شوروی ها عوض شد و من هم مثل آنها برای گرفتن مدال طلا کاملا دولا شدم.

در جایی دیگر تختی از کوشش هایش برای رسیدن به این مدال پرده برداشته بود: تا قبل از المپیک ملبورن پنج بار از کشتی گیران دنیا به زحمت شکست خوردم. در سال های 51 و 52 در هلسینکی و در فستیوال ورشو به ترک ها و شوروی ها باختم و در جای دوم قرار گرفتم. ورشو آخرین شکست من از شوروی ها بود، تا آنجا من بودم که می خواستم بر کرسی آنها سوار شوم، اما از المپیک ملبورن به بعد آنها در پی من می دویدند تا عنوان قهرمانی را از من پس بگیرند.

اهالی قدیمی شمیران خاطرات خوش بسیاری از همسایه قهرمانشان دارند. سید اسماعیل میرعمادی، میوه فروش قدیمی تجریش، یکی از این خاطرات را نقل می نماید: در دورانی که سر پل تجریش مغازه داشتم، یک روز آقاتختی وارد مغازه شد و قدری خرید کرد. به شاگردم گفتم میوه ها را داخل ماشین دنیا پهلوان بگذارد. اما آقاتختی ناراحت شد و گفت من که کسی نیستم، خودم میوه ها را می برم.

منبع: همشهری آنلاین

به "تصویر تماشایی استقبال شمیرانی ها از دنیا پهلوان تختی را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر تماشایی استقبال شمیرانی ها از دنیا پهلوان تختی را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید