تاسیس 14 مدرسه و انتشار 5 عنوان کتاب برای بچه ها اوتیسم

به گزارش وبلاگ همصحبت، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از تاسیس 14 مدرسه ویژه بچه ها طیف اوتیسم طی سال آینده در کشور اطلاع داد و گفت که 5 عنوان کتاب نیز برای هدایت والدین آنها منتشر شده است.

تاسیس 14 مدرسه و انتشار 5 عنوان کتاب برای بچه ها اوتیسم

به گزارش وبلاگ همصحبت به نقل از فارس، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از رونمایی 5 ﻋﻧوان ﮐﺗﺎب راهنمای والدین دارای دانش آموز اوتیسم به مناسبت روز جهانی اوتیسم در ﻓروردین 99 اطلاع داد و اظهار کرد: این کتاب ها شامل آﺷﻧﺎﯾﯽ ﺑﺎ اوتیسم، رفتن ﺑه آرایشگاه، ﻋوض ﮐردن ﻣﻧزل، رفتن به ﻣطب ﭘزﺷﮏ و نحوه ﺑرﺧورد ﺑﺎ ﭼﺎﻟش های رفتاری ﻣﻌﻣول در ﮐودﮐﺎن ﺑﺎاﺧﺗﻼل طیف اوتیسم است.

وی با بیان اینکه اوتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شکل گیری سیستم عصبی است، اضافه نمود: اوتیسم اختلالی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل می نماید و بر شکل گیری تعامل اجتماعی، ارتباط گیری و رفتارهای انسانی اثر می گذارد.

حسینی ادامه داد: علائم اوتیسم که تا پیش از سه سالگی آشکار می شوند در سه عرصه مناسبات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط گیری و تکرار رفتارهای کلیشه ای و ماشینی قابل مشاهده است.

وی گفت: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تکان دادن مکرر دست ها، بی قراری و اضطراب، ترس از صداها یا اشیاء، تأخیر در گفتار یا تکان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانه های عمومی اوتیسم هستند و اوتیسم از نظر چگونگی یا درجه ابتلا شدت و ضعف دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد افراد دارای اختلالات اوتیسم با تفکیک پراکندگی در تک تک کشورهای جهان موجود نیست، اظهار کرد: تحقیقات کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا نشان می دهد که در هر 1000 تولد، 6 الی 7 مورد طیف اوتیسم وجود دارد.

حسینی گفت: افراد اوتیستیک جهان را متفاوت تر از بقیه می بینند، می شنوند و حس می نمایند. جهان آنها با دیگران فرق دارد؛ آنها حالتی از بی قراری دارند و به محیط اطراف بی توجهند. حواس پنجگانه اوتیست ها بسیار حساس تر از سایرین است. مثلا صدای ضعیف جارو یا هم زن برقی که برای دیگران یک صدای پس زمینه است، می تواند برای یک اوتیست 10 برابر قوی تر از صدای فردی باشد که با او گفت وگو می نماید.

وی با بیان اینکه اوتیسم بیماری نیست و درمان یا دارو ندارد اما توانبخشی و آموزش می تواند یاری بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیک باشد، اضافه نمود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال 1384 تا به امروز با استفاده از آزمون های تخصصی اقدام به شناسایی، تشخیص جایدهی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و پرورشی به نوآموزان و دانش آموزان با طیف اوتیسم که توانایی یادگیری مفاهیم آکادمیک و مدرسه ای را دارند، نموده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی توضیح داد: در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به 2 هزار و 524 نوآموز و دانش آموز طیف اوتیسم در مدارس ویژه و 222 نفر دانش آموز اوتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می نماید.

حسینی با تأکید بر نقش موثر سه ضلع مثلث نیروی انسانی، دانش آموزان و والدین در آموزش و پرورش دانش آموزان با احتیاجهای ویژه توضیح داد: برگزاری دوره های ضمن خدمت کشوری ویژه مدیران، معلمان، نیروهای توانبخشی و مشاوران در مورد آشنایی با اوتیسم، موجب ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به این گروه از نوآموزان و دانش آموزان شده است.

وی اضافه نمود: استفاده از نظرات متخصصین حوزه اوتیسم در قالب طرح رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی و برگزاری نشست های تخصصی با وزاتخانه ها، دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد مرتبط با اوتیسم از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که اجرایی شده است.

حسینی با اشاره به اقدامات دیگر سازمان در راستای توجه به ضلع دوم آموزش یعنی دانش آموزان اوتیسم، گفت: در سال گذشته 9 جلد کتاب مهارت آموزی تصویری با تأکید بر مهارت های خودیاری، ارتباطی و تعاملی دانش آموزان با طیف اوتیسم تدوین و وارد چرخه آموزش این دانش آموزان شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از سال 2008 سازمان ملل دوم آوریل را روز جهانی مطلع سازی درباره اوتیسم نامیده است، اضافه نمود: در این سال، مجمع عمومی سازمان با تصویب یک قطعنامه، از جامعه جهانی خواست برای افزایش مطلعی مردم درباره اوتیسم کوشش نمایند. مهم ترین هدف این نام گذاری، آشنایی با مسائل افراد دارای اوتیسم و دعوت افکار عمومی به همیاری در فرایند رشد و هم پیوندی آنها با جامعه است.

وی با بیان اینکه شعار جهانی روز اوتیسم در سال 2020 انتقال به بزرگسالی است، بیان نمود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال 1390 توجه به انتقال به بزرگسالی دانش آموزان با اختلال طیف اوتیسم را در دستور کار خود قرار داده است و از جمله اقدامات اجرا شده شده در این راستا، تدوین پودمان دو رشته مهارت های باغبانی و یاری خدمات اداری و ارائه درس های مبتنی بر مهارت های روزمره زندگی می باشد.

حسینی اضافه نمود: البته گفتنی است این دانش آموزان در صورت داشتن توانایی ارتباطی و تعاملی مناسب قادر خواهند بود در 36 رشته مهارتی دانش آموزان با احتیاجهای ویژه نیز ادامه تحصیل دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی توضیح داد: در سال گذشته پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان بااختلال طیف اوتیسم در دوره دوم متوسطه حرفه ای تدوین شده است که پس از تصویب این پودمان در شورای عالی آموزش و پرورش از مهر 1400 در مدارسی که شرایط لازم را داشته باشند اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به احتیاج کشور به 14 مدرسه استاندارد ویژه دانش آموزان اوتیسم، اضافه نمود: در امسال و با یاری سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس 14 مدرسه ویژه دانش آموزان با طیف اوتیسم در استان هایی که احتیاج به این مدارس دارند ساخته خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه نمود: تنظیم و اجرایی کردن سند توسعه استانی در حوزه اوتیسم با موضوع نیروی انسانی، فضا و تجهیزات از دیگر برنامه های در دست اقدام سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان های کشور در امسال است.

وی توضیح داد: از دیگر برنامه های در دست اقدام سازمان، الگوسازی مدرسه انطباقی دانش آموزان با اختلال طیف اوتیسم، الگو سازی مدارس انطباقی پذیرای ویژه دانش آموزان تلفیقی فراگیر به ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم و تدوین بسته مداخله طلایی و بهنگام است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نقش ضلع سوم مثلث آموزش یعنی والدین اضافه نمود: ایجادپارلمان مشورتی اولیای دانش آموزان با احتیاجهای ویژه در راستای بهره گیری از نظرات آنان و رونمایی از 5 عنوان کتاب راهنمای والدین دارای دانش آموز اتیسم در فروردین 99 از اقدامات اجرا شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تاسیس 14 مدرسه و انتشار 5 عنوان کتاب برای بچه ها اوتیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاسیس 14 مدرسه و انتشار 5 عنوان کتاب برای بچه ها اوتیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید