بوی نارضایتی در خیابان غذا پیچید ، مسائل ترافیکی و اعتراض کسبه

به گزارش وبلاگ همصحبت، عملیات اجرایی پروژه خیابان غذا در گرگان از یک سال پیش شروع شده و طی این مدت شاهد نارضایتی کسبه هستیم لذا باید مسئولان برای برطرف این دغدغه ها اقداماتی را انجام دهند.

بوی نارضایتی در خیابان غذا پیچید ، مسائل ترافیکی و اعتراض کسبه

به گزارش وبلاگ همصحبت آنلاین به نقل از مهر، حدود یک سال پیش شهرداری گرگان در خیابان 15 متری پاسرو، عملیات اجرای پروژه خیابان غذا را شروع کرد و پیاده راه سازی این راستا و سنگفرش و دیگر اقدامات در دستورکار نهاده شد.

خیابان خوراکی ها یا خیابان غذا (food street) به خیابانی گفته می شود که عمدتاً برای غذا خوردن در ساعاتی تعیین مورد استفاده قرار می گیرد.

اجرای این طرح از همان ابتدا، نارضایتی کسبه را به همراه داشت و آن ها مدعی هستند که از وقتی این راستا سنگفرش و پیاده راه شده، درآمدشان هم کاهش یافته است.

سدمعبر دکه ها، بوی بد فاضلاب، حیوانات موذی، امنیت راستا و غیره ازجمله دغدغه های کسبه این محله است.

طبق گفته کارشناسان راه اندازی خیابان غذا یکی از ژانرهای سفر و گردشگری در سراسر دنیا است و می توان با بهره گیری از غذاهای سنتی و بومی فضایی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرد اما به دلیل اینکه اجرای هر طرح بر پدیده های پیرامونی خود تأثیر می گذارد باید با مطالعات و پیوست های اجتماعی همراه باشد و با کسب رضایت از کاربران آن محل اجرا شود.

نارضایتی کسبه

یکی از کسبه خیابان پاسرو گفت: شهرداری برای خود اینجا بساط راه انداخته و اصلاً برای آن ها رضایت کسبه مهم نیست.

وی که از معرفی خود خودداری کرد، افزود: آنها می خواهند کانکس غذا نصب نمایند تا منبع درآمدی برای شهرداری ایجاد شود.

این کاسب خیابان پاسرو ادامه داد: نصب کانکس ها دیده مغازه داران را کور خواهد نمود، کسبه به عنوان صاحب ملک، عوارض و مالیات داده و انتظار دارند که جلوی مغازه آنها مانند دیگر مغازه داران خالی باشد.

وی افزود: خیابانی که 30 سال ماشین رو بود را به پیاده راه تبدیل کردند، این خیابان از حجم ترافیک میدان شهرداری می کاست و جلوی ترافیک را می گرفت.

این کاسب توضیح داد: هم اکنون برای آوردن بار و وسایل به مغازه دچار مشکل بوده و حتی خود شهرداری هم برای شستشو و نظافت کوچه دچار چالش است و یا اگر آتش سوزی شود ماشین های آتش نشانی و امدادرسان چگونه می تواند خدمات رسانی نمایند.

از ما نظرخواهی نشد

یکی دیگر از کاسبان خیابان غذا گفت: باید قبل از اجرای طرح نظر ما را هم می پرسیدند.

وی تاکیدکرد: این خیابان باید به وضع سابقش بازشود و ماشین رو شود زیرا به خاطر رفت و آمد ماشین ها این خیابان رونق داشت ولی اکنون این تغییرات روی کار ما تاثیر گذاشته است. نیروهای سدمعبر شهرداری کاری به کار دستفروشان ندارد و این افراد از شب عید تا به امروز در این راستا بساط نموده اند.

درآمدها کاهش یافته است

مجتبی خراسانی از دیگر کسبه ای که در این راستا خدمات چاپ دارد، گفت: از زمانی که این خیابان بسته شده، کاسبی مردم هم مختل شده است.

خراسانی توضیح داد: هنگامی که دکه 6 متری نصب شود اگر مغازه آتش بگیرد، دستگاه های خدمات رسان چگونه امدادرسانی خواهند کرد؟

وی گفت: در ابتدا که خیابان سنگفرش شده، مشکلاتی از جمله عدم درپوش فاضلاب و تردد موش ها را شاهد بودیم که با پیگیری های فراوان رفع شد.

خراسانی ادامه داد: نصب جایگاه و سطل آشغال هم باید در محل هایی باشد که مغازه دار اذیت نشود زیرا ما مالیات و عوارض پرداخت نموده و شهرداری باید به فکر ما هم باشد.

وی افزود: بدون اطلاع ما این پروژه را شروع کردند، در یک روز خیابان بسته شد و 50 نفر از کسبه به شهرداری رفتند و دغدغه ها را اعلام کردند.

خراسانی گفت: درست است که در خیابان 30 تیر تهران چنین طرحی اجرا شده اما کانکس های آنجا متحرک است و روزها به مکان دیگری منتقل می شود.

وی افزود: نصب کانکس 6 متری بود جلوی دید مغازه ها را می گیرد، شهرداری توقع دارد که ما شغل چندین ساله خود را تغییر دهیم که چنین کاری به نفع ما نیست.

شهردار به دنبال رزومه سازی است

خراسانی اعلام کرد: شهردار تنها به دنبال رزومه و سابقه در زمینه احیا بافت بوده و اصلاً مغازه داران برای وی اهمیت ندارند.

وی گفت: درآمد کسبه از وقتی که این محور مسدود شده کاهش یافته است، به عنوان مثال بیش از 50 درصد از درآمد بنده بعد از اعمال تغییرات در این خیابان، کم شده است.

خراسانی با اشاره به افزایش دستفروشان در این محور، تاکید نمود: شهرداری نمی تواند دستفروشان را جمع آوری نمایند و از وقتی کانکس بزنند، اوضاع وخیم تر هم خواهد شد.

وی اعلام کرد: شهرداری می توانست این طرح را در راستاهای دیگر مانند راستا دسترسی امامزاده نور (ع) اجرا کند.

دستفروشان جمع آوری می شوند

شهردار گرگان هم در خصوص خیابان غذا گفت: همه بخش های خیابان غذا از اسفندماه آماده بهره برداری بوده و با توجه به شیوع ویروس کرونا دکه ها را نصب نکردیم.

عبدالرضا دادبود افزود: همه مصوبات پروژه هم اخذ شده است، دکه هایی از جنس چوب و متناسب با بافت تاریخی ساخته شده و به محض اینکه شرایط عادی شود آن را نصب خواهیم کرد.

وی ادامه داد: دکه ها در بخش هایی از خیابان نصب می شود، آن راستا پیاده راه بوده و مسئله ای برای گذاشتن دکه ایجاد نمی شود.

دادبود اعلام کرد: وقتی دکه ها نصب شوند دستفروشان جمع آوری شده و این امر دغدغه کسبه را رفع می نماید.

وی افزود: زمان بهره برداری منوط به شرایط کروناست، طرح پیوست اجتماعی داشته و برای پروژه مشاور گرفته شده است.

نصب 6 کانکس در خیابان غذا

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر گرگان، استان گلستان هم گفت: 15 متری پاسرو هم اکنون در اختیار دستفروشان بوده و شرایط آن خوب نیست.

سید محمد مرتضوی افزود: حضور دستفروشان به مغازه ها آسیب زده و بی نظمی و نابسامانی های آن راستا مطمئناً روی شغل اهالی تاثیر گذاشته است.

وی اعلام کرد: نمی توان از شرایط موجود دفاع کرد و باید کسبه اجازه دهند تا ما این طرح را به صورت مرحله ای اجرا کنیم.

مرتضوی افزود: مقرر شده که 6 کانکس در این راستا نصب شود که ما در مرحله اول سه کانکس را نصب خواهیم کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان توضیح داد: به نظر می رسد که اجرای این پروژه به رونق کسب و کار اهالی یاری کند زیرا از این پس این راستا به محور گردشگری و پرتردد تبدیل خواهد شد و مغازه ها بیشتر دیده می شوند.

مرتضوی ادامه داد: دکه ها توسط خود شهرداری ساخته شده است، مبلغ اجاره هر دکه به وسیله فراخوان تعیین خواهد شد.

وی توضیح داد: حضور دستفروشان در این محور به سنگفرش و بسته شدن خیابان برنمی شود بلکه به مسائل مالی و شرایط اجتماعی جامعه وابسته است، شاید اگر این مکان هم سنگفرش نبود، دستفروشان در این مکان حضور داشتند.

سرپرست معاونت زیربنایی شهرداری گرگان هم گفت: مهم ترین مشکل عمرانی این پروژه، بحث آب های سطحی این منطقه بود که آن رفع شده است.

مرتضی فاضلی عارف در خصوص چگونگی رفت و آمد ماشین های حمل و نقل در این خیابان، اعلام کرد: در ورودی این خیابان، به اندازه ورود یک خودروی حمل بار و یا آتش نشانی، فضا در نظر گرفته شده است.

مطمئناً اجرای این پروژه هایی از این دست سبب نشاط اجتماعی و توسعه گردشگری شهری شده و با بهره گیری از موسیقی محلی مخاطبان زیادی را جذب خواهد نمود اما همه اینها منوط به اجرای درست طرح بوده لذا شهرداری گرگان باید تمام اقدامات خود را در راستای رضایت کسبه و کاربران محور 15 متری پاسرو پایدار کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "بوی نارضایتی در خیابان غذا پیچید ، مسائل ترافیکی و اعتراض کسبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوی نارضایتی در خیابان غذا پیچید ، مسائل ترافیکی و اعتراض کسبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید