برترین فیلم هایی که درباره شطرنج ساخته شده اند

به گزارش وبلاگ همصحبت، در میان ورزش های محبوب در سراسر جهان نامی از شطرنج دیده نمی گردد. بسیاری از مردم جهان اصلا شطرنج را ورزش نمی دانند و علاقه ای هم به آن ندارند اما هیچ اتفاقی نمی تواند تاثیرگذاری این ورزش ذهنی مجذوب کننده را زیر سوال ببرد. شطرنج یکی از پیچیده ترین ورزش های ذهنی جهانست که شاید هیجان زیادی نداشته باشد اما برای درک تکنیک های آن به زمان زیادی احتیاج است. بنابراین ساخت فیلم سینمایی درباره شطرنج به همان میزان که غیرممکن به نظر می رسد، هیجان های مجذوب کنندهی را یدک می کشد.

برترین فیلم هایی که درباره شطرنج ساخته شده اند

به بهانه پیروزیت تاریخی سریال گامبی وزیر که به پربیننده ترین مینی سریال سرویس استریم نتفلیکس در سال 2020 تبدیل شد، فرصتی فراهم شده تا نگاهی داشته باشیم به برترین فیلم هایی که درباره شطرنج ساخته شده اند.

سردترین بازی | The Coldest Game

اگرچه این فیلم به زبان انگلیسی ساخته شده اما کارگردانی آن برعهده یک کارگردانی لهستانی به نام لوکاش کاشمیکی بوده که مدتی پیش در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد. بیل پالمن که در دهه 90 میلادی یکی از بازیگران پرکار هالیوود بود، یکی از بازیگران اصلی فیلم سردترین بازی است. شاید در نگاه نخست به نظر برسد که سردترین بازی صرفا درباره شطرنج باشد اما این فیلم در حقیقت یک تریلر جاسوسی لقب می گیرد که ارزش دیدنکردن را دارد.

خلاصه داستان: جاشوا منسکی یک استاد بزرگ شطرنج است که با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می نماید. او برای رقابت با استاد بزرگ اصلی شوروی به لهستان سفر می نماید.

تفکر انتقادی | Critical Thinking

اگر به دیدنی فیلم هایی که اعتماد به نفس و کار گروهی را نمایش می دهند، علاقه دارید شاید فیلم تفکر انتقادی انتخاب مناسبی برای شما باشد. این فیلم که قرار بود سال گذشته اکران گردد تحت تاثیر شیوع جهانی ویروس کرونا فرصت نمایش روی پرده های سینما را از دست داد. داستان فیلم تفکر انتقادی براساس مجموعه ای از روایت های واقعی ساخته شده و به همین علت دیدنیی به نظر می رسد.

خلاصه داستان: آقای مارتینز، معلم دبیرستان و مربی شطرنج تیم شطرنج دبیرستان میامی جکسون است. او با یاری شاگردانش پیروز می شوند معجزه ای تاریخی خلق نمایند و در مسابقات کشوری اول می شوند. شاگردان آقای مارتینز که از محله ای فقیر و کوچک آمده اند به اولین تیم دبیرستانی تبدیل می شوند که از شهری بسیار کوچک به این مقام دست پیدا می نمایند.

قربانی پیاده | Pawn Sacrifice

بابی فیشر یکی از نام های تکرارنشدنی تاریخ شطرنج است که فیلم ها، کتاب ها و مستندهای بسیاری درباره زندگی او ساخته شده و یکی از آن ها فیلم قربانی پیاده لقب می گیرد. فیلمی که توبی مگوایر، بازیگری که با حضور در فیلم های مرد عنکبوتی شناخته می گردد، ستاره اصلی آن بوده و داستان آن براساس یک داستان واقعی ساخته شده است. شاید جالب باشد بدانید که بابی فیشر در 15 سالگی به مقام استاد بزرگی شطرنج دست پیدا کرد.

خلاصه داستان: بابی فیشر در مسابقات قهرمانی 1972 در برابر بوریس اسپاسکی قرار می گیرد؛ استاد بزرگ شطرنج شوروی که می تواند چالش بزرگی برای او باشد.

ملکه کاتوه | Queen Of Katwe

این فیلم بر اساس کتاب ملکه کاتوه ساخته شده و زندگی فیونا موتسی، شطرنج باز اوگاندایی، را روایت می نماید. شطرنج بازی که در حاشیه شهر کاتوه در اوگاندا زندگی می کرد. فیونا که هیچ شناختی از شطرنج نداشت، آهسته آهسته در مسیری قرار می گیرد که زندگی او را برای همواره تغییر می دهد. در فیلم ملکه کاتوه داستان تبدیل شدن یک دخترک محروم آفریقایی به یک استاد بزرگ شطرنج به زیبایی روایت می گردد.

خلاصه داستان: فیونا هر از گاهی به مرکز شهر کاتوه می آید تا غذای نو و خوشمزه ای پیدا کند. او به مرور با روبرت کاتنده آشنا می گردد. روبرت یک مربی شطرنج است که این ورزش ذهنی را به بچه ها شهر کاتوه آموزش می دهد. فیونا در ابتدا جذب کلاس های کاتنده می گردد چراکه فرصت خوردن غذای رایگان و خوشمزه را به او می دهد اما به مرور زمان تعیین می گردد که فیونا استعداد عجیبی در شطرنج دارد. او پس از پیروزیت در مسابقات محلی، چالش بازی در سطح بین المللی را می پذیرد و از کاتوه خارج می گردد.

در این زمینه بخوانید:

ناشناخته ترین فیلم های کارگردانان شناخته شده که باید دیدن کنید

خاص ترین انیمیشن های استودیوی انیمیشن سازی دیزنی

پرفروش ترین کارگردانان تاریخ سینما را بشناسید

در جستجوی بابی فیشر | Searching For Bobby Fischer

فیلم در جستجوی بابی فیشر برای طرفداران شطرنج و عاشقان این ورزش ذهنی پیچیده یک عنوان بسیار مجذوب نماینده و خیره نماینده است. مربی های شطرنج در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه در ایالات متحده از این فیلم برای آموزش و تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان شطرنج استفاده می نمایند. جو مانتگنا، بن کینگزلی، لارنس فیشبرن و جوآن آلن از بازیگران شناخته شده فیلم در جستجوی بابی فیشر هستند که براساس کتابی به همین نام نوشته فرد ویتزکین نوشته شده است. او در آن کتاب به توصیف زندگی پسرش می پردازد.

خلاصه داستان: جاش ویتزکین استعداد بزرگی در جهانی شطرنج بود. او با قهرمانی در سال های 1993 و 1994 رتبه نخست مسابقات شطرنج جوانان شد و به همین علت در سن 16 سالگی استاد بزرگ شطرنج بود. جاش برای رسیدن به جایگاه استاد بین المللی خیز آماده شد اما در نهایت تصمیم های عجیبی گرفت.

بازی گری | Geris Game

داستان ششمین انیمیشن کوتاه استودیوی انیمیشن سازی پیکسار تمرکز خود را روی بازی شطرنج قرار داده است. این انیمیشن پنج دقیقه ای روایت مجذوب نمایندهی از یک رقابت شطرنج ارائه می دهد. اگر همین حالا به دیدنی بازی گری بنشینید احتمالا باور نمی کنید که این انیمیشن مجذوب نماینده در سال 1997 ساخته شده است؛ روزهایی که انیمیشن های سه بعدی حتی جایگاه کوچکی هم در جهانی پویانمایی نداشتند. بنابراین غیرقابل پیش بینی نیست که شخصیت اصلی انیمیشن بازی گری بعدها در انیمیشن داستان اسباب بازی ها هم حضور پیدا کرد.

خلاصه داستان: یک پیرمرد در یک پارک نشسته و تصمیم می گیرد که با خودش یک مسابقه شطرنج برگزار کند.

منبع: ایرنا زندگی

به "برترین فیلم هایی که درباره شطرنج ساخته شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین فیلم هایی که درباره شطرنج ساخته شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید