بعید است شورای امنیت به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی دهد

به گزارش وبلاگ همصحبت، خبرنگاران، گروه بین الملل -پیمان یزدانی: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، درصدد تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران است که پاییز سال جاری به انتها می رسد و همزمان در حال کار روی طرحی است که مشارکت کننده در برجام باقی بماند؛ توافقی که که آمریکا آنرا نقض و از آن خارج شد.

بعید است شورای امنیت به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی دهد

اگر تحریم تسلیحاتی تجدید نگردد، آمریکا در صدد است تا مکانیسم ماشه را فعال کند. این مرحله منجر به بازگرداندن طیف گسترده ای از تحریم ها که شامل ممنوعیت فروش نفت و تمهیدات بانکی قبل از تصویب توافق در سال 2015 بود می گردد. از لحاظ تئوری، اجرای آن تحریم های قدیمی برای همه اعضای سازمان ملل الزام آور خواهد بود.

در همین رابطه گفتگویی داشته ایم با لوجیانو زاکارا استاد دانشگاه آمریکایی جورج تاون شعبه قطر که مشروح آن در زیر آمده است.

*دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام کناره گیری نموده است. آیا از دیدگاه حقوقی او می تواند چنین کاری را انجام دهد؟

بسته به نوع تفسیر برجام - فقط به عنوان برنامه اقدام اختیاری و بدون الزام - که همان تصور دولت ترامپ از این برنامه بوده است، دولت ایالات متحده حق داشت هر زمان و بدون عواقب قانونی آن را ترک کند.

به تفسیر ایران و سایر قدرت های عظیم، علی رغم اینکه برجام یک معاهده بین المللی نبوده است اما از آنجا که توسط قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مورد حمایت قرار گرفته است الزام آورخواهد بود. بنابراین، ترک کردن آن به صورت یک جانبه غیرقانونی بود.

با این حال، ترک کردن توافق از سوی ایالات متحده هیچ مجازاتی را از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد و هیچ دولت یا نهاد دیگری برای آنها به همراه نیاورد و این موضوع در واقع به ایالات متحده قدرت بیشتری بخشید تا ادعا نمایند که حق با آنها بوده است.

*چرا آمریکا کوشش می نماید تا خود را به عنوان مشارکت نماینده در برجام در نظر بگیرد در حالی که ترامپ این توافق را ترک نموده است؟

ایالات متحده در کوشش است تا موقعیت خود را برای استفاده از هرگونه امتیاز قانونی برای متهم کردن عدم پایبندی ایران به این توافق برگرداند. با این حال، سخنان پومپئو به طور علنی تصدیق نماینده این موضوع است که بحران در روابط ایالات متحده و ایران نتیجه مستقیم سیاست خارجی ایالات متحده در قبال ایران بوده که در دوره دولت ترامپ اجرا شده است.

بنابراین، خروج یک جانبه ایالات متحده از برجام، منجربه یک سلسله واکنش شد و ما را به این اوضاع فعلی رساند. درک استراتژی این حرکت ناگهانی سخت است.

اما من نمی توانم انتظار داشته باشم که قصد این حرکت، بازگشت به برجام باشد. به نظر می رسد که هدف آن استفاده از متون حقوقی برجام بوده تا سایر قدرتهای طرف توافق را متقاعد نموده و در نهایت علیه ایران استفاده نمایند.

*آیا آمریکا حتی به عنوان یک شرکت نماینده در برجام قادر خواهد بود برای بازگشت تحریم های ایران به مکانیسم ماشه برجام متوسل گردد؟

در تاریخ تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، هیچ سابقه حقوقی از این قبیل موارد وجود ندارد. برجام، بعضی توافقات بین کشورها، بطور عمده ایران و آمریکا را تسهیل نموده است که توسط شورای امنیت و سایر کشورهای توافق نماینده مورد حمایت قرار گرفته اند.

اما تنها شورای امنیت سازمان ملل متحد است که می تواند دوباره تحریم های بین المللی علیه ایران را بازگرداند، همانطور که بین سال های 2006 تا 2015 انجام داد.

ایالات متحده به عنوان عضو دائمی دارای اهرم های عظیمی است، اما نمی تواند به تنهایی تصمیم بگیرد. آنها به حمایت یا حداقل رأی ممتنع از سایر اعضای دائمی یعنی روسیه، چین، فرانسه و انگلیس احتیاج دارد. این روزها، هنوز هم جمع آوری این حمایت سخت است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بعید است شورای امنیت به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعید است شورای امنیت به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید