با دنیای غنی و مجذوب کننده وارهمر 40000 آشنا شوید؛ مجموعه مقالات وارهمرشناسی

به گزارش وبلاگ همصحبت، در نیمه دوم قرن بیستم، بشریت بنا به دلایلی احتیاج به این پیدا کرد که یک عالمه دنیای خیالی برای خودش درست کند و در بستر آن ها به حدس درباره مسائل مختلف بپردازد. شاید علت این اتفاق این بود که دنیا آنقدر پیچیده شد که به سختی می شد در بستر دنیای واقعی آینده را پیش بینی کرد یا درباره مسائل مهم نظر داد، چون هر چند سال یک بار پدیده ای نو ظهور می کرد که همه معادلات و پیش فرض ها را به هم می ریخت و بر روی همه پیش بینی ها خط بطلان می کشید. بنابراین به جای حدس در بستر دنیایی به شدت بی ثبات، به این نتیجه رسیدیم که شاید بهتر باشد دنیا های فانتزی خلق کنیم تا حداقل به لطف ثبات ساختگی آن ها، بتوانیم با خیال راحت جنبه هایی از انسانیت و تکنولوژی را مورد اکتشاف قرار دهیم و ببینیم در سناریوهای مختلف چه تاثیری می توانند داشته باشند.

با دنیای غنی و مجذوب کننده وارهمر 40000 آشنا شوید؛ مجموعه مقالات وارهمرشناسی

یکی از این جهانهای خیالی جهان وارهمر 40000 (Warhammer 40000) بود که در سال 1987 در قالب یک بازی جنگی مینیاتوری رومیزی به وجود آمد، اما به لطف غنا و عمق اش دامنه نفوذ و تاثیر آن به مراتب از جهانی بازی های رومیزی فراتر رفت و امروزه می توان افرادی را پیدا کرد که صرفاً وارهمر 40000 را به خاطر جهانسازی اش دنبال می نمایند و کاری به بازی های رومیزی یا ویدئویی آن ندارند.

جهانی وارهمر 40000 در سال 40000 میلادی واقع شده. در این سال بشریت به امپراتوری کهکشانی گسترده ای تبدیل شده که نزدیک به یک میلیون سیاره مسکونی در اختیار دارد که هرکدام چند میلیارد جمعیت دارند. اما بزرگ بودن قلمروی بشری به معنای این نیست که اوضاع خوب است. موجودات بیگانه تهدیدآمیز مثل ارک ها، تیرانیدها، نکران ها و… از هر طرف بشریت را محاصره نموده اند و اگر به خاطر نظامی گری شدید و ابرسربازهای قدرتمند امپراتوری بشریت نبود، انسانیت در مدتی کوتاه منقرض می شد.

سازندگان وارهمر 40000 آینده ای را برای بشریت به تصویر کشیده اند که در آن جز غوطه ور شدن در جنگ و سیاهی هیچ سرنوشت دیگری را نمی توان برای بشریت متصور شد. آن ها سعی دارند به این سوال پاسخ دهند که اگر انسانیت در این شرایط قرار بگیرد، آن هم در حالی که فناوری های پیشرفته ای فراتر از حد تصور ما در اختیار دارد، به چه پیش فرض هایی روی خواهد آورد؟ چه خرده فرهنگ هایی را شکل خواهد داد؟ از چه طریق این جمعیت بزرگ را کنترل خواهد نمود؟

جهانی وارهمر 40000 هنوز آنطور که باید و شاید به فرهنگ جریان اصلی راه پیدا ننموده، چون هنوز اثری مبتنی بر وارهمر 40000 ساخته نشده که مثل بمب صدا کند، در حدی که قلمروهای فرهنگی را درنوردد و حتی توجه افراد غیرنِرد را نیز به خود جلب کند، هرچند که بین هواداران وارهمر 40000 چنان شور و اشتیاقی وجود دارد که می توان ادعا کرد وارهمر 40000 بخش مهمی از زندگی این هواداران است.

آیا روزی فیلم یا سریالی بزرگ و پرطرفدار بر اساس وارهمر 40000 ساخته خواهد شد و آن را وارد جریان اصلی خواهد نمود؟ معلوم نیست. شاید اصلاً وارهمر 40000 ذاتاً تاریک تر و نامتعارف تر از آن باشد که از قدرت جذب مخاطب در حد جنگ ستارگان یا پیشتازان فضا برخوردار باشد. ولی قدرت جهانسازی آن به قدری بالاست که ارزشش را دارد به صورت مستقل مطالعه گردد.

برای اثبات این ادعا، سیزده مطلب (که حجم همه یشان روی هم حدوداً 35000 کلمه است) تدارک دیدیم که هرکدام از آن ها به یکی از موضوع های مهم در جهان وارهمر 40000 می پردازد. این مطالب از کانال یوتوب The Exploring Series ترجمه شده اند که یکی از برترین منابع برای یادگیری درباره جهانهای خیالی بدون هیچ پیش زمینه ای است.

البته جهانی وارهمر 40000 آنقدر گسترده است که در این حجم و مقیاس نمی توان حتی به شرح جامع آن نزدیک شد، ولی خواندن این مطالب دانش پیش زمینه کافی برای درک این جهان و غرق شدن در آن را فراهم می نماید.

وارهمر شناسی (قسمت اول): همه آنچه باید درباره جهانی وارهمر 40000 بدانید

وارهمر شناسی (قسمت دوم): امپراتور بشریت

وارهمر شناسی (قسمت سوم): مارین های فضایی

وارهمر شناسی (قسمت چهارم): ارک ها

وارهمر شناسی (قسمت پنجم): الدارها

وارهمر شناسی (قسمت ششم): کِیاس

وارهمر شناسی (قسمت هفتم): تیرانیدها

وارهمر شناسی (قسمت هشتم): نِکران ها

وارهمر شناسی (قسمت نهم): امپراتوری تاو

وارهمر شناسی (قسمت دهم): آدِپتوس مِکانیکوس

وارهمر شناسی (قسمت یازدهم): محفل تفتیش عقاید امپراتوری

وارهمر شناسی (قسمت دوازدهم): گارد امپراتوری

وارهمر شناسی (قسمت سیزدهم - قسمت آخر): اولترامارین ها

منبع: دیجیکالا مگ

به "با دنیای غنی و مجذوب کننده وارهمر 40000 آشنا شوید؛ مجموعه مقالات وارهمرشناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با دنیای غنی و مجذوب کننده وارهمر 40000 آشنا شوید؛ مجموعه مقالات وارهمرشناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید