افشای اقدامات ریاض در بازداشت خودسرانه و شکنجه صدها یمنی

به گزارش وبلاگ همصحبت، یک سازمان حقوق بشری طی گزارشی از اقدام ائتلاف سعودی در بازداشت خودسرانه و شکنجه صدها یمنی در زندانهای این ائتلاف در خاک عربستان و یمن اطلاع داد.

افشای اقدامات ریاض در بازداشت خودسرانه و شکنجه صدها یمنی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ همصحبت، سازمان حقوق بشر و آزادی ها معروف به سام (SAM) که مقر آن در ژنو است، طی گزارشی از اقدام رژیم سعودی در بازداشت و حبس صدها یمنی در زندانهای غیرقانونی در داخل عربستان و یمن اطلاع داد.

به نوشته پایگاه خبری یمنی 26 سپتامبر، در این گزارش آمده است که یک تیم میدانی از این سازمان ده ها گروهی را که به صورت خودسرانه دستگیر و ناپدید شده اند و بعضی از آنها تحت شکنجه قرار گرفته و کشته شده اند مانند ابراهیم الشمسانی افسر گارد ساحلی یمن، رصد نموده است.

در این گزارش با اشاره به اینکه هشت زندان و بازداشتگاه تحت مدیریت سعودی ها در حضرموت، المهره و الحد در جنوب یمن و نیز داخل اراضی سعودی قرار دارند، از مقامات سعودی خواسته شد تا به اقدامات خود در نقض حقوق اساسی و قوانین بین المللی در حق یمنی ها انتها دهند و همه بازداشتی های یمنی را آزاد نمایند.

در این گزارش همچنین از گروه متخصصان برجسته حقوق بشری خواسته شد که پرونده بازداشتی های یمنی در زندان های سعودی را در گزارش های سالیانه خود ذکر نمایند.

بنا بر این گزارش، شمار دقیق افراد تحت بازداشت خودسرانه و افراد ناپدید شده حاضر در این زندان ها به دلیل عدم ثبت اسامی این افراد در دست نیست.

توفیق الحمیدی رئیس این سازمان حقوق بشری گفت: گزارش جدید دارای وجهه حقوقی مشخصی است که بیانگر رنج خانواده های بازداشت شدگانی است که از سرنوشت عزیزان خود اطلاعی ندارند.

وی از مقامات سعودی خواست که با این امر مثبت برخورد نمایند و فورا کاری برای اطلاع از پرونده این بازداشتی ها و اعطای حقوق قانونی آنها و حتی پرداخت غرامت عادلانه انجام دهند. ضمن اینکه نمی توانیم مسئولان یمنی را به دلیل این سکوت شرم آورشان و عدم دفاع از شهروندانشان سرزنش نکنیم.

این سازمان تابستان گذشته نیز طی بیانیه ای اعلام نموده بود که افسران و نظامیان سعودی، بازداشتی های یمنی را با کابل برق و امثال آن شکنجه می نمایند، بعضی بازداشتی ها حدود یک ماه در زندان انفرادی هستند و اجازه تماس با دنیا خارج و یا ارتباط با دیگر زندانیان را ندارند. در میان این زندانیان حتی افرادی هستند که در مرزهای جنوبی عربستان سعودی علیه نیروهای صنعاء جنگیده اند. تعداد آنها بیش از 500 نفر است.

به گفته الحمیدی از دیگر بازداشتی ها، صیادان یمنی هستند که گارد ساحلی یمن به دلایلی نامشخص آنها را بازداشت و تحویل نیروهای سعودی داده است، حداقل یکی از این صیادان به دلیل شکنجه در زندان فوت نموده است.

پیشتر یکی از بازداشتی های آزاد شده درباره شرایط خود در زندانهای سعودی گفته بود: ابتدا تو را با دست و پا و چشمانی بسته به مکانی نامشخص می برند، بعد از آن به مدت یک ماه یا کمتر در زندان انفرادی هستی ، جایی حدود دو متر در یک متر. سپس تو برای بازپرسی می برند و با کابل برق آنقدر شکنجه ات می نمایند که آرزوی مرگ می کنی.

در گزارش مهرماه گذشته سازمان سام نیز تاکید شد نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن از چهار سال پیش ده ها غیرنظامی یمنی را به صورت خودسرانه و با نظارت ائتلاف عربی ربوده و بازداشت و شکنجه نموده اند و امارات و عربستان بر شکنجه این غیرنظامیان نظارت داشته اند که طی عملیات امنیتی به بهانه جنگ با القاعده در استان های جنوبی یمن بازداشت شده اند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "افشای اقدامات ریاض در بازداشت خودسرانه و شکنجه صدها یمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای اقدامات ریاض در بازداشت خودسرانه و شکنجه صدها یمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید