اظهارات مهم تخت روانچی درباره واکنش ایران به تهدیدهای علیه برجام

به گزارش وبلاگ همصحبت، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: ایران متناسب با تهدیدهای متوجه برجام و قطعنامه، اقدام می نماید که یکی از آنها بازگشت به طراحی گذشته راکتور اراک است.

اظهارات مهم تخت روانچی درباره واکنش ایران به تهدیدهای علیه برجام

به گزارش وبلاگ همصحبت به نقل از ایرنا، مجید تخت روانچی در گفت وگو با انجمن کنترل سلاح واشنگتن در پاسخ به این سوال که هدف ایران از کاهش تعهدات برجامی چیست و آیا در آینده گام های جدیدی برخواهد داشت، این مطالب را مطرح نمود:

* خروج آمریکا از برجام در هجدهم اردیبهشت 1397، نقض شدید تعهدات این کشور تحت قوانین بین المللی است، چرا که برجام بخشی از قطعنامه 2231 است. برجام پیوست قطعنامه است.

* قطعنامه شورای امنیت، برجام را مورد تایید قرار داده و خود قطعنامه 2231 هم به طور اجماع از طریق تمام اعضای شورای امنیت به تصویب رسیده است. بنابراین، این نشان دهنده آن است که تمام جامعه بین المللی پشت سر قطعنامه 2231 قرار دارند.

* حرکت آمریکا علیه قوانین بین المللی و بر ضد تعهدات بین المللی ایالات متحده بود.

* پس از خروج آمریکا از برجام، ایران نزدیک به یکسال صبر کرد تا ببیند سایر اعضای برجام چه می توانند انجام دهند تا ایران به منافع برجام دست یابد.

* بعضی از اعضای برجام به ما گفتند که خسارت ایران که به واسطه خروج آمریکا از برجام متحمل شد، جبران خواهد شد اما متاسفانه، پس از یکسال ما هیچ منافع محسوسی از اجرای تعهداتمان تحت برجام دریافت نکردیم.

* {آیا ایران قصد برداشتن گام های بیشتری دارد یا خیر} همانطور که می دانید پس از برداشتن پنج گام، ایران گفت که فعلا اقدام بیشتری انجام نخواهد داد و تا الان هم موضع ما این چنین بوده است.

* درباره اقدامات آینده ما باید گفت که به این بستگی دارد که برجام و قطعنامه 2231 تا چه حد مورد تهدید قرار گیرند. اقدامات ما با آنچه که برای برجام و قطعنامه 2231 رخ می دهد، متناسب خواهد بود.

* حرکت آمریکا در چند ماه گذشته، اقدام دیگری در نقض شدید تعهدات آمریکا بود، آنگاه که تحریم هایی برای همکاری هسته ای بین ایران و دیگر کشورها وضع کرد. آنها همکاری هسته ای با کشورهای دیگر را رد کردند و اکنون در حال ایراد ضربه نهایی به برجام هستند.

* اینها قصد واقعی آمریکا را نشان می دهد وقتی که نمی خواهند ایران پیشرفتی در تکنولوژی برتر داشته باشد و اینکه آمریکا علاقمند نیست که ببیند مردم ایران ازمنافع دستاوردهای علمی اش بهره مند شوند.

* درباره تاسیسات هسته ای اراک هم ما در حال گفت وگو با شرکای خود هستیم و این گفت وگوها ادامه دارد. همزمان، ما گفته ایم که اگر ما با وضعیتی روبرو شویم که ایران نتواند توسعه این بخش از تاسیسات هسته ای را پیش ببرد، ما به طراحی گذشته بازخواهیم گشت که ساخت خودمان بود.

* بنابراین، این یک گزینه برای ایران است و ما در زمان مناسب تصمیم خواهیم گرفت که چه زمانی به طراحی گذشته خود بازگردیم. این گزینه بسیار متناسبی برای ایران است.

منبع: همشهری آنلاین

به "اظهارات مهم تخت روانچی درباره واکنش ایران به تهدیدهای علیه برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات مهم تخت روانچی درباره واکنش ایران به تهدیدهای علیه برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید