استراتژی راهبری کسب و کار در شرایط بحرانی
به گزارش وبلاگ همصحبت، شیوع گسترده ویروس کرونا و مختل شدن اقتصاد دنیا سبب شده است که بسیاری از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا دست به تعدیل نیرو و بعضا، تعطیلی کسب و کار خود بزنند. اما در این میان نیز، استارتاپ هایی هستند که تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و نه تنها سایه شکست و تعطیلی را از روی سر کسب و کار خود دور کرده، بلکه با اتخاذ استراتژی های مناسب توسعه کسب و کار در شرایط بحرانی، رشدی قابل توجه را نیز تجربه خواهند نمود.
باید توجه داشت که استراتژی راهبری کسب و کار در شرایط بحرانی، کاملا متفاوت از شرایط عادی بوده و شما می بایست حساسیت ویژه ای روی جریان های نقدی کسب و کار و شاخص های کلیدی عملکرد خود داشته باشید. به طور خلاصه میتوان گفت که مهمترین اقداماتی که مدیران کسب و کارها در این دوران باید مد نظر قرار دهند عبارتند از:
تشکیل تیم واکنش سریع و ایجاد ارتباطات لازم
هر مدیر لازم است به صورت روزانه یا هر چند ساعت یک بار، از شرایط بازار، عملیات و پروژه ها، مسائل و مسائلی که شرکت با آن روبرو است، آگاه گردد. لازم است در این شرایط پیش از هر چیز خیلی سریع بستری مناسب برای ارتباط افراد کلیدی در شرکت فراهم گردد (احتمالا به صورت آنلاین) به طوری که افراد بتوانند حداقل چند بار در روز در جلسه حاضر شده و به طور مؤثر در برطرف مسائل و تصمیم گیری ها شرکت نمایند.
هزینه ها را تا حد امکان کاهش دهید
در شرایط بحرانی شیوع کرونا، شما طبیعتاً نباید افزایش حقوق یا استخدام داشته باشید و در مقابل افرادی که کارایی پایین دارند را تعدیل کرده، بودجه رویداد ها و برنامه های لغو شده را باز گردانده و در دوران اوج شیوع بیماری هزینه های بازاریابی را کاهش دهید.
برنامه ریزی برای موقعیت های غیر قابل پیش بینی
انعطاف پذیر بودن و ادامه کار شرکت برای بقا و حفظ موقعیت شرکت شما لازم است. اگر لازم است فعالیت های خود را محدود کنید (مثلاً بعضی شعبه ها را بسته یا خطوط فراوری را متوقف کنید)، ولی در هر حال شرکت شما چه به صورت مجازی و چه به صورت واقعی باید به کار خود ادامه دهد تا احتیاجهای مشتری را برآورده سازد.
مدیریت نقدینگی
استراتژی اقتصادی شما باید به شکلی باشد که حفظ نقدینگی در آن اولویت داشته باشد. منابع نقدی خود را حفظ کنید، پروژه های پر خرج را به تعویق بیندازید و هزینه های عملیاتی را تا حد امکان کاهش دهید.
استراتژی بازاریابی مطابق با موقعیت
حتی در بدترین شرایط ها و کساد بازار هم فرصت هایی برای رشد و توسعه وجود دارد. لازم است تیمی ایجاد کنید که موقعیت های بالقوه در هر شکل و فرمی را پیدا کرده و تشخیص دهند.
وفاداری به مشتریان
در حال حاضر مشتریان شما تحت همان فشار و استرسی قرار دارند که شما تجربه می کنید. در این شرایط شما می توانید به مشتری های وفادار خود یاری کرده و خود را از باقی شرکت ها متمایز کنید. با این کار پیوند شما با مشتری ها قدرتمند تر شده و ارتباط نزدیک تری میان شما شکل خواهد گرفت که مدت ها پس از این بحران باقی می ماند.
اقدام زودهنگام برای به دست آوردن رجحان
حتی در بدترین شرایط هم شما می توانید راه هایی برای گسترش نفوذ و افزایش سهم بازار پیدا کنید. این کار ممکن است بر اساس تغییر رفتار مشتری ها، ایجاد کانال های ارتباطی جدید یا موقعیت مناسب برای خرید و فروش اقلام مورد احتیاج و ضروری انجام شدنی باشد.
تقویت سیستم فناوری اطلاعات
زیرساخت های مبتنی بر فناوری اطلاعات شما در این دوران تأثیرگذار ترین عامل در ارتباط مؤثر افراد با یکدیگر خواهند بود که کیفیت همکاری از راه دور و تمام عملکرد سیستم را معین می نماید.
با جامعه و احتیاج های آن هم جهت شوید
نباید فراموش کنید که استراتژی شرکت شما باید با احتیاج جامعه هم سو باشد و برای یاری به بهبود شرایط اقدامی انجام دهد. این کار یک اقدام مثبت و مفید است که هم زمان می تواند به بهبود صندلی، شهرت و اعتبار شرکت هم یاری کند.
گروه مشاوران رتیبا، به همین دلیل در نظر دارد به منظور حمایت از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا، پکیج خدماتی ویژه ای برای مدیریت کسب و کار در شرایط بحرانی را ارائه داده و تا زمان گذار از این شرایط ناخوشایند، در کنار بنیان گذاران و مدیران کسب و کارها باشد. بسته های خدماتی ارائه شده، عبارتند از:
برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص جزئیات خدمات ارائه شده در پکیج های مختلف، کافی است اطلاعات خود را در فرم درخواست مشاوره ثبت کرده و منتظر تماس کارشناسان رتیبا باشید.
منبع: رتیبا
منبع: مجله شنبه