شرکت های دانش بنیان به یاری حل چالش های حوزه کشاورزی می آیند

به گزارش وبلاگ همصحبت به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت کشاورزی نیازمند به کارگیری محصولات فناورانه و نوآوری ها و بعلاوه استفاده از خلاقیت و ایده های نو برای رشد است که این اتفاق در ایران از جهت شرکت های دانش بنیان و خلاق فعال در این عرصه می گذرد.

شرکت های دانش بنیان به یاری حل چالش های حوزه کشاورزی می آیند

سلامت و امنیت غذایی یک کشور مستقیماً به فراوریات بخش کشاورزی وابسته است و هرگونه اختلالی در فرایند فراوری این بخش می تواند به طور مستقیم امنیت غذایی و حتی سیاسی آن کشور را تهدید کند.

بخش کشاورزی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی کشورهای مختلف نقش های متعددی بر عهده دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان تأمین مواد خام و اولیه مورد احتیاج صنایع بالادستی، تأمین نهاده هایی مانند نیروی کار، مصرف فراوریات سایر بخش های صنعتی از قبیل کودها و سموم شیمیایی و ماشین آلات کشاورزی، ارزآوری برای کشور و تأمین اقتصادی سایر بخش های زیربنایی اشاره نمود.

در ایران منطقه ها کشاورزی متنوعی وجود دارد و الگوهای کشت گوناگونی را می توان در قسمت های مختلف آن پیاده سازی کرد. تنوع اقلیمی و آب و هوایی باعث شده تا ایران زیرساخت قوی برای توسعه بخش کشاورزی در اختیار داشته باشد.

چالش ها و فرصت های کلیدی حوزه کشاورزی

در حوزه کشاورزی چالش ها و فرصت های کلیدی شامل آسیب پذیری بالای محصولات کشاورزی و دامی در مقابل شرایط آب و هوایی نامساعد از قبیل خشک سالی، طوفان، سیل و...، از دست رفتن حجم زیادی از محصولات و کاهش بهره وری به علت عدم اطلاع از شرایط و احتیاجهای هر محصول، هدر رفتن میزان زیادی از منابع ارزشمند مانند آب، کود و آفت کش در استفاده از روش های سنتی آبیاری و کود دهی می گردد.

وابستگی فعالیت های کشاورزی مانند برداشت محصولات به در دسترس بودن نیروی کار ماهر درزمان مناسب که هرروز کمیاب تر شده و هزینه آن نیز افزایش می یابد، محدودیت منابع و زمین برای تأمین احتیاج غذایی جمعیت روبه رشد و اثرات مخرب زیست محیطی فعالیت های گسترده کشاورزی و دامداری، افزایش حساسیت افراد جامعه بر روی کیفیت و تازگی مواد غذایی و تمایل آن ها به مصرف مواد غذایی ارگانیک و تازه و وجود واسطه های متعدد و عدم دسترسی مستقیم به تأمین نمایندگان، مصرف نمایندگان اصلی و تحولات بازار از دیگر چالش ها و فرصت ها است.

بعلاوه پیچیدگی مدیریت یکپارچه و کارآمد فعالیت های کشاورزی و دامداری، گران بودن بسیاری از تجهیزات نوین کشاورزی و عدم به صرفه بودن تهیه آن ها برای کشاورزان خرد و بهره وری پایین و عدم همگامی با پیشرفت های فناورانه به علت پایین بودن سطح علمی کشاورزان در کشورهای درحال توسعه از مسائل مطرح در حوزه کشاورزی است.

شرکت های دانش بنیان و خلاق برای حل چالش های موجود در حوزه کشاورزی باید در حوزه های روش های نوین کشاورزی و کشاورزی دقیق، تسهیل و بهبود فعالیت های مدیریتی، ارتقای سطح علمی کشاورزان و شکل دهی شبکه های تخصصی، خرید و فروش آنلاین ورود نمایند.

بخش خرید و فروش آنلاین شامل فروش مستقیم محصولات و تامین بذز، اقلام مصرفی و تجهیزات می گردد. کشت سلولی و محصولات آزمایشگاهی، سیستم های کشاورزی شهری از قبیل کشت عمودی، هیدروپونیک و ایروپونیک، تصویر برداری هوایی، اتوماسیون، رباتیک و تراکتورهای خودران و سیستم های آبیاری و کوددهی هوشمند از موضوعات مطرح در روش های نوین کشاورزی و کشاورزی دقیق است.

تسهیل و بهبود فعالیت های مدیریتی شامل پلتفرم مدیریت و برنامه ریزی فعالیت های کشاورزی و پلتفرم ارائه دهنده اطلاعات و خدمات پشتیبان تصمیم می گردد و ارتقای سطح علمی کشاورزان و شکل دهی شبکه های تخصصی موضوعاتی از قبیل پلتفرم شبکه سازی و پلتفرم آموزشی و فرهنگ سازی را در بر می گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شرکت های دانش بنیان به یاری حل چالش های حوزه کشاورزی می آیند" امتیاز دهید

1 کاربر به "شرکت های دانش بنیان به یاری حل چالش های حوزه کشاورزی می آیند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های دانش بنیان به یاری حل چالش های حوزه کشاورزی می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید