ارائه تسهیلات بلاعوض به طرح های شهرداری ها به شرط افتتاح تا خاتمه سال

به گزارش وبلاگ همصحبت، خبرنگاران/یزد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بر لزوم پرداختن به عملکرد مثبت شهرداری ها تاکید نمود و از آمادگی این سازمان برای یاری به شهرداری ها اطلاع داد.

ارائه تسهیلات بلاعوض به طرح های شهرداری ها به شرط افتتاح تا خاتمه سال

مهدی جاقتصادی نژاد در نشست هم اندیشی شهرداران استان یزد که عصر امروز عصر در شهرستان میبد برگزار گردید، با اشاره به ظرفیت ارزشمند نمایندگان یزد در مجلس شورای اسلامی و کارآمدی آنها، اظهار کرد: همگی مسائل و گلایه های طرح شده از سوی شهرداری ها پذیرفتنی است اما در کنار آن باید عملکرد شهرداری هایی که اقدامات موثر و چشمگیری انجام داده اند نیز مطرح گردد.

وی اضافه کرد: متاسفانه یزد با وجود اقدامات بسیار چشمگیر مانند توسعه قابل توجه حمل و نقل ریلی و بهره برداری از بیشترین طرح عمرانی، کمتر به این مسائل می پردازد.

وی به کسب رتبه اول یزد در حوزه عمرانی از نظر جمعیت به ویژه در زمینه طرح های دفاع مقدس و هفته دولت اشاره نمود و گفت: این زحمات و اقدامات بسیار مطلوب باید معرفی گردد و علاوه بر اینها اتفاقات ناگوار و غیر قابل پیش بینی مانند سیل و زلزله و سایر مسائل نیز مورد نظر قرار گیرد.

وی به انقلاب ریلی یزد در حوزه حمل و نقل ریلی اشاره نمود و گفت: مطرح نشدن این مسائل موجب سواستفاده دشمن و نا امیدی مردم می گردد لذا اطلاعرسانی و بیان آنها با توجه به مسائل ناراحت نماینده اقتصادی لازم است.

وی به مسائل دیگری مانند تحریم ها نیز اشاره و بیان کرد: در سازمان شهرداری ها نیز اتفاقات خوبی افتاده است که یکی این مسائل پیگیری خودکفایی شهرداری ها در قالب لایحه و آماده کردن لایحه دیگری در مورد اقتصادیات بر ارازش اضافه نموده و یاری سازمان ها به دهیاری ها و شهرداری ها در لایحه استخدامی کشور است.

وی با بیان این که در بحث نرم افزاری و قانون گذاری لوایح خوبی تنظیم شده است، در بخش دیگری از سخنانش به 350 ماموریت متنوع شهرداری ها اشاره نمود و گفت: هر ماموریت شهرداری ها به وسعت یک وزارتخانه مجزاست که به تبع آن اقدامات دشواری را به وجود آورده است.

معاون وزیر کشور به بعضی از مسائل مانند احیای بحث قیر توسط یزد در بودجه سال 99 اشاره نمود و گفت: آمادگی پیگیری مسائل مربوط به ماشین آلات به صورت پرداخت سوم توسط سازمان و مابقی به صورت مساوی توسط استانداری ها و شهرداری ها را داریم.

وی از پیگیری ارائه تسهیلات به شهرداری های محروم از تسهیلات این سازمان اطلاع داد و گفت: شهرداری ها برای تکمیل طرح هایی که تا سرانجام امسال به بهره بردای می رسد، می توانند از سازمان دهیاریها و شهرداری های کشور تسهیلات بلاعوض دریافت نمایند.

جاقتصادی نژاد در ادامه یزد را شهری مقتصد خواند و مدیران این حوزه را مصداق مدیران اقتصادی کم هزینه اظهار داشت و گفت: یزد مجری بسیاری از طرح های کشوری است.

وی گفت: با توجه به رکود ساخت و سازها احتیاجمند اصلاح قانون و ارزانی سازی و تزریق شادابی به شهر هستیم.

معاون وزیر کشور به بسیاری از اقدامات موثر شهرداری ها اشاره نمود و خواهان معرفی اقدامات موثر شهرداری ها، پیگیری مسائل این حوزه و از اهتمام این سازمان نسبت به برطرف بسیاری از مسائل حوزه شهرداری ها اطلاع داد.

آمادگی مجلس جدید برای ورود به خلاهای قانونی

سید جلیل میرمحمدی نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود، لزوم ورود شهرداری ها به مسائل فرهنگی را یاداور شد و گفت: شهرداری ها در سالهای قبل بیشتر به زیرساخت های عمرانی توجه داشتند و توجه بیشتر به مباحث فرهنگی، اعتقادی و روانشناسی شهرداری ها می توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

وی به مسئله دیوان محاسبات اشاره نمود و از پیگیری برطرف این مشکل برای همواره به نوع موثری اطلاع داد.

میرمحمدی با بیان این که مجلس شورای اسلامی ظرفیتی گسترده در اصلاح قانون دارد، گفت: مجلس آمادگی ورود به خلاهای قانونی را دارد لذا پیشنهاد ایجاد یک کمیته برای برطرف خلا قانونی شهرداری ها را دارم.

وی در مورد بودجه 1400 نیز توضیح داد: اگر بتوانیم بدهی ارکان دولت به شهرداری ها را با در نظر دریافت اعتباری معین البته به صورت تقسیط طی چند سال در قالب بودجه 1400 برای جبران بخشی از مسائل اقتصادی شهرداریها در نظر بگیریم، می تواند در رشد و توسعه زیرساخت های عمرانی شهرها موثر باشد.

این نماینده مجلس به هم افزایی و نبود حاشیه در شهرداری و شورای شهر میبد نیز به عنوان یک مزیت در توسعه این شهر اشاره نمود.

انقلاب ریلی در یزد

محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استان یزد هم در این نشست با بیان این که اقدامات بسیار موثری در حوزه فعالیت های عمرانی استان یزد صورت گرفته است، اظهار کرد: حوزه عمرانی با توجه به گستردگی وظایف توانسته زیرساخت های عمرانی استان و کشور را با خدمات خود ارتقا و گسترش دهد و با توجه به عمده ترین اولویت های استان در حوزه آب و حمل و نقل و زیرساخت های مربوط به انرژی دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشد.

وی از برنامه ریزی و اولویت بندی دقیق اقدامات برای دستیابی به اهداف بسیار موثر اطلاع داد و گفت: طی سال های گذشته سالانه 100 کیلومتر بزرگراه به یزد اضافه می شد اما در سال گذشته 200 کیلومتر در دستور کار قرار گرفته که از این میزان 73 کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفته و تا سرانجام سال این میزان به 100 کیلومتر میرسد.

این مسئول به انقلاب یزد در حوزه حمل و نقل ریلی اشاره نمود و گفت: تا سال 92 در یزد 600 کیلومتر راه اهن ایجاد شده بود اما از 92 تا اردیبهشت سال آینده 600 میلومتر راه آهن ایجاد خواهد شد.

وی مدیریت آب و مصرف آب را احتیاج اول استان دانست و گفت: در حوزه مدیریت مصرف، اقدامات بسیار خوبی را شاهد هستیم. در عین حال مسئله فاضلاب های شهری هم در دستور کار شهرهاست و تا سال 1405 فاضلاب های شهری در خدمت استان و کشاورزی قرار خواهد گرفت.

وی در رابطه با خطوط آب استان نیز توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: 32 مجتمع آب رسانی در دستور کار است و بزرگترین خط آبرسانی با اعتبار 380 میلیارد تومان در شهرستان تفت مورد بهره برداری قرار می گیرد.

صادقیان به برخورداری 100 درصدی شهرهای استان از نعمات گاز و برق و تمام روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت برق اشاره نمود و گفت: برای مناطق محروم از بعضی از این انرژی ها نیز برنامه ریزی شده و این مشلات را برطرف خواهیم کرد.

وی از توازن نگاه عمرانی به شهرها و روستاها در روینمودهای مدیریتی استان اطلاع داد.

لزوم پیگیری موضوع فوق العاده دیوان محاسبات

جمال الدین عزیزی نماینده شهرداران استان یزد نیز در این نشست با اشاره به ترمیم حقوق پرسنل شهرداری ها و بهبود فرایند تبدیل شرایط پرسنل، از عملکرد سازمان شهرداری ها تقدیر کرد و گفت: یکی از مسائلی که به وجود آمده مسائل مربوط به دیوان محاسبات و دادسرای تعدادی از شهرداران توسط دیوان محسابات است.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری این مسئله، توضیح داد: اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید در چارچوب مصوبات قانون باشد و مشمول همه گردد در حالی که دیوان محسابات اجازه ورود به اعتبارات مربوط به شهرداری ها را نداشته، در مورد بودجه های عمرانی شهردرای های استان یزد اقدام نموده است.

شهردار یزد خواهان رسیدگی به این موضوع ویژه به عنوان موضوعی فوق العاده شد و گفت: شهرداران در شهرها به خصوص شهرهای کوچک دارای چتر امنیتی نیستند و با وجود مسائل عدیده شهرداری ها، چنین اتفاقاتی می تواند به طور حد در روحیه شهرداران و کاهش انگیزه آن ها و در عین حال روحیه شهرداران آینده تاثیر گذار باشد لذا این مسئله احتیاجمند قانون گذاری و رایزنی است.

وی با اشاره به مسئله کرونا و کاهش درامدهای مربوطه، توضیح داد: در حوزه سرمایه گذاری احتیاج به بازنگری جدی در روش و دستورالعمل سرمایه گذاری شهردرای ها به خصوص در شهرهای کوچکی مانند یزد داریم.

عزیزی اضافه کرد: در کلان شهرها سرمایه گذار با دیدگاه بازگشت سرمایه خود تشویق می گردد اما با وجود پتانسیل های موجود در یزد هنوز ابزارهای سرمایه گذاری موجود نیست و پاسخگویی به دستگاه ها و فرایند طولانی مدت شیوه نامه از موانع سرمایه گذاری به شمار می رود که احتیاجمد اصلاح شیوه نامه مربوطه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ارائه تسهیلات بلاعوض به طرح های شهرداری ها به شرط افتتاح تا خاتمه سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه تسهیلات بلاعوض به طرح های شهرداری ها به شرط افتتاح تا خاتمه سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید