آشنایی با روغن سبوس برنج و خواص آن

به گزارش وبلاگ همصحبت، روغن سبوس برنج از فواید و خاصیت بسیار بالایی برخوردار می باشد، بعلاوه روغن سبوس برنج برای سلامت بدن و پوست و مو فوق العاده مفید است.

آشنایی با روغن سبوس برنج و خواص آن برنج از آن دسته خوراکی های پرهواداری محسوب می شود که در اقصی نقاط جهان بصورت های متفاوت طبخ و مصرف می شود. این خوراکی خوشمزه علاوه بر اینکه خود خواص فراوانی دارد، سبوس و روغن آن نیز خواص بی شماری را بدنبال خود به یدک می کشند که بسیاری از افراد از آن اطلاعات کافی ندارند.

روغن سبوس برنج نوعی روغن است که از لایه خارجی برنج تهیه می شود. فرآیند استخراج شامل برداشتن روغن از سبوس و ریشه و سپس پالایش مایع به جامانده است. این نوع روغن به خاطر طعم ملایم و نقطه دود بالا که آن را برای استفاده در روش های پخت با حرارت بالا مانند سرخ کردن مناسب می سازد، معروف است.

هم چنین گاهی اوقات به خاطر توانایی آن برای تقویت رشد مو و حمایت از رطوبت پوست، به محصولات طبیعی مراقبت از پوست و مو اضافه می شود. اگرچه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد، اما استفاده آن در غذاها در مناطقی مانند چین، ژاپن و هند رایج است.در حالی که بعضی از افراد به خاطر طعم خنثی، تطبیق پذیری و نقطه دود بالا هوادار این روغن هستند، بعضی دیگر ادعا می نمایند که، بسیار فرآوری شده و کاملا ناسالم است.

روغن برنج بسیار مورد بی توجهی قرار گرفته است. اگرچه روغن برنج در جهانی غرب، روغن آرایشی شناخته شده ای نیست، اما قرن ها در ژاپن به عنوان ماده ضد پیری به کار رفته و آن را علت پوست بی عیب و نقص زنان ژاپنی می دانند. روغن برنج در ژاپن به کرم ها و صابون ها افزوده می شود و به علت خواص نرم نمایندگی و آنتی اکسیدانی که دارد مورد تحسین قرار می گیرد.

یکی از خصوصیات این روغن داشتن رنگ روشن و طعمی مطلوب است که باعث شده از آن در فراوری سس مایونز و مارگارین استفاده شود. بعلاوه یک روغن خوشمزه برای تهیه انواع سالاد ها به شمار میرود. به خاطر شرایط خاصی که دارد مناسب برای سرخ کردن نیز می باشد. خواص بیشمار از جمله داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین E. باعث شده تا در ساخت انواع کرم ها و ضد آفتاب ها هم استفاده شود در اصل مصرف آرایشی نیز دارد.

ارزش غذایی روغن سبوس برنج (100 گرم)کالری : 884

چربی : 100 گرم

در ادامه این مقاله، با جزئیات بیشتری با این خواص فوق العاده آشنا می شوید.

جوان سازی پوست صورتمقادیر بالای آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ویتامین E و اسکوالن موجود در روغن سبوس برنج بهکاهش چین و چروک صورت و چروک زیر چشم یاری نموده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

درمان آکنه و جوش صورتروغن سبوس برنج حاوی اسید اولئیک و اسید لینولئیک می باشد؛ افرادی که دچار آکنه و جوش صورت می شوند معمولا دچار کمبود اسید لینولئیک هستند به همین علت استفاده از روغن سبوس برنج به درمان آکنه و جوش صورت یاری می نماید.

درمان اگزماروغن سبوس برنج یک مرطوب نماینده طبیعی است که به درمان پوست خشک و بیماری اگزما یاری می نماید.

تقویت و افزایش رشد مومطالعات نشان داده که اسید لینولئیک و آنتی اکسیدان ارزیانول موجود در روغن سبوس برنج باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

درمان شوره سرروغن سبوس برنج حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که خواص ضد التهابی دارند و به درمان شوره سر یاری می نمایند.

درمان ریزش مومقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 موجود در روغن سبوس برنج باعث تقویت فولیکول های مو شده و ریزش مو را درمان می نماید.1

ویتامین A و Bروغن سبوس برنج نیز حاوی ویتامین A و ویتامین B است و زمانی که در برنامه روزانه مراقبت از پوست شما ترکیب می شود به حفظ پوست صاف و از بین رفتن چروک پوست یاری می نماید. این ویتامین توانایی پوست شما برای مقابله با آب و هوای سرد زمستانی را افزایش می دهد و به آن یاری می نماید به طور طبیعی رطوبت خود را حفظ نموده و در برابر خارش و التهاب مقاومت کند.

غنی از اسکالان:اسکالان ماده ای است که در واقع 12 % چربی بدن انسان را تشکیل می دهد. روغن یا سبوم، مرطوب نماینده طبیعی پوست، روغن و محافظ در برابر عفونت است.این ماده اصلی در کبد فراوری می شود، اما فراوری آن به تدریج کاهش می یابد. پس از سن 30 سالگی کبد مقدار بسیار کمتری از اسکالان فراوری می نماید که و همین علت است که پوست قدیمی تر تمایل دارد با خشکی مسائلی داشته باشد.مزیت دیگر اسکوالان برای پوست قدیمی تر توانایی آن برای کاهش لکه های تیره حاصل از افزایش سنی است.

آنتی اکسیدان های قدرتمندروغن سبوس برنج شامل سه آنتی اکسیدان قوی (توکوفرول, تکتوریول و ارزیانول) است، که برای محافظت از سلول های بدن از اثرات مخرب رادیکال های آزاد استفاده می شود. رادیکال های آزاد مسبب پیری زودرس و چهره خسته و بی حال هستند.

حامل مناسبی برای روغن های گیاهیاگر شما احتیاج به استفاده از روغن های ضروری برای درمان خانگی داشته باشید, یا به عنوان بخشی از مراقبت از پوست نرمال خود, روغن سبوس برنج انتخاب خوبی برای روغن حامل دارد, زیرا علاوه بر اینکه روغن سبوس برنج به راحتی جذب می شود, خواص درمانی بسیار مفیدی نیز دارد.

پایه ای برای اسکراب بدنکمی روغن سبوس را با شکر و یا آرد جو دو سر مخلوط کنید و انرا روی پوستتان اسکراب نمایید.

برای کم کردن تیرگی زیر چشم هاروغن سبوس برنج حاوی استرول گیاهی است. استرول ها یک استرویید طبیعی هستند و به سبوس برنج توانایی کاهش حلقه های تیره زیر چشم ها را می دهد و هر گونه پفی را در اطراف چشم ها ایجاد می نماید. این روغن می تواند پوست را به آرامی سفید کند, و به ناپدید شدن دوایر زیر چشم یاری می نماید.

مفید برای بیماران دیابتیدر یک مطالعه روغن سبوس برنج, مقدار قند خون کمتری را به خود اختصاص داد. منابع مشخصی حتی از سبوس برنج به عنوان مهم ترین مواد غذایی روی کره زمین استفاده می نمایند.

برای یاری به کاهش وزنچون توانایی کاهش سطح کلسترول را دارد, می تواند به کاهش وزن یاری کند. هم چنین غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی است که متابولیسم را افزایش می دهند و منجر به کاهش وزن سالم می شوند.

جلوگیری از عوارض یائسگیتحقیقاتی در خصوص اثر روغن سبوس برنج بر روی زنان یائسه صورت گرفته است. بیشتر از 90 درصد زنانی که مکمل دریافت نموده بودند، کاهش گرگرفتگی و علائم آزاردهندهٔ دیگر در یائسگی را گزارش کردند. بعلاوه زنانی که خودشان از روغن سبوس برنج استفاده نموده بودند، به همان تأثیرات اشاره کردند.

کاهش سطح کلسترولسازمان سلامت جهانی و اتحادیه قلب آمریکا تأیید می نماید که روغن سبوس برنج برترین ترکیب از اسیدچرب تک غیراشباع، اسیدچرب چند غیراشباع و اسیدچرب اشباع شده را نسبت به سایر روغن های گیاهی دارد. این تعادل در اسیدهای چرب به این معنی است که عملا می تواند سطح کلسترول بدن شما را کاهش دهد، زیرا شکل های مفید کلسترول مانع از ایجاد LDL یا کلسترول نوع بد در بدن می شود. این کار می تواند به کاهش بیماری هایی مانند آرترواسکلروزیس و مسائل بعدی مثل حمله قلبی و سکته مغزی یاری کند. ایجاد تفاوتی ساده در استفاده از روغن آشپزی می تواند از قلب شما محافظت کند.

احتمال پیشگیری از سرطانبرنج و محصولات آن به علت خاصیت شان در کاهش خطر ابتلا به سرطان برای مدت طولانی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

تحقیقات نشان می دهد که روغن سبوس برنج توانایی منحصربه فردی در جلوگیری از ابتلا به سرطان کلورکتال دارد. با استفاده از این روغن در رژیم غذایی خود به راحتی می توانید این اثر را مشاهده کنید.

بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که روغن سبوس برنج فعالیت ضدسرطانی در برابر سرطان سینه و سرطان پوست دارد.

مجلهٔ بین المللی علوم مولکولی (Molecular Sciences) در سال 2017 مقاله ای منتشر کرد که فعالیت ضدسرطانی روغن سبوس برنج در برابر سرطان معدی- رودَوی را نشان می دهد. این روغن علاوه بر کاهش التهاب مانع از تکثیر سلولی می شود.

تأخیر پیریویتامین E (توکوفرول) ارتباط مستقیمی با سلامت و چین و چروک پوست دارد. رادیکال های آزاد می توانند به سلول های پوستی حمله نمایند و علائم پیری زودرس را افزایش دهند. روغن سبوس برنج می تواند مقدار ویتامین E شما را افزایش دهد که سبب بالا رفتن سرعت بهبود زخم، افزایش ترمیم سلولی، نرم شدن پوست، کاهش چین وچروک و حفاظت در برابر آفتاب سوختگی می شود. بعلاوه ویتامین E فعالیت حفاظتی سلول های پوست را تقویت می نماید که از ورود سموم خارجی و عوامل بیماری زا به وسیله پوست به بدن جلوگیری می نماید.

جلوگیری از واکنش های حساسیتیبرنج کمترین واکنش حساسیتی را ایجاد می نماید. مصرف روغن سبوس برنج در روندهای آشپزی هیچ گونه واکنش آلرژیکی ایجاد نمی نماید و حتی می تواند واکنش های آلرژیک موجود در بدن را کاهش دهد. بعلاوه این روغن می تواند از واکنش آلرژیک شدید به مواد حساسیت زای غیرمعمول جلوگیری کند.3

پی نوشت:

1.www.saednews.com

2.www.namnak.com

3.www.chetor.com

منبع: راسخون

به "آشنایی با روغن سبوس برنج و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روغن سبوس برنج و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید