کدام قسمت های بدن از آفتاب سوختگی مصون نمی مانند؟

به گزارش وبلاگ همصحبت، دفعه بعد که در هوای گرم بهار و تابستان به بیرون از خانه قدم گذاشتید، اطمینان حاصل کنید که چشم ها، لب ها و ران ها را در برابر آفتاب مصون نگه می دارید.

کدام قسمت های بدن از آفتاب سوختگی مصون نمی مانند؟

به گزارش دویچه وله به نقل از پاپیولر ساینس، این قسمت های بدن اغلب دچار صدمات جدی ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید و آفتاب سوختگی می شوند، چون کمتر کسی به فکر ایمن نگه داشتن آن ها در برابر نور آفتاب است.

نام بالینی آفتاب سوختگی چشم، فوتوکراتیت است. طبق اعلام آکادمی چشم پزشکی آمریکا، این عارضه می تواند روی قرنیه و ملتحمه (بافت شفافی که قسمت سفید چشم و داخل پلک ها را می پوشاند) تأثیر بگذارد.

اگرچه ارتباط آشکاری بین قرارگرفتن در معرض آفتاب و سرطان پوست وجود دارد، اما معین نیست که آیا آفتاب سوختگی چشم می تواند باعث سرطان چشم شود یا نه.

جولی روزنتال، چشم پزشک و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان می گوید: با این وجود خورشید می تواند چشمان شما را خشک کند، ضمن این که فوتوکراتیت ممکن است باعث آب مروارید یا تخریب بینایی شود.

او می افزاید: پیشگیری ساده است: از عینک آفتابی با 100 درصد اثر حفاظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده و آن را به یک تمرین مادام العمر تبدیل کنید.

اگر فکر می کنید موی سر، شما را در برابر آفتاب محافظت می کند، کاملا در اشتباهید.

شان کریستنسن، متخصص پوست و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ییل می گوید: مهم نیست که مو ها چقدر پرپشت باشد، چون پوست سر می تواند قربانی آفتاب سوختگی جدی شود. اگر نمی خواهید به پوست سر کرم ضدآفتاب بزنید، کلاه بگذارید. حتی بهتر است از یک کلاه لبه پهن استفاده کنید که از صورت، گوش و گردن شما هم محافظت کند.

افراد از کرم های ضد آفتاب معمولاً روی گونه ها، بینی و پیشانی استفاده می کنند. اما کریستنسن می گوید: لب های شما، به ویژه لب پایین، اغلب فراموش می شوند. این قسمت از لب معروف به لب ورمیلیون، بسیار نازک و کاملاً شبیه بافت داخل دهان شما است، ضمن اینکه سرطان پوست روی لب می تواند با شدت بیشتری در سراسر بدن پخش شود.

بهترین راه محافظت استفاده از مومیایی لب با حداقل SPF30 است و فراموش نکنید که بعد از خوردن، نوشیدن یا مرطوب کردن زدن لب ها، دوباره آن را تجدید کنید.

کریستنسن می افزاید: قسمت بالایی پا یا ران ها هم می تواند در روز های گرم دچار آفتاب سوختگی شود. پوست این نواحی از بدن شما آنقدر ضخیم است که به طور موثر اشعه UV را مسدود می کند. با این حال این نواحی بدن شکست ناپذیر نیستند و شما هم باید از آن ها با استفاده از کرم های ضدآفتاب محافظت کنید.

منبع: فرارو

به "کدام قسمت های بدن از آفتاب سوختگی مصون نمی مانند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام قسمت های بدن از آفتاب سوختگی مصون نمی مانند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید