کامی که با شکر چهارمحال شیرین می گردد

به گزارش وبلاگ همصحبت، صنعت قند و شکر پس از صنعت نساجی، دومین صنعت قدیمی ایران به شمار میرود و سال جاری 15 هزارتن شکر مازاد برمصرف چهارمحال و بختیاری در این کارخانه فراوری می گردد.

کامی که با شکر چهارمحال شیرین می گردد

کشاورزی از جمله امتیازات کشور ما در دنیا محسوب می گردد که این امتیاز به واسطه شرایط جغرافیایی و آب و هوایی باعث شده است فراوریات ایران در این بخش قابل رقابت با محصولات بسیاری از کشور ها بوده و در بسیاری جهات رتبه نخست دنیای را از آن خود نموده باشند. یکی از بخش هایی که کشورمان در آن دارای مزیت های خاص است کاشت چغندر قند و نیشکر است.

صنعت قند و شکر پس از صنعت نساجی، دومین صنعت قدیمی ایران به شمار میرود. صنعت قند و شکر با توجه به استراتژیک بودن و منبع مقرون به صرفه تامین انرژی نسبت به سایر مواد غذایی، همیشه مورد توجه و حمایت دولت بوده است. بیشترین مصرف نماینده قند و شکر در درجه اول خانوار ها و سپس صنایع غذایی و لبنی است.

با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و اقلیم آن عمده فراوری شکر در کشور به صورت شکر چغندری است. چغندرقند در آب وهوای معتدل و نیشکر در آب وهوای گرمسیری با آفتاب و باران فراوان کشت می گردد.

چغندرقند سالانه دومرتبه (کشت بهاره و کشت پاییزه) و نیشکر یک مرتبه در سال برداشت می گردد. میزان آب مصرفی نیشکر نیز بیش از دو برابر آب مصرفی چغندرقند است. در فرآیند فراوری شکر، سه محصول به دست می آید که شامل ملاس، شکر و تفاله خشک می گردد. ملاس ماده ای مایع شکل است که در صنعت الکل سازی، فراوری خمیرمایه، مصارف دام و خوراکی به کار می رود. تفاله خشک در صنعت دام پروری استفاده می گردد و شکر نیز در فراوری محصولات غذایی، آشامیدنی و دارویی کاربرد دارد.

برای فراوری شکر ابتدا چغندر یا نیشکر کشت شده برداشت، به کارخانه منتقل و پس از وزن کشی وارد خط فراوری می گردد. در فرایند فراوری، نیشکر یا چغندر فراوریی ابتدا شسته شده و بعد به صورت خلالی برش داده می شوند. خلال های به دست آمده وارد مرحله عصاره گیری می شوند. شربت به دست آمده از این مرحله ابتدا تصفیه می گردد و سپس غلظت آن افزایش می یابد. مرحله بعد مرحله کریستال سازی است که در این بخش شربت گرم می گردد و بعدازآن که مخلوط به حالت اشباع رسید به آن پودر شکر اضافه می گردد تا کریستال تشکیل گردد. بعدازآن در مرحله سانتریفیوژ، شربت داخل یک سبد توری شکل ریخته می گردد و به دلیل بالا بودن سرعت، پساب خارج می گردد و کریستال شکر بر روی توری باقی می ماند. (در این مرحله مایع حاصل شده همان ملاس است.) کریستال شکر به دست آمده مرطوب است و ضروری است که برای دستیابی به محصول نهایی خشک گردد. در آخر، شکر فراوریشده وارد انبار می گردد و پس از بسته بندی به فروش می رسد.

کشور های برزیل و هند درزمینه فراوری ماده اولیه نیشکر، به ترتیب در جایگاه اول و دوم قرار دارند. از منظر فراوری چغندر قند، کشور های روسیه و فرانسه به ترتیب در جایگاه اول و دوم و ایران در جایگاه یازدهم قرار دارند.

چغندر قند آخرین محصول زراعی به بار نشسته در پاییز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، سطح زیرکشت چغندراین استان را بیش از هزار هکتار اعلام وپیش بینی کرد از این سطح بیش از 50 هزارتن محصول برداشت گردد.

حسین برزگر اضافه نمود: درحالی که سال جاری سطح زیرکشت افزایش نیافته، اما با به کارگیری شیوه های ترویجی درکاشت، داشت وبرداشت، میانه برداشت درهرهکتار از 40 تن به 50 تن افزایش یافته است.

بیک بکان معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم گفت: عیار قند استان نیز از 17 ونیم به 18 و 22 صدم رسیده که نسبت به میانگین کشوری 2 درصد بالاتراست.

محصولی که پس از برداشت در کارخانه قند چهارمحال و بختیاری فرآوری می گردد.

مدیر کشاورزی کارخانه قند چهارمحال وبختیاری اضافه نمود: باتوجه به مصرف 28 هزار تن شکر در این استان سال جاری 15 هزارتن شکر مازاد برمصرف چهارمحال و بختیاری در این کارخانه فراوری می گردد.

سلیمان افشین، مدیرفراوری کارخانه قند هم گفت: ظرفیت اسمی دریافت چغندرقند درکارخانه قندچهارمحال و بختیاری روزانه هزار و 500 تن است که باتوجه به تجهیزات به روز این کارخانه، سال جاری روزانه هزار و 700 تن چغندر به کارخانه وارد و فرآوری می گردد.

معاون صنایع سازمان صمت استان چهارمحال و بخیتاری گفت: همزمان با برداشت چغندرقند، فراوری شکردرتنهاکارخانه قند چهارمحال وبختیاری افزایش یافت.

آقای سیدین اضافه نمود: پیش بینی می گردد سال جاری دراین واحد صنعتی 2 هزار و 600 تن شکر بیشتراز پارسال فراوری گردد.

وی گفت: تابستان سال جاری 100 تن چغندرقند و تا خاتمه فصل برداشت 220 تن چغندرقند کشاورزان فرآوری می گرددکه فراوری شکر را تا خاتمه سال جاری به 43 هزارتن می رساند.

مدیرکل چهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ذخیره شکر چهارمحال و بختیاری را نسبت به پارسال بی سابقه دانست.

بیشتر بخوانید

افزایش فراوری و عیار خوب شکر، ذخیره شکر استان را در استان، سال جاری تضمین نموده است.

از زمان واگذاری کارخانه قند چهارمحال و بختیاری در سال 1394 به بخش خصوصی، این کارخانه در طول سال از جمله واحد های پویای صنعتی استان است.

شش واحدفراوری شکر درکشور فعال است که 750 تن شکر کشور را درکارخانه های قند چغندری و 650 تن شکر را درواحد های قند نیشکری فراوری می نمایند. گرچه سهم کارخانه قند چهارمحال وبختیاری 5.7 دهم درصد شکر کارخانه های چغندری است، اما کیفیت مطلوب شکر فراوریی این کارخانه، مشتریان خود را درسراسرکشور دارد.

مدیر خط فراوری کارخانه قند چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه تجهیزات کارخانه کاملا بروز است این کارخانه سالانه در دو شیفت کاری، فعالیت می نماید که حدود 300 نفر در آن مشغول کارند.

محققان این واحد صنعتی در تلاشند تا با اجرای طرح توسعه کارخانه در آینده نزدیک، ظرفیت دریافت روزانه هزار و 500 تن چغندرقند را به 2 هزار و 500 تن افزایش دهند.

وبلاگ همصحبت چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کامی که با شکر چهارمحال شیرین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامی که با شکر چهارمحال شیرین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید