وقتی کرونا منجر به دیابت می گردد، 60 درصد بیماران کرونایی حداقل یک بیماری زمینه ای داشته اند

به گزارش وبلاگ همصحبت، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه شواهدی حاکی از اختلال در کنترل قند خون ، هیپوفیز، هیپوتالاموس و تیروئید در اثر ابتلا به کرونا وجود دارد، بر لزوم انجام مطالعات بیشتر در مورد شناسایی مکانیزم های موثر در این زمینه تاکید نمود.

وقتی کرونا منجر به دیابت می گردد، 60 درصد بیماران کرونایی حداقل یک بیماری زمینه ای داشته اند

به گزارش وبلاگ همصحبت به نقل از ایسنا، گروه تحقیقاتی علوم دارویی سنتی در غدد وابسته به پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران روز گذشته (یکشنبه، 17 مرداد) با برگزاری وبینار اختلالات غدد، اهمیت میکروبیوتا و مداخلات تجویز پروبیوتیک ها در کووید و پسا کووید جدیدترین یافته ها در زمینه جنبه های مختلف پاندمی اخیر مرتبط با اختلالات بیماری های غدد درون ریز را به اشتراک گذاشت.

در این وبینار که با حضور علاقمندان از حوزه های مختلف سلامت برگزار گشت، دکتر باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه با بیان اینکه نگاهی به آمار ها نشان داده که حدود 60 درصد از بیماران مبتلا به کووید دارای حداقل یک بیماری زمینه ای از جمله دیابت بوده اند، اظهار کرد: ابتلا به بیماری های غیرواگیر هم در ایجاد و هم تشدید علائم بیماری کرونا نقش داشته اند.

وی بعلاوه به عوارض ناشی از ابتلا به کووید در تشدید و حتی ظهور بیماری های غیر واگیر اشاره نمود و اضافه کرد: در بعضی موارد ابتلا به کووید در بیماری پره دیابتی منجر به ایجاد دیابت شده است.

رئیس پژوهشگاه با تاکید بر کنترل درست شرایط متابولیکی بدن در زمان همه گیری و لزوم توجه بیماران در این زمینه به نقش آن در بهبود پیامد های ناشی از کووید، توضیح داد: متاسفانه کنترل و درمان بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت بیماران به دلایلی همانند اشغال تخت های بیمارستانی، ترس افراد از ابتلا به کووید و فاصله گذاری اجتماعی در در دوران کووید با اختلالاتی روبرو بوده است.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر با اشاره به اینکه مطالعات متعددی نقش سطح مطلوب ویتامین دی در کاهش التهاب ناشی از ابتلا به کووید 19 و افزایش سیستم ایمنی افراد را تایید نموده اند، گفت: البته در مورد دریافت بیش از حد ویتامین دی هم ملاحظاتی وجود دارد.

لاریجانی بعلاوه در مورد نگرانی ها در ارتباط با ترومبوز ناشی از تزریق واکسن کووید 19 هم اضافه کرد: مطالعات بسیاری نشان دادند که امکان ترومبوز در اثر ابتلا به خود بیماری بسیار بیشتر از ترومبوز ناشی از تزریق واکسن است که این امر رفته رفته مورد توافق جهانی قرار گرفته است.

رئیس پژوهشگاه بعلاوه به مطالعاتی که اخیراً در مورد پیش آگهی بالاتر کووید در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اجرا شده، اشاره نموده و اضافه کرد: بخشی از این اندازه بالاتر ابتلا قابل انتساب به اندازه بالای نرخ چاقی در این افراد است، اما موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر کرونا در مردان عموما بیشتر از زنان است.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، این وبینار با سخنرانی اساتیدی از حوزه های مختلف علوم پزشکی در مورد مدیریت دیابت، بیماری های غدد ومتابولیسم، اختلالات نوروهورمونال و متابولیک، نقش میکروبیوتا در اختلالات متابولیک، اهمیت میکروبیوتا در سپسیس و ملاحظات دارودرمانی آن، ملاحظات تجویز پروبیوتیک ها در نقص ایمنی، اهمیت میکروبیوتا و ملاحظات دارودرمانی در دوره کووید و پست کووید ادامه یافت.

دکتر محمد عبداللهی، دکتر محسن خوش نیت نیکو، دکتر نکو پناهی، دکتر مجتبی مجتهدزاده، دکتر فرهاد نجم الدین، دکتر بیتا شهرامی و دکتر عفت داوودی منفرد اساتیدی بودند که در این جلسه علمی ایراد سخن کردند.

منبع: جام جم آنلاین

به "وقتی کرونا منجر به دیابت می گردد، 60 درصد بیماران کرونایی حداقل یک بیماری زمینه ای داشته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی کرونا منجر به دیابت می گردد، 60 درصد بیماران کرونایی حداقل یک بیماری زمینه ای داشته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید