واکسیناسیون سلاح بشر

به گزارش وبلاگ همصحبت، پس از شرکت بزرگسالان بالای 40 سال در واکسیناسیون عمومی در سال 1980، واکسن آبله زخمی را در بازوی آنها ایجاد می کرد که جای آن برای آنها تا ابد به یادگار می ماند.در حال حاضر بشر درصدد است، خود را نه تنها در برابر بیماری های مسری، بلکه در مقابل بیماری هایی چون آلزایمر، سرطان و سکته مغزی به وسیله واکسیناسیون و تقویت سیستم دفاعی بدن مصون سازد.ظ

واکسیناسیون سلاح بشر

واکسیناسیون سلاح بشر

ترجمه:مریم زمان فشمی

ویروسها تنها در سلولهای زنده رشد می نمایند.برای فراوری واکسن آنفلولانزا در سال 2006 حدود 23 میلیون باکتری پرورش داده شده است.

پس از شرکت بزرگسالان بالای 40 سال در واکسیناسیون عمومی در سال 1980، واکسن آبله زخمی را در بازوی آنها ایجاد می کرد که جای آن برای آنها تا ابد به یادگار می ماند.

در حال حاضر بشر درصدد است، خود را نه تنها در برابر بیماری های مسری، بلکه در مقابل بیماری هایی چون آلزایمر، سرطان و سکته مغزی از طریق واکسیناسیون و تقویت سیستم دفاعی بدن مصون سازد.

یک دوجین مخزن فولادی سر به فلک می کشند، در این میان ساختمان بسیار بلندی از لوله های نقره ای هم به چشم می خورد.

صدها اهرم که لاک قرمز خورده اند، شیرهای آب و دستگاه های مقدار گیری فشار(فشارسنجها).در این ساختمان بسیار خمیر و روشن سازنده واکسنها، انستیتو پاستور، حتی زمین سبزرنگ آن هم از پاکیزگی می درخشد.حتی یک مولکول گرد و خاک هم در این فضای تمیز به چشم نمی خورد.

البته محتوای لوله های آزمایش، حتی از کثافت هم آلوده تر است، از سرماخوردگی مسری تر و از هر مسمومیتی خطرناک تر است.مدیر فراوری پاستور کلود آرتویس می گوید:در 10000 لیتر باکتری که در میلیونها باکتری سیاه سرفه تکثیر می شوند.اینها همان نطفه های بیماری هستند که هرکسی از سرایت آنها به هنگام سرفه افراد به خود می ترسد و هزاران کودک را در کشورهای در حال توسعه به کام مرگ می کشند.آرتویس ادامه می دهد:ما اینجا به پرورش عوامل بیماری،باکتریها می پردازیم،که سالانه 500 میلیون انسان را در مقابل بیماریها ایمن می سازند، واکسیناسیون در مقابل چیزی حدود 20 بیماری مختلف.انستیتو پاستور در حدود روزانه یک میلیون یورو در امر تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می نماید.

بالاترین هدف محققان پاستور چیست؟

تحقیقات کلینیکی

ایمن سازی در مقابل بسیاری از بیماریها در حال حاضر بر بسیاری از بیماران آزمایش می گردد، گاهی اوقات نتایج بسیار امیدوارنماینده اند.اینکه این واکسن ها چه زمانی و آیا اصلاً به بازار می آیند یا نه، فعلاً تعیین نیست.کارخانه سیتوس پتانسیل زیادی برای توسعه این واکسنها دارد.

تجارت سالم

کارخانه های فراورینماینده دارو در حال حاضر فروش بسیار خوبی در سراسر دنیا دارند.در دو سال گذشته 7 دارو در آلمان مجوز فراوری دریافت نموده اند و بیش از 400 واکسن مختلف در دنیا در مرحله توسعه هستند، واکسنهایی که تنها محافظت نماینده بشر در برابر بیماریهای عفونی نیستند.ولفگانگ رنر-مدیرعامل شرکت سوئیسی فراوری نماینده داروی سیتوسمی گوید:واکسیناسیون نه تنها در برابر بیماریها، بلکه برای تقویت سیستم ایمنی بدن انجام پذیر است.در سالهای آینده بشر می تواند در برابر دردهای گوناگون هم از خود محافظت کند.

واکسیناسیون در آینده حتی خواهد توانست انسان را در برابر عوارض پیری و بیماریهایی چون سختی و خشکی سرخرگها، اضافه وزن و بعلاوه مقابل سیگار کشیدن ایمن سازد.این محقق اجازه پخش اطلاعات بیشتری را ندارد،اما می گوید:چرا سیستم دفاعی بدن نمی تواند با ایجاد نماینده های درد بجنگد؟

حیله ای که سیتوسده سال است برای توسعه واکسیناسیون استفاده می نماید چیست؟ مارتین باخ من،سرپرست محققین مؤسسه می گوید:ما سیستم ایمنی و دفاعی بدن را به سویی تحریک می کنیم که در مقابل عوامل بیماریزا موجودات دفاع نماینده بسازد و این هنگامی قابل انجام است که ما مولکول های موردنظر را به ویروس های بدلی متصل سازیم.

دو نمونه:به 72 بیمار با فشارخون بالا واکسن ضد هورمون Angiotensin تزریق شد.این هورمون رگها را تنگ می نماید و از این طریق فشار خون را بالا می برد.در تمام افراد مورد نظر، فشار خون پایین آمد و در نتیجه خطر سکته مغزی دیگر آنها را تهدید نمی کرد.با این حال، تزریق این واکسن 4 تا 6 ماه بعد برای آنها دوباره ضروری است و از طریق تزریق این واکسن آنها دیگر احتیاجی به مصرف روزانه قرص نخواهند داشت.

مورد بعدی

افراد سیگاری می توانند خود را از وابستگی به نیکوتین برهانند.واکسن موردنظر مقدار نیکوتین خون را قبل از اینکه به مغز برسد، پایین می آورد و بدین وسیله قدرت مانور سیگار را می گیرد و یاری می نماید تا که افراد اعتیاد خود را ترک نمایند.تعدادی از تحقیقات دانشگاهی ثابت می نمایند افرادی که این واکسن را زده اند، اعتیاد خود را راحت تر و محکمتر از کسانی ترک می نمایند که به تنهایی قصد ترک آن را دارند.دانشمندان زمان صدور مجوز این واکسن را حداقل سال 2010 تخمین می زنند.

باخ من می گوید:قوه تخیل ما هیچ حد و مرزی نمی شناسد.در هر جایی که داروها قابل جایگزینی از طریق واکسن باشند،حتی در مقابل رماتیسم و سرطان، ما می توانیم واکسنهای ایمنی ساز در مقابل بیماریها را بسازیم، بدون آن که احتیاجی به مداواهای طولانی و هزینه بالایی باشد.

ساختن واکسنها بیش از همه در خصوص بیماری های غیرقابل مداوا مدنظر است، مثلاً در خصوص بیماری آلزایمر.علت این بیماری که نیروی حافظه را تحلیل می برد و امروزه در میان انسانها بسیار رایج است، رسوب پروتئین های سمی در مغز است.و واکسن مورد نظر باید یاری کند، تا این پلاکها از بین بروند.یکی از تحقیقات در این مورد به علت التهابات مغزی افراد مورد آزمایش پیش از موقع به سرانجام رسید و این باعث از بین رفتن روحیه بقیه افرادی شد که این واکسن را زده بودند، در نتیجه بسیاری از محققان از ادامه آزمایش دلسرد شدند و به فکر تهیه واکسن دیگری افتادند.

در آینده نزدیک باید واکسنی بر ضد دیابت و خشک شدن بافتها و اندامهای بدن ساخته گردد و این واکسن مانع از آن می گردد که سلولهای مهاجم اصولاً بوجود بیایند.این امربه تازگی در خصوص 30 بیمار مبتلا به MS در کانادا آزمایش شده است.همانطور که دانشمند متخصص اعصاب-آمیت بارور از مونترال گزارش می نماید، از طریق واکسیناسیون سلولهایی که به اعصاب معطوف شده و آنها را نابود می سازند، ضعیف می شوند.

وی می گوید:از آنجایی که بیماران ما به واکسیناسیون، جواب بهتری می دهند، در خصوص 290 تن از آنها عمل ایمن سازی بدن بوسیله واکسیناسیون را آغاز نموده ایم.

بعلاوه تحقیقات نشان می دهد که از طریق واکسیناسیون، می توان بچه ها را هم در مقابل دیابت مصون ساخت.آنت سیگلر، از مؤسسه دیابت مونیخ، می گوید بدن بچه های که ریسک دیابت موروثی در خصوص آنها وجود دارد(دیابت نوع یک)در مؤسسه ما به انسولین از کوچکی عادت داده می گردد.اگرچه پروتئین در معده تقلیل می یابد، اما ما امیدواریم بقایای آن برای بدن کافی باشد.آیا واکسنی برای داشتن حالت روحی مناسب و خوب قابل ساختن است؟ چیزی که فکر آن هم تا چند سال پیش برای متخصصین این فن خنده دار بوده است، هم اکنون از طریق متخصص اعصاب دانشگاه کلرادو، کریستوفر لاوری در دست آنالیز است.او در ابتدا به یک آزمایش نادر پرداخته است:افرادی که در خصوص آنها واکسن های بی خطر، متشکل از باکتری های گرفته شده از لجن و خاک زمینهای زراعتی استفاده شد، حس بسیار خوب و غیرقابل وصفی داشته و بیان کردند که حال آنها عالیاست.لاوری موشهای صحرایی را هم واکسینه کرد و متوجه شد، که آنها تمرینهای تعیینی را بهتر و با دقت تر از موشهایی انجام می دهند، که هیچ ارتباطی با باکتریهای زمینی نداشته اند.واکسیناسیون بعلاوه مقدار سروتونین در مغز را هم افزایش می دهد.لاوری می گوید:سروتونین هورمونی است که باعث می گردد احساس خوبی داشته باشیم.

دنیای مخالفان واکسیناسیون

در آلمان تعداد مخالفان و افرادی که نسبت به واکسن ها و تأثیرشان تردید دارند، نسبت به سایر کشورها بیشتر است.علت آن هم چیزی نیست جز دشمنی بی علت و غیرعقلانی برخی دانشمندان.

گفته بسیاری از تحقیقات به ظاهر پزشکی آنها این است:واکسیناسیون، قتل دسته جمعی انسانها در هزاره سوم است.و گوینده های این جمله در جملات گاهاً بی معنی خود، درباره وجود ویروسهای بیماری زایی صحبت می نماید که وجود آنها هنوز ثابت نشده و واکسیناسیون تنها وضع موجود را بدتر می نماید.یکی از هواداران این تز گرد هارمر است که مجوز پزشکی او سالها پیش باطل شده است.

طبیعتاً انسان حق دانستن مزایا و معایب واکسیناسیون را دارد و گفته های تمام مخالفان واکسیناسیون چندان بی اساس و بی معنی نیست، اما همین گفته ها باعث شده تا حدود 3 الی 5 درصد آلمانی ها خود را واکسینه ننمایند و به دلایلی تکیه نمایند، که واکسیناسیون را اساساً رد نموده اند.در قرن 19 و به هنگام اپیدمی بیماری آبله بسیاری از کشیشان کلیسا از جمله هانیریش هانس جاکوب به انتقاد از واکسیناسیون پرداختند:خداوند به همه چیز مطلع است و می داند که چه می نماید.

دو تن از محققان مؤسسه رابرت کخ، کریستیانه مایروسابینه رایتر به آنالیز عقاید مخالفان پرداختند.

در سیستم دفاعی بدن رازهای بسیاری نهفته است.استفان کاوفمن، رئیس مؤسس ماکس پلانک، انستیتوی تحقیقات سیستم ایمنی بدن در برلین، هم بر پیشرفتهای ایمونولوژی تأکید می نماید:دانش ما در خصوص ارتباطات سلولهای ایمنی بدن در سالهای اخیر رشد ویژه ای داشته است.در حال حاضر برای پیشگیری از بیماریهای عفونی واکسیناسیونمعنای بسیار مهمتری پیدا نموده است.کاوفمن می گوید:ویروس های نو مثل سارس و یا آنفولانزای پرندگان، خطر بسیار بزرگی برای انسان محسوب می شوند و دنیا را به محل ناامنی برای او تبدیل می نمایند.هر 2 ثانیه یکبار انسانی در پی یک بیماری عفونی می میرد، بویژه بچه ها در معرض این خطر بزرگ قرار دارند.

در مرکز تحقیقاتی هلم هوتز، دانشمند بسیاری در شاخه واکسیناسیونفعالیت می نمایند.واکسنهایی به شکل اسپری های بینی به دست کارلوس آگوتزمن در حال ساخت هستند، وی مدیر بخش واکسینولوژی این انستیتوست و مزیتهای این واکسن را اینگونه می شمارد:عوامل بیماری زایی که از طریق پوشش مخاطی اندام وارد بدن می شوند، به سرعت تحت کنترل درآمده و نابود می شوند.برنامه های واکسیناسیون در کشورهای پیشرفته هم راه را برای این گونه از واکسنها هموارتر می نمایند، زیرا هر انسان ناواردی هم می تواند از طریق این اسپری های بینی به راحتی خود را واکسینه کند و دیگر والدین برای واکسن زدن از طریق آمپول مجبور به دادن وعده و وعیدهای مختلف به بچه ها خود نیستند.و این دلایل می تواند پذیرش اینگونه واکسیناسیون را راحت تر کند.

هر ساله در آلمان انسانها حدود 40 میلیون بار خود را واکسینه می نمایند و حدود 95 درصد والدین حداقل برای واکسیناسیون ابتدایی بچه ها خود اقدام می نمایند.برنامه واکسیناسیون استاندارد برای تمام بچه ها بالای نه هفته ای حداقل 11 واکسن در مقابل 12عامل بیماری زاست.3 واکسن نو هم از دو سال پیش توصیه می گردد:در واکسن بر ضد التهابات مغزی و یکی بر ضد سرطان دهانه رحم(برای دختران)اخیراً یک واکسن هم بر ضد عامل بیماری اسهال مجاز شناخته شده است.

از سویی، افزایش عرضه واکسنها باعث نگرانی والدین شده است، پزشک بچه ها، مارتین هیرته، اهل مونیخ ابراز نگرانی می نماید.بسیاری از پزشکان به چنین نگرانی هایی از سوی والدین بهای چندانی نمی دهند.وی سالهاست با نگاه منتقدانه به این موضوع نگاه می نماید و معتقد است،افرایش واکسنهادر حقیقت به سختی قابل پیشگیری است.این پزشک که صاحب یک مؤسسه خصوصی در مونیخ است، می کوشد تا در خصوص تحقیقات بیشتر در خصوص تأثیرات و قابل اطمینان بودن یک سری واکسنها هشدار دهد،زیرا این تحقیقات بدون استثناء تحت تأثیرصنعت داروسازی قرار دارند.وی می گوید:ما سریعاً به آنالیزهای مستقل از داروسازی احتیاج داریم،تا مزایا و معایب واکسیناسیون را آنالیز کنیم.

چنین تفکراتی از سوی محققان مؤسسه رابرت کخو پاول ارلیشبسیار جدی گرفته می گردد.در ژوئن سال 2007 آنها تحقیق جامعی در خصوص تأثیرات منفی واکسیناسیون در آلمان انجام داده و نتایج آن را در سایت خود منتشر ساختند.نتایجی که در کنار معایب واکسیناسیون، مزایای آن را هم مورد آنالیز قرار می داد.یوهانس لوور-رئیس مؤسسه پاول اریش(PEI)می گوید:ما بدون هیچ علتی مورد انتقاد قرار گرفته ایم، تنها هدف ما رفع ساختن مسائل سلامتی انسان بوده است.وی با پشتکار و اعتماد به نفس سایت الکترونیکی ساخته که در آن لیستی از موارد مشکوک و مسائل واکسیناسیون تهیه شده است.وی می گوید:ما تمام گزارشها و شکایات را به دقت پیگیری می کنیم او خاطرنشان می سازد:در میان داروها، واکسنها کم خطرترین و مطمئن ترین آنها می باشند.

برخی از والدین به علت ترس ازخطرات جانبی واکسیناسیون،از واکسینه کردن بچه ها خود اجتناب می ورزند.و با این کار آنها نه تنهاخطر ابتلا به بیماریهای عفونی را به جان بچه ها خود می خرند، بلکه سلامتی دیگران را هم به بازی می گیرند.تقریباً ده هزار نفر در آلمان از بیماریهای عفونی شدید مادرزادی و مسائل آن به سختی رنج می برند.ماکس و آندریاس از این دسته اند.در بدن این برادران اهل آلگوی مواد محافظتی در مقابل بیماریها به علت یک مشکل ژنتیکی ساخته نمی گردد.مادرشان می گوید:به همین علت ما نتوانستیم آنها را واکسینه کنیم.به یاری پیش بینی به موقع و داروها اکنون بچه هام می توانند زندگی عادی ای داشته باشند، به مدرسه بروند، دوستانشان را دیدار نمایند و...اما این زندگی هر روزه از طریق عوامل بیماری زایی که در محیط وجود دارد، در معرض خطر است.مثلاً اگر آنها سرخک بگیرند، خطر بزرگی آنها را تهدید می نماید:خطر مرگ و زندگی.من از تمامی افرادی که خود را واکسینه نموده اند سپاسگزارم، زیرا آنها با این کار خود مانع توسعه باکتری ها در محیط می شوند.

برخی مواقع حتی از دست واکسنها هم در نجات انسان کاری برنمی آید.دو سال پیش پزشکان در هایدلبرگ 4 عضو یک بیمار مرگ مغزی را به 4 نفر پیوند زدند.پس از مدتی، حال 3 نفر از آنها بد شد و مردند.علت آن هم این بود که اهدانماینده ناقل ویروس هاری بوده، اما گیرنده کبد، که 29 ساله بود، زنده و سالم ماند و حتی مدتی پس از آن ازدواج کرد.علت سلامتی او هم این بود که او در منطقه ای زندگی نموده بود که این ویروس قبلاً در آن وجود داشت و در نتیجه والدین او را در قبال این بیماری واکسینه نموده بودند!!

منبع:اطلاعات علمی، شماره 9.

منبع: راسخون

به "واکسیناسیون سلاح بشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسیناسیون سلاح بشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید