هیالورونیک اسید چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

به گزارش وبلاگ همصحبت، هیالورونیک اسید یک ماده چسبناک و لغزنده است که بدن به صورت طبیعی فراوری می نماید. دانشمندان هیالورونیک اسید را در تمام بدن به ویژه در چشم ها، مفاصل و پوست پیدا نموده اند. در این مطلب به آنالیز کامل این ماده می پردازیم.

هیالورونیک اسید چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید به علت فواید و کاربردهایی که برای بدن دارد یک ماده قابل توجه است. در ادامه چند مورد از فواید این ماده را معرفی نموده ایم:

  • یاری می نماید که همه چیز به آرامی حرکت نمایند. هیالورونیک اسید به مفاصل یاری می نماید مانند یک دستگاهی که خوب روغن کاری شده است کار نمایند و از ایجاد درد هنگام ساییده شدن استخوان ها به هم جلوگیری می نماید.
  • هیالورونیک اسید همه چیز را مرطوب نگه می دارد و در جذب آب بسیار خوب عمل می نماید. یک چهارم قاشق چای خوری هیالورونیک اسید حدود یک ونیم گالن آب نگه می دارد. به همین علت هیالورونیک اسید اغلب برای درمان چشم های خشک استفاده می گردد. این ماده بعلاوه در کرم ها، لوسیون ها، روغن ها و سرم های مرطوب نماینده هم به کار می رود.
  • باعث انعطاف پذیری پوست می گردد. هیالورونیک اسید به کشش و انعطاف پوست یاری نموده و خطوط و چروک های پوست را کاهش می دهد. هیالورونیک اسید بعلاوه به بهبود سریع تر زخم ها و کاهش اسکارها یاری می نماید.

هیالورونیک اسید چگونه ایجاد می گردد؟

هیالورونیک اسید اغلب از تخمیر انواع خاصی از باکتری فراوری می گردد. شانه های خروس هم یک منبع رایج دیگر برای فراوری این ماده هستند.

هیالورونیک اسید چه واکنشی با سایر محصولات نشان می دهد؟

محصولاتی که هیالورونیک اسید را با سایر داروها یا ترکیبات مخلوط می نمایند ممکن است اثرات جانبی یا خطراتی داشته باشند. بسیار مهم است که به پزشک خود درباره داروهایی که در حال مصرف هستید، از جمله مکمل ها، ویتامین ها و… شرح دهید. پزشکان می توانند خطرات احتمالی را متوجه شوند.

چگونه می توان از هیالورونیک اسید استفاده کرد؟

روش های بسیاری برای استفاده از هیالورونیک اسید وجود دارد. بعضی از محصولات به تجویز پزشک احتیاج دارند و برای بعضی دیگر باید یک پزشک متخصص را ببینید.

تعدادی از روش های مختلفی که می توانید هیالورونیک اسید را بهره ببرید عبارت اند از:

  • دهانی؛ هیالورونیک اسید در قرص ها و مکمل های غذایی وجود دارد. حتی فرم مایع آن را می توانید با آب و نوشیدنی ترکیب کنید. خوردن هیالورونیک اسید با دهان فواید بسیار زیادی دارد که شامل کاهش درد آرتریت، بهبود سلامت پوست و… هستند.
  • از راه پوست؛ محصولات هیالورونیک اسید در انواع مختلفی وجود دارند که می توانید روی پوست خود قرار دهید. این محصولات شامل شامپو، لوسیون، کرم، ژل، پماد و سرم هستند. علاوه بر این می توانید پودر هیالورونیک اسید خریداری کنید و آن را با آب ترکیب کنید تا سرم هیالورونیک اسید ایجاد گردد و روی پوست خود بزنید. هیالورونیک اسید ویژگی های مفیدی هنگام استفاده روی پوست دارد. این ماده به ویژه به کاهش چین و چروک و خطوط پیری یاری می نماید.
  • قطره چشم؛ انواع بسیار زیادی از قطره های چشم حاوی هیالورونیک اسید هستند.
  • تماس مستقیم؛ هیالورونیک اسید یک ماده رایج در ژل ها، کرم ها یا روان نماینده ها برای خشکی یا درد واژن به ویژه برای خانم هایی که یائسگی را تجربه می نمایند است.

هیالورونیک اسید بعلاوه با نسخه و تجویز پزشک به شیوه های زیر در دسترس است:

  • تزریق؛ تزریق هیالورونیک اسید به مفصل می تواند درد حاصل از آرتریت را کاهش دهد.
  • زیر پوست؛ فیلرهای شامل کلاژن و هیالورونیک اسید برای تزریق زیر پوست ثابت شده هستند. این فیلرها به بازگردانی شکل طبیعی مانند درمان جای جوش یا حجم دهی به لب ها موثر هستند.
  • داخل بینی؛ بعضی داروها از هیالورونیک اسید به این علت استفاده می نمایند که به ویژه هنگامی که از بینی استفاده می شوند به بدن یاری می نماید آن ها را جذب کند.
  • دستگاه تنفسی/ نبولایزر؛ هیالورونیک اسید می تواند مسائل تنفسی مانند آسم یا عفونت ها را درمان کند.

به خاطر داشته باشید که تنها افراد آموزش دیده و پزشکان متخصص باید تزریق را انجام دهند.با وجود اینکه کارشناسان می گویند هیالورونیک اسید ایمن است اما استفاده نامناسب از آن به ویژه هنگام تزریق می تواند منجر به مسائل شدید یا حتی مرگ گردد.

هیالورونیک اسید کاربردها و مزایای فراوانی از جمله بهبود سلامت پوست، چشم و مفصل تا تسریع بهبود زخم دارد. مانند هر دارو یا مکمل دیگر ضروری است قبل از وارد کردن هیالورونیک اسید به رژیم دارویی خود با پزشک متخصصتان مشورت کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "هیالورونیک اسید چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیالورونیک اسید چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید