هشدار لاوروف به غرب؛ قطب شمال سرزمین ماست

به گزارش وبلاگ همصحبت، وزیر خارجه روسیه درخصوص ادعای غرب در زمینه مالکیت قطب شمال هشدار داد و گفت، روسیه مسئول تامین امنیت این منطقه است.

هشدار لاوروف به غرب؛ قطب شمال سرزمین ماست

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ همصحبت، وزیر خارجه روسیه دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران به غرب در خصوص ادعای مالکیت قطب شمال هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در آستانه برگزاری نشست قطب شمال با هشدار به غرب گفت، قطب شمال سرزمین و آب های ماست.

لاوروف در نشست خبری در مسکو در این باره گفت: از دیرباز برای همگان کاملا روشن بوده که قطب شمال قلمرو و سرزمین ماست. ما مسئول تامین امنیت سواحل قطب شمال هستیم.

این نشست قرار است در شهر ریکیاویک در ایسلند با حضور آمریکا، روسیه، ایسلند و بعضی کشورهای دیگر برگزار گردد.

نیکلای کورچونوف، نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز چندی قبل استقرار سامانه اس-400 در قطب شمال را تضمینی برای امنیت ملی کشور خود دانست. کورچونوف در مصاحبه ای گفت: استقرار سامانه موشکی اس-400 در جزایر شمالگانی روسیه یک اقدام منطقی است که به طور انحصاری برای دفاع ملی ضروری است و نباید نگرانی ایجاد کند.

وی در ادامه در خصوص استقرار سامانه اس-400 در این جزایر گفت: پس از ایجاد میدان راداری یکپارچه برفراز قلمروی کشورمان، این اقدام نیز متداوم و با ثبات است.

آمریکا مدعی است که حضور فزاینده نظامی روسیه در منطقه قطب شمال خط دفاع ناتو را با تهدید روبرو می نماید. مقام های آمریکایی مدعی هستند که روسیه اقدام به ایجاد زیرساخت های وسیع و پیشرفته در منطقه قطب شمال نموده، سامانه های دفاع موشکی اس-400 خود را به شبه جزیره کولسکی انتقال داده و یگان های نظامی جدیدی در منطقه قطب شمال ایجاد نموده است.

مقام های روسیه بارها ضمن رد مواضع کشورهای غربی، اعلام نموده اند که از نظر مسکو همه کشورها باید در قطب شمال با هم همکاری نمایند و این منطقه باید یک منطقه عاری از درگیری باشد.

تحرکات نظامی غرب در قطب شمال در حالی صورت می گیرد که پیشتر بعضی کارشناسان مسائل اقلیمی و انرژی در دنیا از شروع رقابت قدرت های عظیم در قطب شمال به دلیل آب شدن یخ های قطب شمال خبر داده اند. به گفته کارشناسان، با آب شدن یخ های قطب شمال یک راه مستقیم و سراسری برای انتقال کالا از آسیا به آمریکا ایجاد می گردد و گرم شدن هوا امکان باز شدن مسیرهای حمل و نقل در قطب شمال تا سال 2050 را به وجود آورده است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "هشدار لاوروف به غرب؛ قطب شمال سرزمین ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار لاوروف به غرب؛ قطب شمال سرزمین ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید