لزوم توجه به آموزش های مهارتی برای حرکت اقتصاد کشور

به گزارش وبلاگ همصحبت، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: اگر می خواهیم که اقتصاد جامعه رشد داشته باشد باید به آموزش های مهارتی توجه داشته باشیم.

لزوم توجه به آموزش های مهارتی برای حرکت اقتصاد کشور

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در گفت وگو با وبلاگ همصحبت، گفت: معتقدم در شرایط کنونی کشور حمایت از توسعه آموزش های فنی و حرفه ای با ثواب ترین کارهاست.

او افزود: این امر مهم به یک همت و عزم ملی جدی احتیاج دارد که هنوز اعتقاد دارم این عزم ملی در کشور نسبت به آموزش های مهارتی ایجاد نشده است. با یک برنامه ریزی های چند ساله تعداد مراکز دانشگاهی و فراوری مقالات علمی به شدت توسعه پیدا کرد.

صالحی عمران تصری کرد: در زمینه های تحقیقات نانو، موشکی و دیگر عرصه های مهم علمی عزمی ملی شدت گرفت و بدنه اجتماعی و سیاسی کشور را گرد هم آورد و در این زمینه ها اتفاقات بسیار خوبی رقمی خورد، ولی باید اذعان کنم این نگاه برای آموزش های فنی و حرفه ای رقم نخورده است.

رئیس دانشگه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه قرار بود 50 درصد از دانش آموزان در هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای تحصیل نمایند چرا که جهت آینده شغلی، حرفه ای و عایدی ایشان روشن بود. ولی متاسفانه آمار ها نشان می دهد این آمار زیر 30 تحقق پیدا نموده است.

صالحی عمران گفت: در آموزش عالی هم بنا بود تعداد دانشجویان مهارتی به 30 درصد از کل دانشجویان برسد که این عدد هم اکنون مناسب نیست. پس این آمار ها نشانگر آن است که عزم جدی برای این امر تحقق نیافته است.

او افزود: نظام آموزشی مهارتی بر مبنای توسعه و احتیاج روز جامعه است. اگر اعتقاد به حرکت اقتصاد داریم باید به این نوع از آموزش ها توجه ویژه کنیم. در برنامه های آموزش مهارتی سافت اسکیل ها و حتی مهارت های مربوط به سرمایه های اخلاقی را هم آموزش میدهند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور افزود: به همین دلیل و مطالبی که عرض شد حتی سرمایه های اخلاقی، شایستگی هایی را در نیروی کار ایجاد می نماید که جامعه ما اکنون احتیاج زیادی به آن دارد. ما به شدت به برخی از مفاهیم اجتماعی در بحث تربیت سرمایه انسانی احتیاج داریم. اگر توسعه قرار است اتفاق بیافتد باید به این مسائل توجه بیشتری گردد؛ بنابراین این عزم ملی که ذکر شد هم باید در سطح جامعه و هم در بحث سیاستگذاری کلان ملی اتفاق بیفتد.

صالحی عمران ادامه داد: آموزش عالی در حال حاضر سرمایه های اجتماعی خود را از دست داده و این موضوع یکی از اشکالات فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

او افزود: باید یک سری سیاست گذاری های مناسب تدوین شوند تا برنامه آموزش عالی کشور کاملا با برنامه توسعه و آمایش جامعه همراه باشد؛ چرا که آموزش عالی در خلاء عمل نمی نماید و پیامد های آن مهم است.

صالحی عمران توضیح داد: متاسفانه مدیران و سیاست گذاران کشور سرگرم برون داد هایی شده اند، برای مثال آمار کمی تعداد فارغ التحصیلان و مقالات را بالامی برند و می گویند که تعداد دانش آموختگان از کارشناسی و ارشد به مقاطع بالاتر رشد دارد، اما هم اکنون در سیاست گذاری های جهانی روی برون داد ها تمرکز نمی شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: تعداد استادان و مقالات علمی بدون توجه به احتیاج های اجتماعی کشور بالا رفته است و این موضوع برای کشور به شدت مشکل ساز است. دانشگاه ها نباید توسعه کمی بدون احتیاج به جامعه داشته باشند؛ بنابراین سیاست گذاری آموزش عالی کشور کاملا منفعل است و باید روی آن تمرکز ویژه ای کرد تا بتوان کلید حل مسائل جامعه را به دست آموزش عالی داد.

صالحی عمران گفت: یکی از مهم ترین شاخص های توسعه یافتگی در کشور فراوری مقالات علمی است و محتمل است که از منظر فناوری نواقصی وجود داشته باشد. بعد از انقلاب اسلامی نیرو های فارغ التحصیل انسانی خوبی تربیت نموده ایم و جزو کشور هایی هستیم که در این حوزه توانسته ایم زمینه را برای جهش آماده کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "لزوم توجه به آموزش های مهارتی برای حرکت اقتصاد کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توجه به آموزش های مهارتی برای حرکت اقتصاد کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید