طرح پژوهشی تدوین الگوی صلاحیت حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی بررسی شد

به گزارش وبلاگ همصحبت، تهران (پانا) - با حضور اسماعیل زارعی زوارکی، استاد تمام گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، طرح پژوهشی تدوین الگوی صلاحیت حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی در محل سالن کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشریح شد.

طرح پژوهشی تدوین الگوی صلاحیت حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی بررسی شد

اسماعیل زارعی زوارکی در این نشست با بیان اینکه در سیستم های آموزشی دنیا میل مشترکی برای شناسایی ویژگی های معلمان خوب و توسعه آن وجود دارد، گفت: پژوهش های بسیاری از اثر مستقیم صلاحیت های حرفه ای معلمان بر ارتقای کیفیت نظام آموزشی و همچنین بهبود سطح یادگیری دانش آموزان حکایت دارد.

وی گفت: در پژوهش حاضر از طریق بررسی مبانی نظری، مرور نظام مند پیشینه پژوهشی، مطالعه اسناد بالادستی آموزش و پرورش استثنایی کشور، بررسی نظر صاحب نظران و متخصصان آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، ابتدا صلاحیت های مورد انتظار معلمان آموزش و پرورش استثنایی شناسایی شده و با کشف مولفه های الگوی مفهومی و فرایندی، الگوی مربوطه طراحی و اعتباریابی شده است.

وی افزود: در این طرح همچنین شاخص های صلاحیت های حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی شناسایی شده و ابزار سنجش برای سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی طراحی شده است.

استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه برای روبرو شدن با مسائل پیش بینی نشده و تنوع نیازهای دانش آموزان به مهارت های کاملا تخصصی نیاز دارند، گفت: یکی از مهمترین چالش ها در زمینه آموزش این دانش آموزان، فراهم کردن محیط های کاری است که مشارکت و تعهد معلمان را حفظ کند و این معلمان به سبب دشواری های محیط کار خود، بیشتر در معرض فرسودگی هستند.

وی شرح داد: برای کارآمد بودن آموزش معلمان لازم است صلاحیت های اساسی، عملکردی و حرفه ای مورد نیاز معلمان با توجه به رویکردهای نوین، شناسایی و در قالب الگویی ارائه گردد.

این استاد دانشگاه در ادامه با تشریح فرایند پژوهش به ارائه یافته های حاصل از این پژوهش پرداخت و گفت بر اساس نتایج بدست آمده، مولفه های اصلی صلاحیت های معلمان آموزش و پرورش استثنایی شامل صلاحیت های فردی، شغلی، آموزشی و سازمانی است.

وی افزود: از آنجایی که معلمان آموزش و پرورش استثنایی در شغل خود علاوه بر مهارت های معمول معلمی نیازمند مهارت ویژه ای برای کار تخصصی با دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند، باید تمرکز بیشتر بر توسعه حوزه های صلاحیت های مورد نیاز آن ها مطابق با تحولات حوزه آموزش و یادگیری صورت گیرد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در سرانجام گفت: برگزاری دوره های ضمن خدمت بویژه آشنایی معلمان با آموزش های مجازی و بازنگری دروس دانشگاه فرهنگیان متناسب با نیازهای دانش آموزان از جمله ضروریات است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "طرح پژوهشی تدوین الگوی صلاحیت حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی بررسی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح پژوهشی تدوین الگوی صلاحیت حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی بررسی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید