شگفتی های جنگل آمازون

به گزارش وبلاگ همصحبت، جنگل های آمازون

جنگل های آمازون یکی از وسیع ترین جنگل های دنیا به شمار میرود.که در آمریکای جنوبی اطراف کلمبیا و برزیل و چند کشور دیگر در امریکای جنوبی واقع شده است.آمازون جزو منطقه ها استوایی به شمار میرود و دارای آب وهوای گرم و شرجی است.و به جنگل بارانی معروفیت دارد. معمولاً درجه دما در آمازون بین 31 درجه سانتی گراد است و یکی از منطقه ها خوش آب هوای آمازون به شمار میرود.آمازون تشکیل شده از انواع گیاهان و انبوهی از درختان متفاوت حدوداً از 3000 نوع درخت تشکیل شده است.

شگفتی های جنگل آمازون

رودخانه آمازون

آمازون بیش از 2.3 قاره امریکا جنوبی را طی می نماید در آمازون رودخانه های پهناوری وجود دارد از رشته کوه آند سرچشمه گرفته و به اقیانوس اطلس می ریزد، رودخانه آمازون از رودهای زیادی تشکیل شده است حدوداً 200 رود دیگر به این رودخانه بزرگ دسترسی دارد و همین طور بخش بزرگی از این رودخانه به دریا می ریزد و بخش اندکی از آن حدود 3درصد به اقیانوس اطلس می ریزد.و همین طور جنگل های وسیع سراسر آمازون را در برگرفته است. رود آمازون به کندی حرکت می نماید و حدود 60 متر عمق دارد. رودخانه آمازون رقابت شدیدی با رودخانه نیل دارد و محققان نتوانستند طول واقعی این دو رودخانه بزرگ را تخمین بزنند.اما طبق تحقیقات صورت گرفته آمازون ازنظر حجم پرآب تر از رود نیل است. رودخانه ها در همه جای شریان زندگی هستند برای شهرهای بزرگ و بعلاوه روستاهای کوچک برای کشت محصولات و نیز برای حمل ونقل.حوزه رودخانه آمازون منظره وسیعی است از رودخانه ها و جنگل ها تقریباً به بزرگی سرزمین ایالات متحده شامل 9 کشور میگردد مردم در اینجا همراه باجزر و مد رودخانه یک عمر در سفر هستند. در آمازون مردم تنها یکی از میلیون ها گونه ای هستند که با بزرگ ترین حوزه آبی دنیا در ارتباط هستند.

زندگی در آمازون:

قبایل زیادی از سرخپوستان در بخش های مختلف آمازون زندگی می کردند. تعدادی از سرخپوستان هستند که از ناشناسانی که به آنجا سفر می نمایند استقبال می نمایند. آن ها امورات زندگی خود را با طبیعت و اشیاء دست ساز می گذرانند و مایل هستند اشیاء دست ساز خود را همانند تیر کمان، پوست حیوانات و با یک سری از وسایل موردنیازشان با ماجراجویان عوض نمایند. برعکس این دسته از سرخ پوستان قبایلی بین آن ها وجود دارد که بسیار خطرناک هستند و حالت تهاجمی به دیگر افراد تازه وارد به محدوده زندگی شان دارند.هرسال در ماه های ژوئن و اگوست، قبایل ساکن در آمازون و شهرهای اطراف آن جشنی به نام کوارپ برگزار می نمایند. این جشن که درواقع برای بزرگداشت رفتگانشان برپا می گردد، هر قبیله پایکوبی، غذاهای بومی و آیین های خود را به نمایش می گذارد. ورود هر ناشناسی به این جشن برای دیدن تنها با اجازه روسای قبایل امکان پذیر است؛ اما این جشن مربوط به قبایلی می گردد که باوجود زندگی در جنگل، با ناشناسان ارتباط خوبی برقرار می نمایند اجازه ورود غریبه ها را می دهند نه هر قبیله ای. آن ها اصولاً در چادر زندگی می نمایند یا آلاچیق هایی از جنس حصیر که با برگ درختان و شاخه ها درست شده است. بیشتر این قبایل در نزدیکی ونزوئلا و برزیل و کلمبیا زندگی می نمایند و تعداد آن ها رو به افزایش است و ازاین رو دولت برزیل آن ها را حمایت می نماید.

مرداب های آمازون:

مرداب آمازون سهم یک تطابق و انعطاف پذیر است، آفتاب سوزان استوایی تأمین نماینده انرژی حیاتی است. و برای رشد گیاهان آب به وفور در دسترس است تا حد 3 متر در هرسال از آسمان باران می بارد. دقیقاً 4 برابر مقدار بارش در آلمان. در این دیگ بخار زندگی فوران می نماید. مرتباً گونه ها از یکدیگر جداشده و تکامل میابد. در مقایسه با سایر جنگل های بارانی، این فرایند هیچ جای دیگری به سرعت آمازون طی نمی گردد. قابل توجه اینکه میلیون ها موجود زنده دیگر وجود دارد که هنوز کشف نشده است. خیلی های دیگر بااینکه شناخته شده اند ولی ما در خصوص رفتار و نحوه زندگیشان نمیدانیم.

حیوانات در آمازون:

در آمازون به صورت نسبی 2000 گونه متفاوت جانوری همانند خزنده ها، پستاندار و … در جنگلهای آمازون زندگی مینمایند و انبوهی از ماهی ها در رودخانه بزرگ آمازون وجود دارد. حیوانات و جانداران جزئی جدا نشدنی از جنگل ها آمازون هستند، آمازون حیات وحش گسترده ای دارد که در کمتر جایی میتوانید ببینید. برخی از حیوانات بسیار خطرناک و مرگبار هستند و اگربا آنها آشناییت نداشته باشید بطور حتم جانتان را میگیرند. در اینجابه چند مورد از حیوانات درنده و مرگبار آمازون اشاره خواهیم کرد.

قوراباغه زهرآگین:

خطرناکترین نوع جاندار در منطقه آمازون است که معمولا در رودخانه ها دریاچه و باتلاق ها مشاهده میگردد که در جنگل های استوایی پرسه میزند و زهر این گونه جاندار کشنده است و قادر به کشتن چند انسان به صورت همزمان است. قورباغه های زهر آگین دارای سم کشنده است و رنگ پوستشان قرمز، آبی و سبز و طلایی است به گونه ای که جلب توجه میکند. این نوع قورباغه معمولا سم خود را با خوردن حشرات به دست می آورد.

جگوار یا پلنگ خالدار:

یکی از حیوانات درنده دیگر جگوار است که اخیراً به گوش میرسد این حیوان در حال انقراض است که روزانه تعداد زیادی از آن ها می میرند. طول 40 تا 75 سانتیمتر و وزنش حدود 45 تا 115 کیلو که بزرگ ترین گربه دنیا به شمار میرود. آرواره های بسیار برنده ای دارد و می توانند شکم هر حیوانی را به راحتی بشکافد.

پیرانای شکم قرمز:

این نوع ماهی یکی از وحشی ترین جانداران آبی در رودخانه آمازون است. پیرانا اگر تنها باشد خیلی کم اتفاق می افتد به انسان حمله کند؛ اما امان از موقعی که آن ها یک گروه باشند. پیرانا اغلب به ماهی ها، حشرات، نرم تنان و… علاقه دارد. آن ها می توانند بدن حیوانات بزرگ الجثه را تکه تکه نمایند. پیرانا علاقه شدیدی به خون دارد برای آغاز اول طعمه خود را زخمی می نماید و بعد از زخمی شدن و بی حال شدن آن ها را می خورد. این نوع ماهی به بوی خون علاقه دارد و از فواصل دور آن را احساس می نماید. دندان های پیراناها به قدری برنده هستند که در برخی از قبایل هندی و آمریکایی از آن ها برای ساختن قیچی و چاقوهای شکار استفاده می نمایند.

آناکوندای سبز:

مار آناکوندای سبز یکی از وحشتناک ترین مارهای موجود در آمازون است. آن ها بیشتر در آب ها شناور هستند و طولی به مقدار 9 متر دارد و قادر به داشتن وزنی بالای 200 کیلو است. این گونه مار که غیر سمی است و معمولاً در باتلاق ها و رودخانه ها یافت می گردد. آناکوندای سبز همانند تمساح، چشم و بینی این مار روی سرش قرار می گیرد که می توانند در هنگامئ شکار طعمه کاملاً زیرآب مخفی بماند. بعلاوه پوستش به رنگ سبز و لکه های زرد و مشکی دارد. زمانی که طعمه خود را پیدا می نماید و به دور آن حلقه میزند و می پیچد و به قدری فشار می دهد که طعمه خفه می گردد و استخوان هایش خرد می گردد و آن را می بلعد او علاقه خاصی به جانداران دریایی از قبیل ماهی، تمساح و لاک پشت است.

مورچه گوله زن:

این نوع حشره بسیار خطرناک و مرگبار است. طول این مورچه ها معمولاً 2 سانتیمتر می باشد.نیش این مورچه ها تقریباً چندین برابر دردناک تر از نیش زنبور است و توانایی این را دارد یک جانور بزرگ یا انسان را از پا درمیاورد.

عقاب هارپی:

این عقاب نه تنها ظاهر بسیار زیبایی دارد بلکه وقتی با او روبرو می شوید بسیار ترسناک است، این حیوان با طول باله ای 2/3 متر و طول بدن 1 متر، بزرگ ترین پرنده شکاری دنیا به حساب میاید. نام هارپی گرفته شده از هیولایی است که در افسانه های یونانی به شکل صورت انسان توصیف می گردد این عقاب بعلاوه چنگالی به مقدار 7 تا 10 سانتیمتر دارد که به مقدار چنگال خرس گریزلی است. او از این چنگال خود برای شکار تنبل، میمون، ماکائو، مار و دیگر حیوانات جنگلی بزرگ استفاده می نماید. می توان گفت آن ها هر چیز بزرگی که در جنگل حرکت می نماید را شکار نموده و می خورند. معمولاً ماده ها 2 برابر نرها وزن دارند و هرچقدر بزرگ تر باشند طعمه بزرگ تری همه دارند این گونه از عقاب در رأس زنجیره غذایی قرارگرفته و هیچ شکارچی طبیعی ندارد به همین دلیل هم از انسان ها ترسی ندارند برخلاف دیگر پرندگان شکاری به انسان ها اجازه می دهند که به آن ها نزدیک شوند و متأسفانه همین امر باعث شده این پرنده با شکو طعمه آسان انسان ها قرار بگیرد و به دلیل شکار غیرقانونی این عقاب در فهرست حیواناتی است که در معرض خطر انقراض قرارگرفته است.

منبع: اُکالا

به "شگفتی های جنگل آمازون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفتی های جنگل آمازون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید